Vergeet China’s rijken

De aandelenkoers van luxemerken met afzet in China is te hoog opgelopen. Bij de Chinese middenklasse is voor beleggers meer te halen.

Maarten van der Pas 06 oktober, 2010 | 9:48
Facebook Twitter LinkedIn

Chinese dames in een sjieke bontjas en met een tas van Louis Vuitton aan de arm zijn inmiddels niet vreemd meer. De Chinese nouveau riche valt voor westerse luxemerken. Met een stijgende welvaart en een groeiend aantal rijke Chinezen is China een veebelovende afzetmarkt voor dure consumentengoederen. Alle bekende luxemerken hebben inmiddels winkels in China.  Beleggers proberen een graantje mee te pikken door te investeren in luxemerken die blootstelling hebben aan China.
Maar inmiddels betalen beleggers teveel voor de aandelen van producenten van luxegoederen. De aandelen van Hermès, LVMH en Richemont worden momenteel ver boven het koersdoel van Morningstar verhandeld. Recente hoge groeicijfers en het sentiment dat de echte luxemerken er zijn voor consumenten die zich geen zorgen hoeven te maken over de economische crisis hebben de prijzen van luxeaandelen opgedreven.

Lucht
Zo is de koers van het aandeel Hermès opgelopen van minder dan 100 euro in mei naar meer dan 160 euro nu waar alleen al in augustus een sprong van 30 euro werd gemaakt. De vlucht omhoog werd ingegeven door indrukwekkende resultaten van Hermès, waaronder een omzetgroei in China/Azië overig van 43 procent en een totale omzetgroei van 20 procent (tweedekwartaalcijfers). Hermès is een fantastische onderneming: hoge marges, hoog rendement op kapitaal, mooie producten en zelfs groei in tijden van een recessie. Maar dat betekent niet dat beleggers het aandeel tegen elke prijs moeten kopen.

SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk

Om dit artikel te kunnen lezen, kunt u zich inschrijven als Morningstar Basic Member

Registreer gratis
Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2021 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid