Waar kunnen actieve fondsen passieve strategieën verslaan?

VIDEO: Morningstar's Monika Calay vertelt waar actief fondsbeheer kansrijk is en waar  het beter is om voor passief te kiezen.

Sunniva Kolostyak 25 maart, 2024 | 8:46
Facebook Twitter LinkedIn

 

 

Sunniva Kolostyak: Welkom bij Morningstar. Moet je beleggen in actieve of passieve fondsen? Om die vraag te beantwoorden is hier vandaag Monika Calay, director of passive strategies research bij Morningstar.

Monika, altijd een genoegen om je in de studio te hebben. Jij en je team hebben gewerkt aan het Active/Passive Barometer onderzoek. Wat vertelt dat ons over hoe je zou moeten beleggen in actieve of passieve fondsen?

Monika Calay: Zeker. Als we kijken naar het onderzoek van de afgelopen tien jaar, zien we dat actieve managers het moeilijk hebben gehad om passieve fondsen bij te houden. En ik denk dat daar twee belangrijke redenen voor zijn. De eerste zijn de kosten. Actieve fondsen zijn duurder dan hun passieve tegenhangers. En deze kosten stapelen zich op in de loop van de tijd en kunnen echt ten koste gaan van het rendement. En ten tweede is er de beschikbaarheid van gegevens. Gegevens zijn nu breder beschikbaar. Informatie verspreidt zich snel. En dus is het moeilijker voor actieve managers om die verborgen plekken te vinden, die verborgen pareltjes die anderen nog niet hebben gezien.

SK: De laatste keer dat we het hierover hadden, bespraken we wereldwijde aandelen-inkomensfondsen als een categorie waar de actieve kant waarde toevoegt. Is dat in dit rapport nog steeds het geval? En zijn er nog andere categorieën binnen aandelen waar mensen naar zouden moeten kijken?

MC: Zeker. Hier wordt het interessant. Actieve managers zijn van oudsher succesvol in de categorie wereldwijd aandelen-inkomen, en dat is nog steeds zo. Ik denk dat de belangrijkste reden hiervoor is dat passieve fondsen een structurele voorkeur hebben voor small caps en waarde. En in de afgelopen tien jaar heeft de markt de voorkeur gegeven aan large caps en groei. Dit was dus een gebied dat actieve managers konden benutten.

SK: En een andere categorie waarvan mensen denken dat actieve fondsen het goed zouden moeten doen, zijn de opkomende markten. Voegen ze daar waarde toe? 

MC: Laten we het eens hebben over opkomende markten. Opkomende markten is een interessante categorie. De conventionele wijsheid zegt dat actieve managers hogere succespercentages zouden moeten hebben in minder efficiënte markten, zoals de opkomende markten. Maar de gegevens laten een ander verhaal zien. Over zowel korte als lange perioden zijn de succespercentages van actieve managers in de opkomende markten lager dan 50%, wat betekent dat passieve fondsen beter presteren. En ik denk dat de belangrijkste reden, je raadt het al, de kosten zijn. Eigenlijk zijn actieve managers in deze categorie prijzig, vijf-zes keer duurder dan hun passieve tegenhangers. Maar wat interessant is, is dat we het afgelopen jaar de succespercentages voor actieve managers in de categorie opkomende markten hebben zien toenemen. En dit komt omdat ze strategisch zijn geweest over hun landenallocatie. Ze zijn dus voorzichtig geweest ten aanzien van China en stijgend ten aanzien van Brazilië. 

SK: Nu we het over aandelen hebben, hoe zit het met vastrentende waarden? Hoe ziet het er daar uit?

MC: Zeker. Vastrentende waarden zijn een ander spel. Actieve managers hebben de neiging om het hier beter te doen. De obligatiemarkt heeft zijn eigen nukken en actieve managers kunnen dingen uitbuiten zoals het aanpassen van de portefeuille aan de rentegevoeligheid of het vinden van 'sweet spots' in de kredietwereld. En vooral nu de rente fluctueert, is wendbaarheid een voordeel voor actieve managers. En kredietselectie is echt een sterk punt geweest voor actieve managers, vooral in 2023 als we kijken naar de investment grade categorie. 

SK: Dus, dit rapport, wat vertelt het ons als beleggers over hoe we moeten alloceren aan actief en passief? 

MC: Het is geen one size fits all. En ik denk dat de barometer een fantastisch hulpmiddel is voor assetallocatie. En we hopen dat het onze klanten helpt om te bepalen waar ze het beste passief kunnen gaan en waar het misschien de moeite waard is om wat extra tijd te besteden aan due diligence om een sterk actief fonds te vinden. 

SK: Monika, dank je wel dat je vandaag in de studio was. Voor Morningstar ben ik Sunniva Kolostyak.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Sunniva Kolostyak  is data journalist bij Morningstar.co.uk

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten