Morningstar’s visie op sector cyclische consumptiegoederen

De waardering van ondernemingen reflecteert niet volledig de vertraging in consumentenbestedingen in 2012. Morningstar blijft selectief en focust op structurele winnaars.

Facebook Twitter LinkedIn

  • Er zijn in de sector cyclische consumptiegoederen weinig duidelijke koopjes onder aandelen en op korte termijn blijft er neerwaarts risico.
  • E-commerce blijft het traditionele verkoopmodel voor consumentenelektronica verstoren.

Morningstar is nog steeds bezorgd over de matige economische groei en de toegenomen afhankelijkheid van de high-end consument (overeenkomstig met ons thema "Tale of Two Recoveries”), wat kan leiden tot volatiliteit bij omzet en winst op de korte termijn. Daar komt bij, voor ondernemingen met een aanzienlijke internationale blootstelling, dat de staatsschuldencrisis in Europa de vooruitzichten voor 2012 vertroebelt. Beleggers zullen ondernemingen niet belonen als ze met agressieve prognoses komen.

Ondertussen blijven de macro-economische omstandigheden in de Verenigde Staten weinig inspirerend, met een stagnerende werkgelegenheid, verhoogde jaar-op-jaar benzineprijzen, een stijgende Consumer Price Index (meer dan 3 procent jaar-op-jaar), een tanend vertrouwen bij de consument en de lopende fiscale debatten die overheidsuitgaven in de komende jaren zouden kunnen beperken.

Ondanks deze schaduwen, pint Morningstar de gemiddelde koers/fair value ratio voor de retailsector vast op 0,98. Er zijn weinig regelrechte koopjes onder de aandelen, maar we blijven ons richten op waarde, gedifferentieerde producten/diensten en later-cyclische categorieën zoals herenkleding en huis en tuin, die kunnen verbeteren als de recessie cyclisch verloopt.

Morningstar zou meer geïnteresseerd zijn als de markt op een niveau van nog eens 10 procent lager handelt, maar we zijn snel aangetrokken tot ondernemingen met een gevestigde economische slotgracht (concurrentievoorsprong). Die zouden een relatief betere positie kunnen hebben om de potentiële volatiliteit op korte termijn te kunnen weerstaan.

We gaan voor 2012 in het algemeen uit van een vertraging in de detailhandelverkopen -ruwweg in overeenstemming met de ontwikkeling van het Amerikaanse bbp-, vanstabiele prijzen en selectieve promotie-activiteiten. Dat staat te midden van lagere vergelijkbare voorraadniveaus in winkels als een gedeeltelijke compensatie voor een vertraging in de consumentenbestedingen.


Visie op sectoren cyclische en defensieve consumptiegoederen
Deze week geeft Morningstar in een serie artikelen haar visie op de sectoren cyclische en defensieve consumptiegoederen. Lees ook Amazon.com één van de winnaars in verkoop consumentenelektronica en Morningstar’s visie op defensieve consumptiegoederen.

Bekijk ook de selectie van vijf interessante aandelen in de sector cyclische consumptiegoederen en vijf interessante aandelen in de sector defensieve consumptiegoederen

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

 

© Copyright 2022 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings