Het zal Fiat-topman Sergio Marchionne meer tijd kosten om de voorgenomen verkoop van 6 miljoen auto’s (Fiats en Chryslers) per jaar te bereiken. Dat aantal is volgens Marchionne nodig als kritische massa om het voortbestaan van het autoconcern te garanderen.
De verkoop van Fiat-Chrysler zal rond 4,9 miljoen auto’s bedragen in 2014, 1 miljoen exemplaren minder dan Marchionne’s doel voor dat jaar. Dit aantal is de gemiddelde schatting van 10 analisten die zijn gevraagd door financieel persbureau Bloomberg. Geen een van hen verwacht dat Marchionne zijn ambitie haalt als de vraag naar auto’s krimpt door een vertragende Europese economie.
Fiat, dat een belang heeft van 53 procent in het Amerikaanse Chrysler, wil tot één van de vijf of zes wereldwijde autoproducenten behoren die in ogen van Marchionne de komende jaren over zullen blijven.
Fiat-Chrysler was in 2010 de zevende grootste autoproducent in de wereld met een omzet van 3,6 miljoen auto’s. Daarmee staat het net voor PSA (Peugeot-Citroën), Honda en het Chinese SAIC. Vier groepen hebben jaarlijkse verkoop van 6 miljoen auto’s of meer: Toyota, General Motors, Volkswagen en de alliantie Renault-Nissan. Hyundai en Ford zitten daar minder dan 500.000 auto’s onder.
Expansie
Fiat lijkt zijn verkoopdoel van 6 miljoen auto’s in 2014 niet te realiseren zonder een overname of samenwerking met een Aziatische/Chinese partner en expansie in snelgroeiende markten. Een nieuwe overname lijkt uitgesloten omdat Fiat de acquisitie van Chrysler nog aan het verwerken is. In Azië is de positie van Fiat zwak.
Volgens een anonieme bron die bekend is met de strategie van de Italiaans-Amerikaanse autoproducent is het doel om in 2014 te expanderen in snelgroeiende markten. In de tweede helft van dit jaar zal Fiat zijn eerste in China gebouwde auto presenteren, die in een joint venture met Guangzhou Automobile Group is gemaakt. In die andere opkomende markt Brazilië is Fiat marktleider.
In Europa gaan de zaken voor Fiat ondertussen veel minder goed. Cijfers van de European Automobile Manufacturers Association laten zien dat Fiat omzet en marktaandeel verliest. De cijfers zijn beschikbaar tot en met november 2011 en tonen een verkoop die 12 procent lager ligt op 886.178 auto’s en een gekrompen marktaandeel van 7 procent.
Ook in de Verenigde Staten is er een tegenvaller. In maart vorig jaar was Fiat voor het eerst sinds 1983 weer met een auto(de Fiat 500) aanwezig op de Amerikaanse automarkt. Tot en met oktober zijn er 21.380 exemplaren verkocht, de helft van de geplande 50.000.
Bij de introductie van de nieuwe Fiat Panda in december 2011 herhaalde Marchionne het doel dat Fiat dit jaar 4,6 miljoen auto’s wil verkopen. Daarbij zal de omzet van Fiat gelijk blijven met 2,2 miljoen exemplaren en Chrysler ziet de verkoop stijgen tot 2,4 miljoen auto’s (van een verwachtte 2 miljoen auto’s in 2011). Volgende maand komt Fiat-Chrysler met de resultaten over 2011.
Aanbevolen AandeelFiat staat op Morningstar’s lijst met
aanbevolen aandelen. Analist Richard Hilgert is van mening dat de markt de intrinsieke waarde van de personenwagenactiviteiten van Fiat na de afsplitsing van de industriële tak aanzienlijk verdisconteerd in de aandelenkoers. Hij vindt echter dat de combinatie van Fiat en Chrysler nog een behoorlijk operationeel hefboomeffect kan opleveren, aangezien beide autobouwers weinig geografische en productieoverlap vertonen. Daarnaast hebben de twee ondernemingen nog het nodige integratiewerk voor de boeg op het gebied van aankoop, ontwikkeling, uitwisseling van componenten en platformen en productiecapaciteit.
Lees de volledige
analyse van Fiat >
Bekijk de
video over het aandeel Fiat dat Morningstar vorig jaar op de AutoRAI maakte >
Een andere autoproducent onder de aanbevolen aandelen is General Motors. Het break-evenpunt van het nieuwe GM (van na het faillissement in 2009) ligt veel lager dan dat van het oude. De winstgevendheid zou snel de hoogte moeten ingaan wanneer de autoverkoop opveert. Morningstar-analist David Whiston vindt dat GM winstgevend kan zijn in bijna elk macro-economisch klimaat.
GM mag dan kwaad bloed hebben gezet bij sommige Amerikaanse klanten omdat het door de overheid overeind is gehouden, het bedrijf is nog altijd jaren vooruit op Ford in belangrijke markten als Brazilië en China.
Lees de volledige
analyse van GM >
Bekijk de
video over het aandeel GM dat Morningstar vorig jaar op de AutoRAI maakte >