RIM niet opgewassen tegen concurrentie

Op de markt voor slimme mobiele telefoons woedt een heftige concurrentiestrijd. BlackBerry producent RIM heeft last van de wet van de remmende voorsprong.

Maarten van der Pas 23 augustus, 2010 | 10:04
Facebook Twitter LinkedIn

Morningstar gaat zijn koersdoel voor Research in Motion (RIM) herzien. Hoewel het management van de smartphone-producent zegt de komende herfst met opwindende nieuwe producten en advertentiecampagnes te komen, heeft Morningstar-analist Joseph Beaulieu zijn twijfels. De matte introductie van de Torch (de opvolger van de ‘oude’ BlackBerry met uitschuifbaar toetsenbord en aanraakscherm) maakt hem bezorgd dat de onderneming niet klaar is om de concurrentie aan te gaan met de iPhone 4 van Apple en andere slimme mobieltjes die op Android lopen, een besturingssysteem van Google.

“De Torch is een hele stap vooruit in vergelijking met de BlackBerry met surfen op internet en het afspelen van applicaties van derden”, stelt Beaulieu. “Maar ik denk, dat de Torch een generatie achter loopt op tegenwoordige smartphones als het gaat om processingsnelheid, schermgrootte, schermresolutie en het aantal beschikbare applicaties. Deze eigenschappen doen er misschien niet veel toe bij old-school, zakelijke BlackBerry-gebruikers die hun telefoon alleen gebruiken  om te bellen en te e-mailen, maar ik vind dat RIM toch concurrerend moet zijn op deze punten wil het marktaandeel winnen in het consumentensegment.”

Concurrentie
RIM heeft veel profijt gehad van het feit dat de BlackBerry, tot vorig jaar, de meest beschikbare telefoon was bij telecommaatschappij Verizon. Dat zorgde voor de helft van RIM’s verkoop. Maar nu er bij Verizon meer concurrentie is tussen diverse merken telefoons en de Torch het duidelijk aflegt tegen de iPhone en Android-apparaten kunnen klanten van Verizon kiezen voor andere telefoons of overstappen naar Android. Beaulieu: “Om de huidige waarde van zijn aandeel te rechtvaardigen moet RIM niet alleen zijn huidige klantenbasis zien te behouden, maar ook nieuwe klanten winnen. Los van de loyale BlackBerry-gebruikers geeft RIM nieuwe klanten weinig reden om over te stappen naar een BlackBerry.”

Voorzichtig
“Ik wil niet te veel zien in de tegenvallende niet-officiële verkoopcijfers van de Torch in de eerste week na de introductie”, vervolgt Beaulieu. “RIM had veel tegenwind door de introductie bij AT&T te doen, deze telecomreus is de exclusieve aanbieder van de iPhone, en een paar maanden na de zeer succesvolle lancering van de iPhone 4. Wellicht heeft RIM een nieuwe generatie Torch in de pijplijn die het voor Kerst uitbrengt op het Verizon-netwerk. Sterke specificaties en verbeteringen aan de interface en de software kunnen de Torch veel competitiever maken. Maar totdat RIM officieel zijn nieuwe productenprogramma bekend maakt en totdat het management aangeeft hoe het direct de concurrentie met Apple en mobiele telefoons op Android wil aangaan, moeten beleggers heel voorzichtig zijn met het aandeel RIM.”

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2022 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings