WK voetbal: Nike-Adidas 2-1

Welke sportartikelenfabrikant is de kampioen voor de belegger?

Maarten van der Pas 28 juni, 2010 | 7:52
Facebook Twitter LinkedIn

Het wereldkampioenschap voetbal is ook een strijd tussen de grote, beursgenoteerde sportmerken Adidas en Nike. Met vette sponsorcontracten proberen deze fabrikanten landen aan zich te binden. Het liefst natuurlijk potentiële kampioenen, want wie wil zich daarmee nou niet vereenzelvigen met de kampioen, en voetbalgekke naties waar veel shirts van het nationale team en voetbalschoenen en -shirts zijn te slijten.
Een perfecte combinatie is een potentiële kampioen die ook nog een speler met de X-factor in de selectie heeft, zoals Argentinië met Lionel Messi. In gelikte, minutenlange commercials worden merk, product en speler als kampioenen neergezet (voor de liefhebbers: Adidas met Lionel Messi en Dadid Vila, Nike met onder meer Christiano Ronaldo en Wayne Rooney).

Als het op sponsoring aankomt, dan is Adidas kampioen van dit WK. Bij aanvang van het toernooi speelden liefst 12 landen met ‘3 strepen’ op hun nationale tenue. Europees kampioen Spanje is er één van, daarnaast onder andere Duitsland, Argentinië en Japan. Adidas levert de officiële WK-bal Jabulani en is ook nog sponsor van wereldvoetbalorganisatie Fifa.
Nike is een goede tweede. De bekende ‘swoosh’ siert het shirt van 9 landen, waaronder Nederland, Brazilië, Portugal en de Verenigde Staten. Wordt Nike-dochter Umbro erbij opgeteld dan zijn het 10 landen. Engeland draagt Umbro.

SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk

Om dit artikel te kunnen lezen, kunt u zich inschrijven als Morningstar Basic Member

Registreer gratis
Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2021 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid