Aandelen 5.2 - Sector- en regioweging

Aan het einde van de jaren negentig dachten veel beleggers dat hun fondsenportefeuille goed gespreid was....

Pieter Bailleul 05 mei, 2011 | 9:59
Facebook Twitter LinkedIn

Net zoals het belangrijk is om te spreiden over verschillende beleggingsstijlen, is het ook belangrijk om ervoor te zorgen dat uw beleggingsportefeuille niet al te veel geconcentreerd is in een bepaalde sector of regio. Aan het einde van de jaren negentig dachten veel beleggers dat hun fondsenportefeuille goed gespreid was. Maar het werd al gauw duidelijk dat door de sterke koersstijging van technologieaandelen, verschillende beheerders de technologiesector duidelijk overwogen hadden in hun fonds. Het was voor die beleggers erg pijnlijk om te zien hoe zij, gedreven door de neergang van de technologie-industrie, grote verliezen leden.

Niet spreiden en de focus van uw portefeuille op één of twee sectoren leggen, kan uw rendement op korte termijn wellicht een belangrijke boost geven, op langere termijn zorgt dit enkel voor een gevaarlijk overgewicht wanneer het tij keert. De technologiesector vlak voor het begin van de eeuwwisseling of de bankensector voor de kredietcrisis zijn daar voorbeelden van.

Verder is het belangrijk te kijken naar de regioverdeling van uw portefeuille. Een overgewicht in opkomende landen of Azië begin 2008 na de rally in deze landen, bleek erg pijnlijk aan het einde van 2008. De brute stop in de stijging van de aandelenkoersen in de opkomende landen brachten onder meer het politieke- en liquiditeitsrisico terug op de voorgrond. Het loont ongetwijfeld als u uw portefeuille voor ook een deel belegt in deze opkomende markten. Ook als u belegt in wereldwijd gespreide fondsen is het nuttig om regelmatig de regioverdeling van dichterbij te bekijken. De onderliggende spreiding kan immers door de beheerders worden verschoven, waardoor u anders belegt dan u denkt.

SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk

Om dit artikel te kunnen lezen, kunt u zich inschrijven als Morningstar Basic Member

Registreer gratis
Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Pieter Bailleul

Pieter Bailleul  is Marketing Manager for Morningstar Benelux

© Copyright 2021 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid