VW en Goldman Sachs hebben te lijden onder omvallen Northvolt

Uitstel van betaling voor de Zweedse batterijfabrikant, die ooit werd geprezen als Europa’s paradepaardje, heeft investeerders geraakt en een schaduw geworpen over de Europese ambities voor elektrisch rijden.

Leah Hodgson 26 november, 2024 | 12:49
Facebook Twitter LinkedIn

Northvolt Labs

Het in Stockholm gevestigde Northvolt, het best gefinancierde venture capital ondersteunde bedrijf in Europa, heeft sinds de oprichting in 2016 meer dan $13 miljard aan eigen en vreemd vermogen opgehaald. Maar toen het bedrijf donderdag in de VS een Chapter 11 aanvraag voor faillissementsbescherming indiende, had het volgens de SEC slechts $30 miljoen in kas en meer dan $5,8 miljard aan verplichtingen tegenover zijn schuldeisers.

Northvolt werd geplaagd door een groot aantal problemen, waarvan het onvermogen om de productiedoelen voor batterijcellen te halen de belangrijkste is. In juni had autofabrikant BMW BMW, die aandeelhouder is van Northvolt, een contract ter waarde van €2 miljard opgezegd, omdat het bedrijf de afgesproken levering van batterijen niet kon nakomen, meldde Reuters.

In september zei Northvolt dat het ongeveer 20% van het personeel had ontslagen - 1600 werknemers - als onderdeel van een kostenbesparingsinitiatief, en dat het plannen om een fabriek in Zweden uit te breiden had stopgezet. Tegelijkertijd had het bedrijf moeite om verdere financiering aan te trekken en het verlies voor belastingen nam toe van $318 miljoen in boekjaar 2022 tot $1,2 miljard in boekjaar 2023.

Het uitblijven van nieuwe financiering leidde vrijdag tot een faillissementsbeschermingsprocedure en het ontslag van CEO Peter Carlsson. Door deze stap kan Northvolt haar schulden en activiteiten herstructureren en op zoek gaan naar nieuw kapitaal. Maar voor degenen die al geïnvesteerd hebben, staan zware verliezen op stapel.

Met een belang van 21% is het Duitse Volkswagen VOW3 de grootste aandeelhouder van het bedrijf, na een eerste investering van €900 miljoen in 2019. Vervolgens stak de autofabrikant er vorig jaar nog eens €500 miljoen in.

VW heeft geweigerd te zeggen hoeveel zijn belang momenteel waard is, maar noemde €693 miljoen in zijn jaarverslag over 2023, een daling ten opzichte van €911 miljoen het jaar daarvoor. VW is ook de op twee na grootste schuldeiser van het bedrijf vanwege een converteerbare obligatie van $355 miljoen.

Zakenbank Goldman Sachs is de op een na grootste financier van Northvolt met een belang van 19,2%. Het bedrijf is van plan om zijn belang van bijna $900 miljoen aan het eind van het jaar af te schrijven tot nul, zo meldt de Financial Times.

Miljoenen dollars aan kapitaal van pensioenfondsen zijn ook in Northvolt gestoken, met als grootste aandeelhouders het Deense Arbejdsmarkedets Tillægspension en 4 to 1 Investments, een bedrijf dat gezamenlijk eigendom is van de Zweedse nationale pensioenfondsen.

Van de schuldeisers heeft het Duitse Volta de meeste schulden, met een ongedekte vordering van $3,9 miljard. De Duitse bank KfW is $696 miljoen verschuldigd, omdat deze leningen heeft verstrekt voor de ontwikkeling van Northvolt’s vlaggenschipfabriek.

De Europese Unie heeft verschillende leningen uitstaan bij Northvolt. Woordvoerder Veerle Nuyts van de Europese Commissie verklaarde dat de huidige blootstelling $313 miljoen bedraagt, zo meldt Euronews.

Mislukte ambities

Naast de aandeelhouders is het de Europese industrie rondom elektrische auto’s mogelijk de grootste verliezer is bij het faillissement van Northvolt.

De wereldwijde markt voor EV-batterijen wordt gedomineerd door Chinese spelers. Volgens het International Energy Agency neemt China bijna 85% van de celproductiecapaciteit voor zijn rekening. Als batterijleverancier van eigen bodem moest Northvolt een centrale rol spelen in het verminderen van de afhankelijkheid van de Europese EV-industrie van Aziatische import.

Startups op het gebied van batterijtechnologie met durfkapitaal in Europa hadden dit jaar al te kampen met aanzienlijke financieringsproblemen. Tot nu toe is er volgens gegevens van PitchBook slechts €1,3 miljard geïnvesteerd in deze sector, vergeleken met €4,1 miljard vorig jaar.

De productie van batterijcellen is een zeer kapitaalintensieve onderneming met lage marges. Met al één spraakmakend op handen lijkend faillissement in Europa zijn investeerders misschien terughoudend om nieuwkomers te financieren.


De auteur of auteurs hebben geen positie in effecten die in dit artikel genoemd worden. Ontdek meer over Morningstar's redactionele beleid.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Leah Hodgson  is financial writer bij PitchBook in Londen

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten