Opkomende markten drijvende kracht achter groei farmasector

Opkomende markten bieden een aanzienlijke upside voor grote farmacieconcerns. Toch ziet de markt deze potentie onvoldoende.

Maarten van der Pas 26 mei, 2011 | 13:32
Facebook Twitter LinkedIn

Dat was de rode draad op de Morningstar Investment Conference in Parijs waar werd ingegaan op het belang van opkomende markten voor “big pharma”. Bekijk de video waarin wordt uitgelegd waarom emerging markets van belang zijn voor de farmaceutische sector en op welke factoren beleggers moeten letten.

Hieronder, staan in aanvulling op de video, de grootste farmaceuten met hun strategie in opkomende markten.

Sanofi-Aventis:  leider in de opkomende markten
Sanofi (fair value 64 EUR) heeft een leidende positie in de emerging markets. Morningstar verwacht dat door de historische aanwezigheid deze positie de komende jaren behouden kan blijven. Sanofi was één van de eerste die de Russische (in 1970) en Chinese (in 1982) markt betrad en nog enkele andere opkomende markten.
In opkomende markten is merkbewustzijn van groot belang en Sanofi’s lange geschiedenis op deze markten heeft geholpen om een sterke merknaam op te bouwen en wat een aanzienlijk concurrentievoordeel heeft gecreëerd dat helpt om in de toekomst verder te groeien.

Morningstar vindt dat Sanofi op unieke wijze die medicijnen aanbiedt die nodig zijn om alle mogelijkheden die opkomende marken bieden te pakken. De diverse activiteiten van de farmaceut bevatten onder meer ‘over de toonbank medicijnen’ (goedkope medicijnen die patiënten naar Sanofi’s merkmedicijnen leiden), vaccins (waarin overheden in opkomende markten zeer zijn geïnteresseerd), merkmedicijnen, generieke medicijnen en behandelingen tegen diabetes (een van de snels groeiende kwalen in opkomende markten).
Verder verwacht Morningstar dat Sanofi zijn overnamestrategie in opkomende markten zal voortzetten. In de laatste 3 jaar waren er 8 overnames en joint ventures in China, Polen, Rusland, India, Brazilië, Mexico een Oost-Europa.

Waar Sanofi de leidende  farmaceut is in opkomende markten heeft het maar een marktaandeel van 6 procent. Dat laat zien hoe gefragmenteerd deze markten zijn. Met nieuwe overnames en interne groei zou het marktaandeel behouden moeten kunnen blijven.


AstraZeneca:  een snelgroeiende aanwezigheid in opkomende markten
Hoewel het niet de farmaceut is met de grootste blootstelling aan opkomende markten – ruwweg 17 procent van de omzet komt van deze landen – groeit de aanwezigheid van AstraZeneca in opkomende markten het snelst: jaarlijks met 22 procent van 2004 tot 2009. AstraZeneca (fair value 55 USD) voert een driestapsaanval uit om zijn aanwezigheid in emerging markets uit te bouwen. De onderneming breidt voortdurend uit in de BRIC-MT landen (Brazilië, Rusland, India, China, Mexico en Turkije), richt zich op kleinere opkomende markten en ontwikkeld meer generieke merkmedicijnen.

De geneesmiddelenproducent heeft ook een portefeuille van meer dan 100 generieke medicijnen die met een licentie in 30 opkomende landen worden verkocht onder het merk AstraZeneca. Morningstar is ervan overtuigd dat de merkstrategie van de farmaceut solide rendement blijft opleveren. Morningstar voorspelt dat 25 procent van Astra’s omzet in 2015 uit opkomende markten komt (dat is in lijn van het management van de onderneming).


GlaxoSmithKline: goed gepositioneerd voor opkomende markten
Net als Sanofi-Aventis heeft GlaxoSmithKline (fair value 47 USD) een goede positie om te groeien in opkomende markten. Zijn portefeuille met ‘over de toonbank medicijnen’, vaccins, merkmedicijnen, enkele generieke medicijnen en diabetesmiddelen plaatst Glaxo in de belangrijkste groeisegmenten in opkomende markten.
Morningstar verwacht dat de farmaceut zijn omzet in emerging markets jaarlijks met 7 procent kan laten groeien van 2011 tot 2015. Een upside bovenop deze verwachting kan komen van overnames, zoals de recente acquisitie van Stiefel en gedeeltelijke, regionale overnames van grote andere medicijnfabrikanten zoals UCB en Bristol-Myers Squibb in Egypte, Pakistan en het Midden-Oosten.


De groei van Pfizer in opkomende markten zal waarschijnlijk toenemen
Hoewel de groei van Pfizer’s aanwezigheid in opkomende landen de laatste 5 jaar wat achter is gebleven bij die van zijn rivalen heeft de farmaceut nog steeds een goede uitgangspositie om marktaandeel te veroveren. Pfizer (fair value 27 USD) zit in de unieke positie om zijn groei te versnellen met de lancering van enkele nieuwe producten in opkomende markten.
Morningstar verwacht dat enkele medicijnen die Pfizer door de overname van Wyeth in handen heeft gekregen een tegen een hogere prijs verkocht kunnen worden als deze middelen Pfizer’s sterke distributienetwerk in emerging markets benutten. Verder doen enkele van de belangrijkste medicijnen van Pfizer het erg goed in deze markten en zullen nog lang voor omzet zorgen. Een omzet die volgens Morningstar hoger is dan waar de beleggerswereld vanuit gaat.


Novartis’ solide positie in opkomende markten wordt ondersteund  een brede productportefeuille
Novartis (fair value 71 USD) representeert een van de toppers in marktaandeel in opkomende markten. Zijn leidende positie in generieke medicijnen en zijn sterke aanwezigheid met vaccins stellen de onderneming in staat om zijn sterke positie in opkomende economieën te handhaven. Daarbij zorgt de overname van Alcon ervoor dat Novartis  meer producten kan aanbieden.


Abbott groeit in opkomende markten door overnames
Abbott Labs (fair vakue 68 USD) is omhoog geschoten in opkomende markten door acquisities. Abbott’s overname van Knoll  à 7 miljard dollar in 2001 bracht de farmaceut niet alleen blockbuster medicijn Humira, maar ook een sterke wereldwijde positie in generieke merkmedicijnen. De recente acquisitie van Solvay’s medicijndivisie door Abbott breidt de distributie in emerging markets verder uit. Abbott’s overname van Piramal in 2010 opende de deur naar de snelgroeiende Indiase markt.


Merck heeft een alternatieve strategie voor opkomende markten
Merck (fair value 46 USD) neemt een middenpositie in als het om marktaandeel in opkomende markten gaat, maar heet zich verschanst en kiest een iets andere weg om groei te verwezenlijken. Zo heeft Merkc, in tegenstelling tot concurrenten, de prijs van zijn geneesmiddel Zocor met 50 procent verlaagd om op de China’s Essential Drug List (EDL) te komen. Hoewel deze EDL maar 10 procent voor zijn rekening neemt van de Chinese uitgaven aan medicijnen, verleidt de enorme markt sommige farmaceuten en dat zijn niet de typische grote jongens. En in plaats van een hoge multiple te betalen om een Indiase geneesmiddelenfabrikant over te nemen heeft Merck een joint venture opgezet met Sun Pharma in april 2011 om zo de penetratie in India te vergroten.

Wind in de rug voor andere farmaceuten
De groei in opkomende markten zal de hele farmaceutische sector de wind in de rug geven. Hoewel sommige ondernemingen een meer terughoudende strategie kiezen (Bristol, Eli Lilly en Johnson & Johnson) verwacht Morningstar dat de gehele sector zal profiteren van de toenemende vraag uit emerging markets en dat helpt om de aflopende patenten in ontwikkelde markten te mitigeren.

Aanbevolen
Van de farmaceuten staan Abbott Labs en Roche op Morningstar’s lijst met ‘Aanbevolen aandelen’. Dat betekent dat ze een stevige voorsprong op concurrenten hebben en hun aandeel momenteel 5 (Abbott) of 4(Roche) sterren noteren wat in ogen van Morningstar betekent dat ze maximaal ondergewaardeerd zijn. Lees de aandelenrapport van Abbott Labs en Roche.

De komende weken zal Morningstar verder ingaan op het belang van opkomende markten voor de geneesmiddelenindustrie en verwachte fusies en overnames in deze sector.

Met dank aan Damien Conover, aandelenanalist bij Morningstar.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten