Kwaliteit en Groei

Een aandeel kan op twee manieren in koers stijgen. De waardering die beleggers willen betalen voor een onderneming kan omhoog gaan, of het onderliggende bedrijf kan meer waard worden doordat het groeit.

Freddy van Mulligen 02 februari, 2010 | 15:02

Laat ik dit verduidelijken aan de hand van de koers-winstverhouding. Die niet anders is dan de koers van een aandeel gedeeld door de winst per aandeel. De koers van een aandeel kan hoger worden als beleggers bereid zijn om voor dezelfde winst een hogere koers-winstverhouding te betalen. Een andere mogelijkheid is dat de koers stijgt bij een gelijkblijvende koers-winstverhouding als de winsten stijgen.

Vorig jaar was het vooral de waardering die aandelen hoger hielp en waren het cyclische bedrijven die het voortouw namen. In 2010 zullen veel beleggers op zoek gaan naar de bedrijven die een duurzame groei van winsten weten te realiseren. En dat zijn er niet heel veel. Ondernemingen die winsten maken (die boven de kosten van kapitaal uitgaan) trekken namelijk nieuwe toetreders aan die in dezelfde markt ook hun producten of diensten gaan aanbieden tegen net iets lagere prijzen en na een periode verdampt zo de bovengemiddelde winst in dat segment van de markt.

Alleen als er een verdedigbare voorsprong is, kunnen bedrijven lange tijd winst maken. Een verdedigbare voorsprong kan er zijn doordat een merknaam zo sterk is dat consumenten niet aan een ander merk willen denken, Apple is hiervan een voorbeeld. Of omdat er bepaalde exclusieve verkooprechten zijn voor bepaalde markten (monopolie). Een technologische voorsprong is een ander voorbeeld. In dergelijke gevallen zijn de toetredingsdrempels dermate hoog dat bestaande bedrijven een verdedigbare voorsprong hebben die ze in winsten om kunnen zetten.

SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk

Om dit artikel te kunnen lezen, kunt u zich inschrijven als Morningstar Basic Member

Registreer gratis

Over de auteur

Freddy van Mulligen  .

Bevestiging bezoeker


Onze website maakt gebruik van cookies en andere technologieën om een op u afgestemde ervaring te kunnen leveren, en te begrijpen hoe u en andere bezoekers onze website gebruiken. Zie 'cookie opties' voor verdere details.

  • Andere Morningstar websites
© Copyright 2018 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.      Gebruiksvoorwaardenen      Privacybeleid.    Cookie toestemming
© Copyright 2020 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookies