iPad Mini geen reden om waardering Apple aan te passen

Door hoge prijs zal de iPad Mini niet kannibaliseren op de grote iPad. Maar Apple loopt wel het risico dat het klanten onderaan in de tabletmarkt verliest aan Amazon en Google.

Maarten van der Pas 25 oktober, 2012 | 14:46
Facebook Twitter LinkedIn

Eindelijk was daar de langverwachte iPad Mini. Er waren weinig verrassingen en het is logisch dat kopers van de kleinere iPad enkele compromissen moeten sluiten op het terrein van beeld (geen retinascherm) en snelheid (loopt op Apple’s oudere A5 processor) in vergelijking met de grote broer. Morningstar-analist Brian Colello was wel verbaasd over de verkoopprijs van de Mini. Hij vindt de prijs van USD 329 hoger dan verwacht. ‘Ik ging er vooraf vanuit dat Apple ook een versie met een geheugen van 8 GB zou maken, naast 16, 32 en 64 GB, om zo een lager prijsniveau te kunnen bieden. Maar dat is niet het geval. Ik verwachtte een instapmodel van USD 249.’

Apple ondervindt onderaan in de tabletmarkt duidelijk concurrentie van Amazon met zijn Kindle Fire en Google met de Nexus die rond de USD 200 kosten. Prijsgevoelige consumenten zullen eerder voor deze apparaten kiezen dan voor de duurdere Mini.

Kannibaliseren
Met een geschatte verkoopprijs van USD 249 was Colello in eerste instantie bang dat de Mini aanzienlijk zou kannibaliseren op de omzet van de grote iPad. Ook schatte hij in dat de brutowinstmarge van de Mini tussen de 15 en 19 procent zou liggen, enkele procentpunten lager dan bij de grote variant. Van die scenario’s is nu geen sprake meer. ‘Het omgekeerde is het geval. Ik maak me geen zorgen dat de Mini kannibaliseert op de reguliere iPad en de brutomarge zal gelijk zijn. Ik snap de gedachte van Apple wel dat het op later datum gemakkelijker is om de prijs van de Mini te verlagen als hij niet aanslaat bij de consument dan hem meteen agressief te prijzen en daarna de prijzen alsnog proberen te verhogen’, aldus Colello. Apple kan over een jaar de oudere iPad Mini modellen tegen een gereduceerde prijs van USD 249 of USD 269 gaan verkopen, maar Amazon en Google zullen meteen reageren met prijsverlagingen. Als de Mini ondanks de relatief hoge prijs de iPad-volumes aanzienlijk opdrijft dan kan de kleine tablet netto positief zijn voor Apple.

Ecosysteem
Toch loopt Apple met de Mini volgens de analist risico. Met de hogere prijs geeft Apple wellicht meer van de low end tabletmarkt weg aan Amazon en Google waarbij er het risico bestaat dat gebruikers van tablets met Google’s besturingssysteem Android ook voor een Android-telefoon. Want consumenten gevangen nemen in een ecosysteem is waar het bij de aanbieders van smartphones en tablets om draait.

De basis van Apple’s voorsprong op concurrenten wordt niet gevormd door de iPhone en iPad en hun besturingssysteem iOS. Daarvoor hebben andere producenten van smartphones zoals Samsung en ontwikkelaars van besturingssoftware als Google met Android een te groot marktaandeel. Apple heeft zijn voorsprong op concurrenten bereikt door het voor gebruikers van zijn apparaten en software kostbaar te maken om over te stappen. iOS in combinatie met iTunes houdt gebruikers vast in een ecosysteem waaruit weliswaar te ontsnappen is, maar dat is wel onhandig en duur.

Veel Apple-gebruikers hebben inmiddels een aanzienlijk bedrag besteed aan apps en muziek die via de App Store/iTunes is gekocht. Als zo’n bestaande gebruiker op de markt komt voor een nieuwe telefoon of een aanvullend apparaat zoals een tablet dan zijn de beste kaarten voor Apple. Want de gebruiker is inmiddels afhankelijk van iOS voor zijn apps en muziek en zal die ook op zijn volgende smartphone willen blijven gebruiken. Als er ook al een iPad is gekocht dan zal overstappen naar een concurrent nog minder snel gebeuren want mensen geven hun telefoon en tablet niet snel op voor een ander systeem. Ze ruilen de vrijheid om te kiezen in voor een verhoogd gebruiksgemak.

De laatste ontwikkeling op dit terrein is dat Microsoft de laatste versie van Windows (Windows 8) radicaal heeft omgegooid en de varianten voor op de pc en smartphone volledig op elkaar heeft afgestemd. Zo heeft een gebruiker ook hier bij beide apparaten dezelfde gebruikservaring.

Verzet
De iPad Mini was niet de enige productlancering van Apple. Ook de iPad 4 werd geïntroduceerd. Dat verbaasd Colello. Niet alleen verlaat Apple daarmee zijn vaste schema in in maart-april met een nieuwe iPad te komen, er is maar één flinke verbetering ten opzichte van de iPad 3 en dat is de meer geavanceerde A6X processor. ‘Ik vrees dat Apple op enig verzet van klanten stuit door de iPad 3 al naar zes maanden te vervangen . Vooral omdat er op een snellere processor na niet echt veel meer verbeteringen zijn.’

Apple liet ook nieuwe versies van zijn Macbook Pro laptops, Mac Mini en iMac desktops zien. Colello beschouwt die als een reguliere productvernieuwing en die verandert niets aan zijn langetermijnvisie op de onderneming. Ook op basis van de iPad Mini ziet Colello geen reden om zijn waardering van het aandeel Apple aan te passen. Hij wacht daarmee op de vierde kwartaalcijfers die Apple vanavond bekend maakt.

Lees ook de analsye aandeel Apple.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2022 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings