EURO 2012: McDonald’s ook op menu belegger

Morningstar onderzoekt of er bij de sponsoren van het Europees kampioenschap voetbal nog interessante beleggingstips zitten.

Maarten van der Pas 11 juni, 2012 | 13:31
Facebook Twitter LinkedIn

In het kort
De onderwaardering in combinatie met grote, stabiele concurrentievoordelen en een kleine onderzekerheid met betrekking tot de fair value maakt McDonald's een aantrekkelijk aandeel (op de lange termijn).


McDonald’s blijft gedijen ondanks een toenemend uitdagende omgeving voor restaurantuitbaters.  Hoewel Morningstar betwijfelt of de onderneming de groei van de operationele marge bijna 1.500 basispunten in de afgelopen vijf jaar kan evenaren, zijn we optimistisch dat het in staat is om superieure rendementen op geïnvesteerd kapitaal te genereren over een langere horizon. Dit vertrouwen komt voort uit de ongeëvenaarde schaalvoordelen, het ongelofelijk sterke merk en de ruime internationale groeimogelijkheden. Morningstar verwacht niet dat deze kwaliteiten op korte termijn afnemen en daarmee heeft McDonald’s de grootste voorsprong op concurrenten (widest economic moat) in de restaurantsector.


Outperformance

Met een gemiddelde jaarlijkse omzet van ongeveer 2,7 miljoen dollar per restaurant zit McDonald’s gemakkelijk en ruimschoots boven het gemiddelde van de sector quick-service restaurants van iets meer dan 1 miljoen dollar per vestiging. Morningstar schrijft deze outperformance toe aan een aantal factoren waaronder merkkracht, goed restaurtantlokaties en een wereldwijd consistente ervaring voor klanten. Innovaties met menu hebben ook een rol gespeeld bij de productiviteit van McDonald’s. De afgelopen jaren heeft de fastfoodketen een aantal nieuwe, margeverhogende producten aan het menu toegevoegd zoals wraps en hamburgers van het runderras Angus.

Morningstar is ook onder de indruk van de initiatieven op drankgebied met de McCafe specialiteitenkoffie en fruitsmoothies (die de verwachtingen overtroffen sinds hun lancering in de zomer van 2010). Een opwaardering van het exterieur en interieur van de restaurants, efficiëntere keukens en drive-thrus en gratis draadloos internet zorgen er ook voor dat McDonalds de concurrentie voorblijft en nieuwe klanten aantrekt en/of bestaande klanten laat terugkomen.


Inkoopmacht
Als ’s werelds grootste restaurantketen in termen van omzet heeft McDonald’s enorme schaalvoordelen in vergelijking met andere fastfoodketens. De onderneming heeft een aanzienlijke inkoopmacht richting zijn toeleveranciers, van wie hun bestaan danken aan McDonald’s, waardoor het verzekerd is van toegang tot levensmiddelen en andere grondstoffen tegen voorspelbare en concurrerende prijzen. Het merk McDonald’s is één van de sterkste merken ter wereld wat wordt ondersteund met een ongeëvenaard advertentiebudget van 770 miljoen dollar.


Een andere onderliggende kracht van McDonald’s is zijn samenhangende systeem van franchise en samenwerking. Deze structuur voorziet de onderneming van een ‘annuïteitenachtige’ stroom van rente en royalties, zelfs in economisch uitdagende tijden, met een corresponderende minimale behoefte aan kapitaal. Het resultaat is dat McDonald’s een excellente vrije kasstroom en rendement op geïnvesteerd kapitaal genereert van 15 tot 20 procent.

Deze resultaten zijn nog indrukwekkender als  in ogenschouw wordt genomen dat de onderneming 45 procent van de grond bezit waarop zijn restaurants staan (goed voor in totaal meer dan 5 miljard dollar aan grond), wat betekent dat het rendement wordt gegenereerd op basis van een hoger geïnvesteerd kapitaal dan de meeste franchiserestaurantketens.


Tegenwind

Ondanks deze concurrentievoordelen is zelfs de bestgeleide restaurantketen gevoelig voor cyclische tegenwind zoals een hoge werkeloosheid waardoor klanten wegblijven en volatiele kosten voor grondstoffen, arbeid en huur. McDonalds ondervindt ook concurrentie van groot en breed aantal quick-service restaurants waaronder Burger King, Subway en Yum Brands en van recenter datum zogenaamde fast-casual restaurants als Panera en Chipotle Mexican Grill (die geen volledige service bieden, maar wel een betere atmosfeer en voedsel van hogere kwaliteit beloven dan fastfoodrestaurants) en hamburgerspecialiteitenketens als Five Guys en In-N-Out Burger.

Maar Morningstar vindt dat deze rivalen geen echt grote bedreiging voor de concurrentievoordelen van McDonald’s zijn en we verwachten dat de onderneming de economische druk beter doorstaat dan zijn concurrenten. 


Ondergewaardeerd
Morningstar schat de fair value van McDonald's (de waarde van een onderneming op basis van de geschatte, toekomstige kasstroom) op 100 dollar per aandeel. Tegen de huidige koers van om en nabij 88,50 dollar is het aandeel in onze ogen dan ook redelijk ondergewaardeerd. Het staan dan ook op 4 sterren (op een schaal van 1 tot 5 wat respectievelijk staat voor maximaal overgewaardeerd tot maximaal ondergewaardeerd).

De onderwaardering in combinatie met grote, stabiele concurrentievoordelen en een kleine onderzekerheid met betrekking tot de fair value maakt McDonald's een aantrekkelijk aandeel (op de lange termijn).



Naar de aandelenkoers van McDonald’s >


Naar een uitgebreidere analyse van het aandeel McDonald’s >



Lees ook

Euro 2012: Nike versus adidas

Welk sportmerk is de kampioen voor de belegger? Nike is de grootste, maar adidas scoort bij voetbal een doelpunt.

Tijd voor belangrijke (bij)zaken: EURO 2012

Hoe voetbal het consumentenvertrouwen kan herstellen en waarom Frankrijk het Europees kampioenschap voetbal moet winnen (vanuit economisch perspectief dan).

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten