Morningstar’s visie op sector defensieve consumptiegoederen

Er is bij producenten van defensieve consumptiegoederen nog steeds druk op de marges, kansen in opkomende markten, afsplitsingen, spin-offs als overnamedoelwitten en op een aantal plekken waarde.

Erin Lash en R.J. Hottovy, 09 januari, 2012 | 10:02
Facebook Twitter LinkedIn
  • De marges zullen waarschijnlijk niet kunnen stijgen omdat de grondstofkosten onder druk blijven staan.
  • Een uitgesproken stijging van de consumentenbestedingen in de ontwikkelde markten zal nog een aantal kwartalen op zich laten wachten, maar opkomende markten bieden groeikansen
  • Spin-offs kunnen in 2012 ook overnamedoelwitten worden.


De marges blijven waarschijnlijk beperkt omdat de grondstoffenkosten voor druk blijven zorgen.
Hoewel de grondstofkosteninflatie lager ligt dan in de eerste helft van 2011, zijn de koersen van diverse grondstoffen nog steeds aanzienlijk hoger dan slechts twee jaar geleden. Spotprijzen voor ongebrande koffie liggen bijvoorbeeld nog steeds bijna 34 procent hoger dan vorig jaar (de laagste inflatie ten opzichte van het voorgaande jaar in 17 maanden), terwijl rundvlees 18 procent duurder is dan afgelopen oktober. Maïs, een belangrijk onderdeel van veevoeders, noteert 17 procent hoger en meer dan 50 procent hoger dan twee jaar geleden.

Bovendien, zelfs al herstelt het wereldwijde aanbod van landbouwproducten (zoals tarwe uit Rusland en cacao uit Ivoorkust) zich van geopolitieke schokken, denken wij dat de grondstofprijzen in 2012 weer kunnen stijgen. De energiekosten jagen de prijzen namelijk de hoogte in en het weer blijft grillig. Daarnaast kan de vraag uit de opkomende markten de grondstofkoersen ook op langere termijn hoog houden.

SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk

Om dit artikel te kunnen lezen, kunt u zich inschrijven als Morningstar Basic Member

Registreer gratis
Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

 

Bevestiging bezoeker


Onze website maakt gebruik van cookies en andere technologieën om een op u afgestemde ervaring te kunnen leveren, en te begrijpen hoe u en andere bezoekers onze website gebruiken. Zie 'cookie opties' voor verdere details.

  • Andere Morningstar websites
© Copyright 2021 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.      Gebruiksvoorwaardenen      Privacybeleid.    Cookie toestemming
© Copyright 2021 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookies