Aandelen 1.2 - Waarom beleggen in aandelen?

Waarom zou je beleggen in aandelen in plaats van in alternatieven zoals obligaties, vreemde munten of antieke sportwagens..

Pieter Bailleul 03 mei, 2011 | 17:05
Facebook Twitter LinkedIn

Aandelen is slechts één van de mogelijkheden die een belegger heeft om zijn spaargeld te laten renderen. Waarom zou je beleggen in aandelen in plaats van in alternatieven zoals obligaties, vreemde munten of antieke sportwagens? Het is simpel: aandelen bieden beleggers het hoogst mogelijke rendement. Er is geen enkele andere belegging die op lange termijn het rendement van aandelen weet te overstijgen.

Maar er is ook een keerzijde om dit hoogst mogelijke rendement te behalen. Aandelen hebben namelijk de neiging om erg volatiel te reageren op veranderingen in de financiële markten. Dat betekent dat de waarde van een aandeel op korte termijn sterk kan terugvallen, zoals in 2000-2001 te zien was met de internetbubbel of meer recent in 2008 als reactie op de val van de Amerikaanse zakenbank Lehman Brothers.

Een aandelenbelegger heeft, met andere woorden, behoefte aan een gezonde gemoedsrust. Wie in paniek geraakt wanneer de financiële markten hun vrije val inzetten, zal zijn spaargeld als sneeuw voor de zon zien wegsmelten. Toch is beleggen in aandelen niet extreem moeilijk. Met een goede basis wiskunde, een kritische geest, geduld en discipline komen de meeste beleggers al een heel eind. Als je bovendien begrijpt hoe de financiële markten geld van links naar rechts verplaatsen, hoe ondernemingen met elkaar concurreren en welke elementen belangrijk zijn in de boekhouding van een onderneming, dan heb je alle mentale elementen om als goede aandelenbelegger het spel te spelen.

SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk

Om dit artikel te kunnen lezen, kunt u zich inschrijven als Morningstar Basic Member

Registreer gratis
Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Pieter Bailleul

Pieter Bailleul  is Marketing Manager for Morningstar Benelux

© Copyright 2021 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid