Morningstar analyseert de auto-industrie

Op de AutoRai pronken autofabrikanten met hun mooiste, beste en schoonste blik. Maar hoe presteren hun aandelen eigenlijk?

Maarten van der Pas 14 april, 2011 | 10:26
Facebook Twitter LinkedIn

Beleggers die overwegen om een autofabrikant(en) aan hun beleggingsportefeuille toe te voegen moeten met een aantal factoren rekening houden. Autofabrikanten zijn doorgaans kwetsbare ondernemingen die opereren in een zeer competitieve en cyclische sector. De hedendaagse auto is weliswaar een hedendaags technisch hoogstandje dat enorm veel talent en organisatorische vaardigheden vergt om te ontwerpen, ontwikkelen en op de markt te brengen. Ook vereist het een aanzienlijke investering van kapitaal.

Maar toch is het relatief eenvoudig om auto’s te produceren, dat bewijst de wereldwijde overcapaciteit van 15 miljoen auto’s (zelfs nadat General Motors en Chrysler fabrieken sloten in 2009 wat de capaciteit slechts met 1,3 tot 1,8 miljoen auto’s reduceerde) en de komst van nieuwe autoproducenten uit China en India. Sectordeskundigen zijn het er unaniem over eens dat overcapaciteit het belangrijkste probleem is waarmee fabrikanten op dit moment kampen en dat het probleem alleen maar erger wordt omdat veel fabrikanten uitbreidingsplannen hebben om op het enorme groeipotentieel in China in te spelen.

Daarnaast lukt het auto fabrikanten niet om een duurzame winst door de economische cycli heen te boeken. En ze maken een product waarbij consumenten gemakkelijk kunnen overstappen naar een alternatief van de concurrent.

Zwaarbevochten marktaandeel
Autofabrikanten behalen hun zwaarbevochten marktaandeel langs drie typische wegen. Ten eerste proberen ze een volledig nieuw ontwerp te introduceren en daarmee een nieuwe 'niche’ te creëren (zoals de introductie van de Mercedes A-klasse). Ten tweede wedijveren fabrikanten met innovatieve toepassingen om als eerste een sterk gedifferentieerde technologie op de markt te brengen (zoals de hybride Prius van Toyota). Ten slotte verjongen veel merken steevast hun productengamma door regelmatig nieuwe modellen te lanceren en opmerkelijke facelifts te introduceren. In de jaren 1980 en 1990 hadden de Japanners een concurrentievoordeel door hun auto’s twee keer zo snel op de markt te kunnen brengen dan andere fabrikanten.

De concurrentie zal alleen maar verhevigen voor de gevestigde autoproducenten. Het is namelijk wachten totdat auto's van Chinese en Indiase makelij de markt gaan overspoelen. Zoals er in de jaren zestig een golf van Japanse en in de jaren tachtig van Koreaanse auto's was, zullen nu goedkope auto's van fabrikanten uit China en India hun weg over de wereld vinden.

En autofabrikanten zullen zich moeten buigen over een alternatief voor de benzinemotor. Veel van hen zijn al bezig met hybride, elektrische of waterstofaangedreven auto's. Bij de een verkeert het nog in de conceptfase waar de ander al daadwerklijke alternatief aangedreven auto's in productie heeft. De nodige hindernissen moeten nog overwonnen worden zoals de beperkte actieradius van elektrische auto's. Welke techniek het uiteindelijk gaat worden heeft zich nog niet uitgekristalliseerd.

Ratio en emotie
De autosector overziend oordeelt Morningstar dat de ene autofabrikant zich niet met een sterkere concurrentiepositie onderscheidt ten opzichte van de andere fabrikant. Daarvoor is de concurrentie in de sector te hevig en is de sector te cyclisch. Autofabrikanten kunnen hooguit een klein en tijdelijk concurrentievoordeel hebben.

De aanschaf van een auto beweegt zich tussen ratio en emotie. In prijsbewuste ‘high-volume’-markten kunnen wispelturige consumenten switchen tussen concurrerende merken en heel vaak doen ze dat ook. Het koopgedrag kan door verschillende factoren worden beïnvloed, zoals de nieuwste rages, de hipste modellen, opvallende terugroepacties, hoge betrouwbaarheidsbeoordelingen in de media en praktische behoeften. Voor prijsbewuste kopers met kennis van zaken is een betrouwbaar transportmiddel tegen een betaalbare prijs alles wat ze nodig hebben en het maakt ze niet uit bij welke fabrikant ze het voertuig kopen, zolang het maar de beste koop is die ze kunnen vinden. Andere consumenten beschouwen hun voertuig als het verlengde van zichzelf en zijn bereid om een meerprijs te betalen voor een auto die een bepaald imago uitstraalt.

Winstpotentie
Toch zijn er auto-aandelen met winstpotentie. Morningstar zoekt uit welke dat zijn. De komende dagen komen de aandelen van Toyota, Volkswagen, Fiat, General Motors, Ford, Daimler (Mercedes-Benz), Renault, BMW, Peugeot, Honda en Nissan voor rijden voor een grondige controlebeurt.


UPDATES


Autofabrikant
Artikel Aandelen-rapport Video
 
Fiat Fiat is een 5 sterrenaandeel met veel winstpotentie lees kijk
Nissan      
Renault Renault is een goedkoop aandeel lees  
Ford De toekomst schittert voor Ford lees kijk
Toyota Gebrek aan onderdelen speelt Toyota parten lees kijk
General Motors GM is een geldmachine als automarkt herstelt lees kijk
Volkswagen Volkswagen: hard op weg om 's werelds grootste te worden lees kijk
Honda      
BMW Ook recordcijfers voor BMW lees  
Daimler Daimler verwacht recordjaar lees  
PSA      
(Bron: Morningstar per 2/5/2011)      

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2022 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings