Kansen en risico's voor beleggen in China

De fondsbeheerder van Comgest Growth China over de plannen van Beijing om de binnenlandse consumptie te stimuleren, de verzwakking in de luxe-markt en haar drie favoriete aandelen.

Robert van den Oever 17 september, 2024 | 11:20
Facebook Twitter LinkedIn

pinduoduo

Opkomende markten zijn misschien niet voor iedere belegger een geschikt terrein, maar er zijn goede kansen te vinden, voor wie durft. Veelbelovende landen met sterke groeiperspectieven kunnen beleggers belonen, mits die bereid zijn om wat meer risico te nemen.

China is een sleutelfactor als het gaat om opkomende markten. Daar lijkt de enorme groei die de economische opmars lange tijd bepaalde, af te remmen, met ronduit problematische situaties in bepaalde sectoren, zoals de vastgoedsector, waar ongebreidelde bouwwoede gevoed door goedkope financiering, plots stokte doordat vastgoedkopers het massaal lieten afweten. Afgezet tegen de prestaties van de breder georienteerde Morningstar Emerging Markets Index is de verzwakking van China duidelijk zichtbaar:

 

Overheidsplan om consumptie in China te stimuleren 

China probeert de economische stagnatie te lijf te gaan met een actieplan om de binnenlandse consumptie te stimuleren.

Wat betekent dit alles voor fondsen die in China beleggen? Het Neutral rated Comgest Growth China is zo'n fonds. Fondsbeheerder Baijing Yu van Comgest's in Hong Kong zetelende beheerteam, zegt desgevraagd tegen Morningstar in een Q&A per e-mail op 12 september: "Wij denken dat het nieuwste inruilprogramma voor consumptiegoederen (een onderdeel van het stimuleringsprogramma van de overheid) het meest directe effect zal hebben op de sector huishoudelijke apparaten, met een mogelijk overloopeffect naar andere discretionaire consumentensectoren zoals de meubelsector. Wij verwachten dat de impact gematigd positief zal zijn en waarschijnlijk geen hockeystickimpuls zal geven aan de totale consumptie, gezien de manier waarop het plan is gedefinieerd en aangezien het zich nog in een vroeg stadium van implementatie bevindt."

Yu noemt voorbeelden van Chinese bedrijven die van het overheidsplan kunnen profiteren: "Binnen onze portefeuille denken we dat Midea, China's grootste merk in huishoudelijke apparaten, het meeste directe voordeel zal halen. Secundair en indirect kunnen Suofeiya (toonaangevend producent van op maat gemaakte meubels) en Man Wah (toonaangevend producent van slaapbanken) ook profiteren. Gezien de hoge online penetratie in de apparatuurbranche, zouden Alibaba en Pinduoduo ook kunnen profiteren. Wij verwachten gematigd positieve kortetermijnvooruitzichten voor deze bedrijven."

Luxe-aandelen onder druk door zuinige Chinese consument

De afnemende groei is recentelijk heel duidelijk voelbaar geworden voor de (voornamelijk Europese) bedrijven in luxe-goederen. De Chinese luxe-consument houdt de hand op de knip, waardoor omzetten en winsten dalen en sommige luxe-merken zelfs hun strategie heroverwegen, bijvoorbeeld Burberry (BRBY). Een ander is niet helemaal los te zien van de oproep van de Chinese overheid in mei van dit jaar om een wat minder exuberante levensstijl uit te dragen.

Comgest-beheerder Yu ziet dit als een cyclus zoals die vaker opteden: "Historisch gezien is de luxe-business in China een open concurrentieveld voor binnenlandse en internationale merken. Er is inderdaad geen enkele reden voor welke overheid dan ook om luxe-uitgaven te stimuleren. We zien dat luxe-uitgaven zullen groeien en cycli zullen doormaken die vergelijkbaar zijn met die op veel andere plaatsen. De Chinese cyclus wordt verder beïnvloed door een veel grotere Chinese bevolking en daarbinnen waarschijnlijk een groter deel ambitieuze spenders dan in andere landen." 

Problemen Chinese vastgoedmarkt hebben afgeleide effecten

De huizenmarkt in China is nog steeds erg zwak; de transactievolumes en de prijzen bevinden zich op lage niveaus. Dat raakt Comgest Growth China niet direct, want "onze portefeuille is al meer dan 10 jaar niet meer direct blootgesteld aan vastgoed." Maar toch is er een impact: "Gezien de aanzienlijke vertegenwoordiging van de vastgoedsector in de economie, zijn er secundaire effecten van de zwakke huizensector, in de vorm van een zwak welvaartseffect en consumentenvertrouwen. Daardoor hebben onze beleggingen in de consumptiesector in de portefeuille te maken gehad met een aanzienlijke waardevermindering, in een mate die tot overdiscounting van de zwakke winsten van dit jaar leidt."

Vooruitblikkend is Yu positief: "Wij geloven dat de consumptiesector op lange termijn een aantrekkelijke groeisector blijft in China. De huidige waarderingsniveaus zijn voor veel bedrijven aantrekkelijk op de lange termijn, terwijl we constructief zijn over een aantal bedrijven die te maken kunnen krijgen met lagere winsten, terwijl hun waardering op relatieve basis hoog blijft."

Drie aantrekkelijke Chinese aandelen

Yu noemt drie voorbeelden van aandelen die in de afgelopen tijd aan de portefeuille van Comgest Growth China zijn toegevoegd, Pinduoduo, Yum China en ZTO Express, met de redenen waarom juist deze drie aantrekkelijk zijn: 

• PDD Holdings (PDD): Pinduoduo is de disruptor in de Chinese e-commerce-industrie met een sterk marktaandeel in het segment met lage prijzen. We hebben het bedrijf toegevoegd vanwege zijn extreem sterke winstgroei en goedkope waardering.

• Yum China (YUMC): dit is de Chinese tak van KFC en Pizza Hut met een beursnotering in Hongkong. Een aandeel van hoge kwaliteit dat afgewaardeerd is vanwege tegenwind op korte termijn in de omzetgroei. De waardering is voor ons redelijk geworden om een positie in te nemen.

• ZTO Express (ZTO): dit is de beste koerierdienst voor bezorging in de laatste kilometers in China. Dit is een indirecte speler in de algemene e-commercesector met betere groeivooruitzichten dankzij een beter volume aan pakketten. De waardering blijft dalen ondanks positieve resultaten.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Robert van den Oever  is research editor bij Morningstar in Amsterdam

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten