Belangrijkste opmerkingen
• De Amerikaanse consument ziet er nog steeds gezond uit, ondanks een vertraging in de bestedingen en sombere sentimentgegevens, zeggen analisten.
• De Amerikaanse banenmarkt houdt stand, de balansen van huishoudens zijn sterk en de bestedingen blijven groeien.
• Er is nog steeds bezorgdheid dat handelstarieven, inflatie of een vertragende arbeidsmarkt in de VS de komende maanden de consumentenactiviteit kunnen aantasten.
De Amerikaanse consument is in een slechte bui en dat is geen wonder, gezien de dreiging van invoerheffingen, een dramatische daling van de Amerikaanse aandelenmarkt vorige maand en jaren van verhoogde inflatie in het kielzog van de pandemie. Maar onder de motorkap zeggen analisten dat de balansen van Amerikaanse huishoudens gezond zijn en als president Donald Trump zich blijft terugtrekken uit zijn handelsoorlogen, kan dat de wolken boven de vooruitzichten voor de consumentenbestedingen helpen wegnemen.
Op dit moment geven gegevens over de arbeidsmarkt, consumentenkrediet en balansen van huizen “aan dat de consument zich in een heel goede positie bevindt om een neergang te doorstaan”, zegt Josh Hirt, senior econoom in de VS bij Vanguard.
Dat is goed nieuws voor de economie, aangezien consumentenactiviteit goed is voor meer dan twee derde van het Amerikaanse bruto binnenlands product. Een onverwacht veerkrachtige consument heeft de afgelopen jaren geholpen de groei aan te jagen en een recessie af te wenden.
Als consumenten wankelen en stoppen met uitgeven, zouden de gevolgen verstrekkend zijn. De metingen van het consumentenvertrouwen zijn de afgelopen maanden sterk gedaald, wat alarmbellen doet rinkelen bij marktwatchers en vragen oproept over hoe lang de motor van de Amerikaanse economie nog kan doordraaien.
Maatstaven voor consumentenbestedingen zijn in de eerste helft van dit jaar zeker vertraagd. En hoewel de risico’s voor de economie als gevolg van de tarieven zijn afgenomen nu de regering Trump veel van de nieuwe heffingen heeft uitgesteld of verlaagd, zijn ze niet verdwenen. Deze factoren dragen zeker bij aan de zure stemming op Main Street. Maar het sentiment is niet het hele plaatje, zeggen analisten, en voorlopig houdt de consument nog vol.
De particuliere sector “is relatief stabiel gebleven en de consument is daar het belangrijkste onderdeel van”, voegt Jason Draho toe, hoofd vermogensallocatie Amerika bij UBS Global Wealth Management. “Tenzij er tekenen zijn dat die kraken, dan denk ik dat het goed moet komen met de economie.”
Dit is wat beleggers nu moeten weten over Amerikaanse consumenten.
Vertrouwen veert op na tariefverlaging
Naarmate de vooruitzichten voor de tarieven de afgelopen weken verslechterden, kregen consumenten meer vertrouwen.
Een nauwlettend in de gaten gehouden enquête van The Conference Board naar de houding van consumenten liet in mei een grote ommekeer zien na de grote de-escalatie van de tarieven tussen de Verenigde Staten en China eerder deze maand.
De “opvallende” opleving “laat de zeer neerwaartse hoofdindex van de [sentiment] enquête van Michigan er veel te negatief uitzien”, aldus Samuel Tombs, hoofdeconoom voor de VS bij Pantheon Macroeconomics. De gegevens van de Michigan-enquête bleven in april gelijk na vier opeenvolgende maanden van dalingen.
Wells Fargo-economen Tim Quinlan en Jeremiah Kohl wezen er in een onderzoeksnotitie op dat er nog veel terrein moet worden goedgemaakt. “Het vertrouwen blijft in de buurt van de onderkant van de recente bandbreedte en een verdere verbetering kan afhangen van een verdere de-escalatie van de handelsvijandigheden,” schreven ze.
Hoe de banenmarkt de consumentenvooruitzichten beïnvloedt
Het is moeilijk om over consumenten te praten zonder het over de banenmarkt te hebben. “Veel hiervan komt terug op de arbeidsmarkt, omdat de consument over het algemeen uitgeeft wat hij verdient”, zegt Hirt van Vanguard. “De arbeidsmarkt is echt een van de betere indicatoren voor wat er met de consument gebeurt.”
En tot nu toe houdt de banenmarkt stand. Het werkloosheidscijfer is de afgelopen twee maanden stabiel gebleven rond de 4,2%. De banengroei blijft gezond, ook al is die vertraagd in vergelijking met de hausse vlak na de pandemie. De economie voegde 177.000 banen toe in april - een behoorlijke groei volgens analisten.
Maandelijkse loonsom Wijziging
Bron: Bureau of Labor Statistics. Gegevens per 30 april 2025.
Uit deze week gepubliceerde gegevens van The Conference Board bleek dat in mei meer consumenten verwachtten dat er in de toekomst gemakkelijk banen beschikbaar zouden zijn dan in april. Tegelijkertijd zei echter een groter deel van de respondenten in mei dat banen moeilijk te krijgen waren in vergelijking met april.
Welke invloed hebben tarieven op uitgaven?
Zelfs voordat veel nieuwe tarieven van kracht werden, was de impact van de handelspolitieke stappen van Trump al zichtbaar in de bestedingsgegevens. De detailhandelsverkopen piekten in maart toen kopers probeerden de tarieven voor te zijn, maar stegen vervolgens in een veel trager tempo in april.
De uitgaven in restaurants stegen in april het meest van alle categorieën, volgens gegevens van het Census Bureau, een teken dat er nog steeds beweging zit in de niet-essentiële, discretionaire uitgaven.
Ondertussen toonden de gegevens die het Bureau of Economic Analysis vrijdag publiceerde als onderdeel van het rapport Persoonlijke inkomsten en bestedingen van april een vertraging in de uitgaven voor goederen, terwijl de uitgaven voor diensten gelijk bleven. Dit bewijst eens te meer dat consumenten hun bestedingspatroon dit voorjaar hebben aangepast in reactie op de nieuwe invoerrechten.
Draho van UBS waarschuwt ervoor om één of twee maanden volatiele bestedingsgegevens in een vacuüm te zien. Hij zegt dat het grotere plaatje laat zien dat de bestedingen nog steeds gezond zijn: “Er zijn hier en daar wat zwakke plekken, maar over het algemeen blijven consumenten geld uitgeven.” Er is volgerns hem “nog geen duidelijk bewijs dat de consument negatief wordt beïnvloed, of ineenkrimpt of zich terugtrekt vanwege de tarieven”.
Ambtenaren van de Federal Reserve zijn dezelfde mening toegedaan. Tijdens de vergadering van de centrale bank in mei bespraken de leden van het Federal Open Market Committee het feit dat “behalve de duidelijke effecten van de tariefgerelateerde ontwikkelingen in sommige bestedingscategorieën, deze niet duidelijk naar voren kwamen in de totale gegevens over de consumentenbestedingen”, zo blijkt uit de notulen.
Inkomensgroei is sterk
Uit het vrijdag gepubliceerde rapport over het persoonlijk inkomen bleek ook dat het besteedbaar inkomen met 0,8% is gestegen, na een stijging van 0,7% in maart. Dat is een bemoedigend teken, vooral gezien de hogere inflatie.
“Dit zou Amerikaanse consumenten de brandstof moeten geven die ze nodig hebben om door de schok van door tarieven veroorzaakte hogere goederenprijzen heen te komen”, zegt Scott Anderson, hoofdeconoom VS bij BMO Capital Markets.
Waarom de bounce van de aandelenmarkt van belang is
Een ander facet van de gezondheid en het vertrouwen van de consument komt voort uit een fenomeen dat het welvaartseffect wordt genoemd: alsde financiële markten stijgen, stijgen de bestedingen van huishoudens meestal ook, omdat consumenten die in de markt hebben geïnvesteerd de impact van die groei op hun resultaten zien.
“Rijkdom is echt een positief verhaal geweest” voor de consument, zegt Hirt, met uitzondering van de dramatische selloff na de aankondiging van Trump’s tarieven in april. “Je ziet echt dat hun balansen gezond zijn.”
De Morningstar US Market Index heeft alle verliezen van april goedgemaakt en is de afgelopen 12 maanden met meer dan 12% gestegen.
Consumentenschuld lijkt duurzaam
Analisten letten goed op hoeveel schulden consumenten opbouwen en hoeveel het elke maand kost om die schuld af te betalen via rentebetalingen. Meer schulden die duurder worden, kunnen een rode vlag zijn.
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, zegt Hirt, “vinden we dat [consumenten] heel duurzaam zijn” als het gaat om lenen. “Je zou zelfs kunnen stellen dat ze in verhouding tot de economische omgeving een beetje te weinig lenen.”
Hirt wijst op de verhouding tussen de kosten van schulden van consumenten in de VS en hun inkomen, die lager blijft dan vóór de pandemie. Het niveau van de consumentenschuld mag dan stijgen, maar de inkomens zijn ook gestegen.
In een onderzoeksnotitie eerder deze maand karakteriseerden Goldman Sachs economen onder leiding van Jan Hatzius de kosten van schulden van huishoudens als “laag naar historische maatstaven” en stelden ze vast dat het aantal wanbetalingen op creditcards in het eerste kwartaal afvlakte. Het aantal wanbetalingen op federale studieleningen steeg na het einde van de pandemiepauze in de rapportage, hoewel de economen van Goldman opmerkten dat het aantal wanbetalingen op deze leningen onder het niveau van 2019 blijft.
De auteur of auteurs hebben geen positie in effecten die in dit artikel genoemd worden. Ontdek meer over Morningstar's redactionele beleid.