Vergeet China’s rijken

De aandelenkoers van luxemerken met afzet in China is te hoog opgelopen. Bij de Chinese middenklasse is voor beleggers meer te halen.

Maarten van der Pas 06 oktober, 2010 | 9:48
Facebook Twitter LinkedIn

Chinese dames in een sjieke bontjas en met een tas van Louis Vuitton aan de arm zijn inmiddels niet vreemd meer. De Chinese nouveau riche valt voor westerse luxemerken. Met een stijgende welvaart en een groeiend aantal rijke Chinezen is China een veebelovende afzetmarkt voor dure consumentengoederen. Alle bekende luxemerken hebben inmiddels winkels in China.  Beleggers proberen een graantje mee te pikken door te investeren in luxemerken die blootstelling hebben aan China.
Maar inmiddels betalen beleggers teveel voor de aandelen van producenten van luxegoederen. De aandelen van Hermès, LVMH en Richemont worden momenteel ver boven het koersdoel van Morningstar verhandeld. Recente hoge groeicijfers en het sentiment dat de echte luxemerken er zijn voor consumenten die zich geen zorgen hoeven te maken over de economische crisis hebben de prijzen van luxeaandelen opgedreven.

Lucht
Zo is de koers van het aandeel Hermès opgelopen van minder dan 100 euro in mei naar meer dan 160 euro nu waar alleen al in augustus een sprong van 30 euro werd gemaakt. De vlucht omhoog werd ingegeven door indrukwekkende resultaten van Hermès, waaronder een omzetgroei in China/Azië overig van 43 procent en een totale omzetgroei van 20 procent (tweedekwartaalcijfers). Hermès is een fantastische onderneming: hoge marges, hoog rendement op kapitaal, mooie producten en zelfs groei in tijden van een recessie. Maar dat betekent niet dat beleggers het aandeel tegen elke prijs moeten kopen.

Met de huidige prijs van het aandeel Hermès i.c. waardering van de onderneming zou Hermes volgens berekeningen van Morningstar de komende tien jaar met gemiddeld 17 procent moeten groeien en de operationele marge moeten laten toenemen van ongeveer 27 procent tot meer dan 29 procent. Niets is onmogelijk, maar van de bedrijven in luxe producten die Morningstar volgt heeft er geen een ooit zulke groeiniveaus laten zien.

De huidige hoge koers van luxeaandelen laat nauwelijks ruimte voor verdere opwaardering. Het lijkt er eerder op dat er lucht uit de koers moet lopen. Beleggers kunnen zeker bullish zijn over China op de lange termijn. Maar groeicijfers zullen samentrekken waar merken met nu nog een kleine blootstelling aan China sneller zullen groeien dan ondernemingen als Richemont en LVMH die respectievelijk al 33 en 26 procent van hun business in China hebben en die relatief minder hard zullen groeien.

Middenklasse
Beleggers kunnen zich beter niet richten op de rijke bovenlaag, maar op de Chinese middenklasse. Bijvoorbeeld Nike en adidas, die hun klanten vooral hebben in deze Chinese middenklasse, zijn een geschikter beleggingsalternatief voor beleggers die willen investeren in China’s groei. Beide wereldwijde sportmerken doen het goed in China en hun aandelen worden verhandeld tegen een prijs die dichter bij Morningstar’s koersdoel ligt. In tegenstelling tot de koersen van luxeproducenten die overgewaardeerd lijken.

Uit publiek beschikbare gegevens over inkomensgroei in China blijkt, dat de groep topverdieners tot nu het meest is toegenomen. Maar er is ook uit te concluderen, dat de middenklasse enorm zal groeien. In de afgelopen vijf jaar is in China het aantal mensen met een jaarsalaris tussen 15 en 20 duizend dollar gegroeid met meer dan 400 procent (ruwweg 22 miljoen mensen). In dezelfde periode is de bevolking in China met een inkomen tussen de 10 en 50 duizend dollar toegenomen met 95 miljoen mensen. De verwachting is, dat deze groep de komende tien jaar groeit met meer dan 400 miljoen mensen. Waar de groep Chinezen die jaarlijks meer dan 150 duizend dollar verdienen 'slechts' groeit van 2 miljoen nu tot bijna 8 miljoen mensen.

De markt voor alledaagse consumptiegoederen is vanwege zijn omvang en het aantal ondernemingen dat hierop actief is/kan worden aantrekkelijker dan de markt voor de relatief kleine groep topverdieners en potentiële klanten voor luxegoederen. Beleggers moeten op zoek naar ondernemingen met blootstelling aan China, maar dan wel aan de middenklasse en met alledaagse producten.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten