Fondsbeheerders die waardeaandelen kopen, houden er vergelijkbare meningsverschillen op na. Alle waardebeheerders kopen aandelen aan waarvan ze geloven dat ze significant meer waard zijn dan de geldende aandelenkoers, maar ze zijn het niet altijd met elkaar eens over wat van een aandeel nu precies een koopje maakt. De waardeperceptie van een beheerder zal bepalend zijn voor de inhoud van de portefeuille en uiteindelijk ook voor de prestaties van het fonds.
Waardestrategieën kunnen ruwweg onderverdeeld worden in twee kampen: dat van relatieve waarde enerzijds en dat van de absolute waarde anderzijds. Het verbaast niet dat binnen elke groep tal van variaties voorkomen.
Relatieve waarde
Fondsbeheerders die relatieve-waardestrategieën toepassen, vergelijken de prijsratio’s van een aandeel (zoals koers/winst, koers/boekwaarde of koers/omzet) met een benchmark om vervolgens een beslissing te nemen over de bedrijfsvooruitzichten. Waarde is dus een relatief gegeven. Deze benchmarks kunnen een of meer van de volgende items bevatten: