Aandelen sectoren

Onder sectorfondsen deden in 2010 vooral fondsen het goed die zich richten op consumptiegoederen en consumentendienstverlening.

Maarten van der Pas 18 februari, 2011 | 0:04
Facebook Twitter LinkedIn

Edelmetalen en grondstoffen waren vorig jaar sectoren waar beleggers grote winsten konden halen. Een rendement van deze beleggingscategorieën van ruim 40 procent is geen uitzondering. De fors gestegen grondstofprijzen zijn daar debet aan. De sector ‘consumptiegoederen en consumentendienstverlening’ boekte met een winst van 30 procent ook een mooi resultaat. Het zijn alle drie cyclische sectoren die meeliften op de aantrekkende economie.

Als wordt gekeken naar de resultaten over 2010 van alle in Nederland verkrijgbare fondsen in de 12 sectoren die Morningstar volgtt dan vallen twee dingen op. Ten eerste dat fondsen in de sector ‘consumptiegoederen en consumentendienstverlening’ de top 10 domineren, waar rendementen van dik veertig tot vijftig procent worden gehaald. En ten tweede, dat het niet om gewone consumptiegoederen gaat, maar om luxe artikelen.

Luxegoederen
De jaarcijfers laten zien dat het goed gaat met producenten van luxe merkartikelen als LVMH, Tiffany & Co, Estee Lauder, Porsche, BMW, PPR en Burberry. Een constante factor in hun presentaties is de opkomende markten. Neem alleen al de recordverkopen van auto fabrikanten in China. Waarin het Westen bestedingen mondjesmaat op gang komen en consumenten zuinig zijn, kopen Chinezen er lustig op los. Ze verlangen naar een gelijkwaardig welvaart- en consumptieniveau als het Westen.

In de staart van het sectorenklassement zijn fondsen in de sector ‘alternatieve energie’ oververtegenwoordigd. Deze fondsen hebben vorig jaar allemaal een negatief rendement geboekt. Met name windenergie was rendementtechnisch een drama  door overcapaciteit aan windturbines in de VS en de lage gasprijs aldaar. Uitzondering is het in deze categorie genomineerde ASN Milieu & Waterfonds dat het overgrote deel van zijn portefeuille sinds een strategiewijziging in maart 2005 in waterbehandeling en recycling heeft belegd. Bas Jan Blom, directeur beleggingsfondsen van ASN Bank, zegt: ‘Water is levensbron nummer één in de wereld. Hoewel je dat in Nederland niet zo merkt, neemt het watertekort toe vanwege klimaatverandering, vervuiling en het gebruik van water voor landbouwdoeleinden. Dat maakt het tot een heel interessant thema.’ Het fonds is dan ook een prima keuze voor wie ecologisch wil beleggen. De aandelenselectie is uitbesteed aan het Engelse Impax Asset Management, dat hiervoor een groot en ervaren team inzet. Het rendement bedroeg 18,3% in 2010. Over de afgelopen drie jaar werd, inclusief 2008, een gemiddeld jaarrendement behaald van 3,53%.

Pictet-Digital Communication is een van de succesvolle fondsen van het Zwitserse Pictet, dat zich  heeft gespecialiseerd in themabeleggen. Het fonds, dat geleid wordt door Bruno Lippens en Sylvie Sejournet, worden bij het beheer bijgestaan door een adviescomité bestaande uit wetenschappers en andere specialisten die vanuit een top down perspectief industriële thema’s identificeren. De brede benadering en resources geven Pictet het vertrouwen om verder af te wijken van de index dan veel andere fondsen.

De aanpak van Pictet betaalt zich terug. In 2010 werd een rendement behaald van 27,6%, en daarmee behoorde het tot de beste 10% in zijn categorie. Manager Sejournet ziet de toekomst zonnig in voor haar fonds. Ze schat dat de markt voor digitale en interactieve communi-catie en diensten de komende vijf jaar kan groeien met 1.000 miljard dollar. ‘Dat is vanwege de megatrend van  jongeren die steeds meer gebruik maken van interactieve diensten en producten. Dat is goedkoper, efficiënter, milieuvriendelijker.’ Het fonds profiteert met name sterk van de (consumenten)groei in Azië.

Grote onbekende
De grote onbekende onder de genomineerde fondsen in deze categorie is Davis Financial. Dit fonds maakt deel uit van Davis Funds, een familiebedrijf dat in de VS een reputatie geniet als waardebelegger, maar in Nederland nauwelijks nog bekend is. Het fonds zoekt naar duurzame, goedgeleide, maar vooral ook ondergewaardeerde financiële bedrijven. Portfoliomanagers Kenneth Feinberg and Charles Cavanaugh denken dat, ondanks de gevolgen van de krediet crisis, financiële waarden interessant zijn, omdat alleen al in de VS 76 miljoen babyboomers met pensioen gaan, hetgeen voor een grote vraag naar financiële producten en diensten zorgt. Daarnaast denken ze dat sterke merken marktaandeel winnen van zwakke concurrenten en dat zal gepaard gaan met consolidatie in de vorm van fusies en overnames. Afgelopen jaar hadden de twee managers het gelijk aan hun zijde: het fonds behaalde een rendement van 19,1%.

Genomineerden

ASN Milieu & Waterfonds
Superior / *****
Management ASN Bank: Bas Blom
Rendement 2010: 18,3%


Pictet-Digital Communication
(geen kwalitatieve rating beschikbaar) / ****
Fondsmanager: Bruno Lippens en Sylvie Sejournet
Rendement 27,6%:



Davis Financial
(geen kwalitatieve rating beschikbaar) / **** / Aandelen sector financiële dienstverlening
Fondsmanager: Kenneth Feinberg en Christopher C. Davis
Rendement 2010: 19,1%





Lees ook de speciale bijlage 'Outperformers' vandaag bij het FD met meer informatie over de genomineerde fondsen en hun managers en artikelen over de benchmark als fictie, kenmerken van de alpha-managers en gatekeepers over fondsselectie.

Terug naar overzichtspagina >

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten