Aandelen 2.2 - Welke kasstromen kan het bedrijf in de toekomst genereren?

Een verdere verdieping in het Discounted Cash Flow-model

Pieter Bailleul 04 mei, 2011 | 13:22
Facebook Twitter LinkedIn

Het algemene idee achter het DCF model is relatief eenvoudig: de waarde van een aandeel is gelijk aan de huidige waarde van alle toekomstige kasstromen. Dit idee in de praktijk uitvoeren is echter een stuk moeilijker.

De eerste stap bij het DCF model is het voorspellen van de toekomstige kasstromen die de onderliggende onderneming zal genereren. Daarbij moet u rekening houden met verschillende variabelen. De belangrijkste zijn de toekomstige groei in de verkoopcijfers en de verwachte winstmarges. Het is niet voldoende om de huidige groeitendens door te trekken naar de toekomst, het is zelfs zo dat deze eenvoudige aanpak kan leiden tot het (incorrect) veronderstellen van wat een aandeel echt waard is.

Wanneer u de toekomstige groei in inkomsten gaat voorspellen is het belangrijk om met verschillende factoren rekening te houden: de huidige tendensen in de industrie, de economische toestand en de concurrentievoordelen van de onderneming. Een onderneming met een stevige concurrentiepositie (Morningstar noemt dit de moat), kan vaak sneller groeien dan zijn concurrenten wanneer het marktaandeel verwerft.

SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk

Om dit artikel te kunnen lezen, kunt u zich inschrijven als Morningstar Basic Member

Registreer gratis
Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Pieter Bailleul

Pieter Bailleul  is Marketing Manager for Morningstar Benelux

© Copyright 2021 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid