Dit zijn vier ondergewaardeerde Europese luxe aandelen

Gucci's moederbedrijf Kering en Burberry behoren tot de ondergewaardeerde aandelen in de luxe-sector.

Jelena Sokolova 03 juli, 2024 | 14:14
Facebook Twitter LinkedIn

Burberry

Wij denken dat de luxesector over het algemeen redelijk gewaardeerd is, rekening houdend met een meer gematigde vraag op korte termijn. Het is onwaarschijnlijk dat dit op de lange termijn aanhoudt, omdat luxesectoren gewoonlijk snel terugveren na cyclische dalingen. Een handvol aandelen is ondergewaardeerd.

We denken niet dat de huidige cyclische verzwakking van de vraag lang zal duren, omdat op basis van de afgelopen 30 jaar in de sector periodes met een zwakke vraag niet langer dan twee jaar hebben geduurd.

4 aantrekkelijke luxe aandelen

• Kering (KER)
• Burberry (BRBY)
• Swatch (UHR)
• Hugo Boss (BOS)

Merken die worstelen met een zwakkere positionering of met een reorganisatie, zoals Ferragamo, Burberry en Kering's grote naam Gucci, hebben dit jaar tot dusver het zwakst gepresteerd.

Morningstar maatstaven voor Kering

• Fair Value Estimate: €464
• Morningstar Rating: 5 sterren
• Morningstar Uncertainty Rating: Medium
• Economic Moat: Narrow

Kering is de op één na grootste luxegroep qua inkomsten en de aandelenkoers noteert tegen 18 keer de consensuswinst (die volgens ons dicht genoeg bij het dieptepunt ligt), wat 60% opwaarts potentieel biedt ten opzichte van onze schatting van de reële waarde. Hoewel het momentum van het vlaggenschip van Kering, Gucci, vertraagt, zorgen de merkkracht, de aanzienlijke marketingmiddelen, de controle over de distributie (meer dan 90%) en de toegang tot topmanagers en creatief talent er blijkbaar voor dat Kering op de lange termijn zijn prijzen en aantrekkelijkheid kan handhaven.

Morningstar maatstaven voor Burberry Group 

• Fair Value Estimate: £16,80
• Morningstar Rating: 4 sterren
• Morningstar Uncertainty Rating: High
• Economic Moat: Narrow

Ondanks zijn recente geschiedenis van trage groei, geloven wij dat Burberry profiteert van een hoge merkbekendheid, prijszettingsmacht en sterke controle over de distributie, die allemaal de Narrow Moat ondersteunen. Het aandeel wordt verhandeld tegen 17 keer de verwachte winst, wat volgens ons dicht bij het dieptepunt in de cyclus ligt. Wij zien de huidige zwakke prestaties ten opzichte van de sector als cyclisch en operationeel - de collecties van de nieuwe ontwerper Daniel Lee werden gelanceerd tegen een premium prijs die de steeds prijsgevoeligere consument niet accepteerde. Wij denken dat de prestaties van Burberry kunnen worden verbeterd door de goedkopere assortimenten te versterken, wat het bedrijf momenteel ook doet. 

Morningstar maatstaven voor Swatch Group 

• Fair Value Estimate: CHF 368
• Morningstar Rating: 5 sterren
• Morningstar Uncertainty Rating: Medium
• Economic Moat: Narrow

Swatch profiteert van een Narrow Moat door immateriële merkactiva en schaalgrootte in de productie. De waardering is zeer aantrekkelijk, omdat er geen rekening is gehouden met meewind. Swatch zou met name moeten kunnen profiteren van de grote blootstelling aan de Chinese consumptie, die naar onze verwachting sterk zal herstellen dankzij de inhaalvraag na de pandemie en de inkomensgroei op lange termijn. Swatch zou ook moeten profiteren van het uitbodemen van lager geprijsde horloges en smartwatches - een bedreiging voor de concurrentie - komt dichter bij het bereiken van volwassenheid, evenals van een aanzienlijke operationele hefboomwerking door kostenbesparingen en automatisering. 

Morningstar maatstaven voor Hugo Boss 

• Fair Value Estimate: €62
• Morningstar Rating: 4 sterren
• Morningstar Uncertainty Rating: Medium
• Economic Moat: Narrow

Hugo Boss dankt zijn Narrow Moat aan zijn sterke merk in premium herenkleding, dat de neiging heeft om merktrouw te cultiveren. Bovendien lag de omzetgroei van Hugo Boss de afgelopen jaren hoger dan die van andere luxemerken, dankzij meer marketing en een betere tractie in vrijetijdskleding en bij jonge consumenten. Hoewel we toegeven dat het luxesegment in kleding een van de meest concurrerende en tragere groeisegmenten is, hebben we al rekening gehouden met een vertraging in onze prognose en beschouwen we aandelen nog steeds als aantrekkelijk, omdat ze worden verhandeld tegen slechts 11 keer de verwachte winst.

Facebook Twitter LinkedIn

Effecten genoemd in dit artikel

Naam effectPrijsChange (%)Morningstar Rating
Burberry Group PLC643,80 GBX-4,42Rating
Compagnie Financiere Richemont SA Class A130,05 CHF-2,58Rating
Hermes International SA2.149,00 EUR-0,60Rating
Hugo Boss AG40,92 EUR-1,04Rating
Kering SA236,35 EUR-4,45Rating
Lvmh Moet Hennessy Louis Vuitton SE655,50 EUR-3,57Rating
Moncler SpA54,14 EUR-1,38Rating
Prada SpA54,15 HKD-3,82Rating
Salvatore Ferragamo SpA6,70 EUR-1,98Rating
Tapestry Inc45,38 USD-0,66Rating
The Swatch Group AG Bearer Shares180,80 CHF-5,39Rating

Over de auteur

Jelena Sokolova  is aandelenanalist bij Morningstar.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten