Aandelen 2.4 - Hoe gebruik ik het DCF model?

Waarde van een aandeel berekenen?! Dit zijn de 5 stappen.

Pieter Bailleul 04 mei, 2011 | 13:59
Facebook Twitter LinkedIn

Nu we een eerste inschatting hebben van hoe de basiselementen van het DCF model worden berekend, kunnen we dieper ingaan op de uiteindelijke berekening van de waarde van een onderneming en het bepalen of een aandeel al dan niet koopwaardig is. Het DCF model kent vijf verschillende stappen:

  1. Schatting van de vrije kasstromen voor de beschouwde periode
  2. Bepalen van de verdisconteringsvoet
  3. Verdisconteren van de vrije kasstromen
  4. Berekenen van de toekomstige waarde van de onderneming en deze verdisconteren
  5. Berekenen van de waarde per aandeel

1. Schatting van de vrije kasstromen voor de beschouwde periode
Een eerste stap in het schatten van de toekomstige vrije kasstromen bestaat eruit om het verleden goed te begrijpen. Wat heeft de kasstromen in het verleden beïnvloed en wat leert dit voor de toekomst? Deze analyse kan eenvoudig gebeuren met behulp van het aandelenrapport op de website van Morningstar of aan de hand van de financiële documentatie van een onderneming.

Vervolgens dient een verwachte toekomstige kasstroom neergeschreven te worden. Dit is de kern van het DCF model. De kennis als belegger over de onderneming en zijn concurrentiepositie is daarbij essentieel. Bovendien moet ook een inschatting gemaakt worden over hoe die positie in de toekomst kan veranderen en welke belangrijke elementen bepalend zullen zijn voor het succes van de onderneming.

SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk

Om dit artikel te kunnen lezen, kunt u zich inschrijven als Morningstar Basic Member

Registreer gratis
Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Pieter Bailleul

Pieter Bailleul  is Marketing Manager for Morningstar Benelux

© Copyright 2021 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid