Verkoop Wish-Bone en Western geen effect op waardering Unilever

Unilever schudt meer merken af en vergroot zijn blootstelling aan snellergroeiende producten met hogere marges. Het aandeel blijft licht ondergewaardeerd en noteert een Morningstar Rating van 4 sterren.

Maarten van der Pas 13 augustus, 2013 | 16:20
Facebook Twitter LinkedIn

De verkoop van de dressingmerken Wish-Bone en Western heeft geen gevolgen voor Morningstar’s waardering van Unilever. Dat zegt Morningstar-analist Erin Lash. “De verkoop van deze onderdelen laat Unilever’s concurrentievoordelen intact. De prijszettende macht van Unilever, die voortkomt uit zijn brede merkenportefeuille, samen met de omvang en schaal die in de loop van de jaren is opgebouwd zorgen ervoor dat de levens- en wasmiddelenfabrikant lagere kosten per eenheid realiseert dan kleinere concurrenten. Daarom waarderen we Unilever met een ‘wide moat’ (grote concurrentievoorsprong).”

Unilever maakte maandag bekend dat het de Wish-Bone en Western dressings verkoopt aan de Amerikaanse branchegenoot Pinnacle Foods. Met de transactie is een bedrag van circa USD 580 miljoen (ruim EUR 435 miljoen) gemoeid. De twee merken hebben samen een omzet van circa USD 190 miljoen. De verkoop, die nog moet worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten, zal naar verwachting in het derde kwartaal of begin vierde kwartaal worden afgerond.

De verkoopprijs bedraagt 3,1 keer omzet. “Ik ga er vanuit dat Unilever de opbrengst herinvesteert in de eigen onderneming”, vertelt Lash. “Deze deal vergroot Unilever’s blootstelling aan het sneller groeiende segment persoonlijke verzorging waar de marges hoger zijn. Dat is topprioriteit van CEO Paul Polman.”
Na een gestage stroom van desinvesteringen bij zijn levensmiddelendivisie in de afgelopen jaren, maakte Unilever begin dit jaar bekend dat nog meer verkopen worden overwogen. Het betreft minder winstgevende merken en producten met in totaal een omzet van EUR 500-750 miljoen. Lash: “Een verdere herpositionering van de product- en merkenportefeuille met een focus op de sterkste groeiperspectieven op lange termijn verbaast me niet.”

Aantrekkelijk aandeel
In onderstaande tabel wordt Unilever vergeleken met een aantal concurrenten (klik op tabel voor vergroting). De ondernemingen/aandelen zijn gerangschikt op de verhouding koers/fair value. Is deze verhouding kleiner dan 1 – de koers zit onder Morningstar’s fair value voor de onderneming ofwel de waarde van de onderneming op basis van de toekomstige, geschatte kasstroom – dan is het aandeel in ogen van Morningstar ondergewaardeerd. Komt de vergelijking uit op 1 dan is het aandeel redelijk of fair gewaardeerd. Is de verhouding groter dan 1 dan is er sprake van overwaardering.

De verhouding tussen de koers en de fair value is samen met de 'moat' een belangrijk element voor de Morningstar Rating voor een aandeel. Moat is Morningstar-terminologie voor concurrentiepositie. Een 'wide moat' betekent dat een onderneming over concurrentievoordelen beschikt die haar op een ruime voorsprong zetten. Deze voorsprong beschermt de winstgevendheid. Bij een 'narrow moat' is er nog steeds sprake van een concurrentievoorsprong, maar minder groot. De concurrentiepositie is geen statisch gegeven en ontwikkelt zich door de tijd ('moat trend'). Hij kan sterker ('positive') of zwakker ('negative') worden of gelijk ('stable') blijven.

De Morningstar Rating voor aandelen loopt op van 1 naar 5 sterren waarbij 1 ster staat voor maximaal overgewaardeerd en 5 sterren voor maximaal overgewaardeerd. 





Drie ondernemingen in de tabel springen er uit vanwege hun 4-sterren rating: Unilever, Nestlé en Clorox. Unilever en Nestlé onderscheiden zich met hun wide, stable moat. Unilever is met de laagste koers/fair value verhouding momenteel het meest aantrekkelijke aandeel.

"Unilever's grote voorsprong op concurrenten is gebaseerd op het uitgebreide distributienetwerk en de portefeuille met essentiële merkproducten van de onderneming". licht Lash toe. Maar producent van voedings- en wasmiddelen en producten voor lichaamsverzorging rust volgens haar niet op haar lauweren en blijft investeren in productinnovatie, marketing en kostenbesparingen. "Deze uitgaven leiden tot een gebalanceerde en winstgevende groei in tegenstelling tot enkele concurrenten waar de omzet is gestegen door hogere prijzen en toegenomen volumes. Unilever boekt een noemenswaardig resultaat in het licht van de huidige lastige operationele omgeving."

Unilever profieert volgens Lash ook van zijn grote blootstelling aan sneller groeiende, opkomende markten die inmiddels goed zijn voor ongeveer 55 procent van de omzet. "Dat helpt om de magere vooruitzichten in ontwikkelde markten te compenseren waar bezuinigingsmaatregelen van overheden in Europa en een hoge werkeloosheid in de Verenigde Staten de consumentenbestedingen in de komende kwartalen waarschijnlijk zullen temperen."


Lees de analyses van de aandelen Unilever, Nestlé en Procter & Gamble.

Facebook Twitter LinkedIn

Effecten genoemd in dit artikel

Naam effectPrijsChange (%)Morningstar Rating
Campbell Soup Co43,11 USD0,89Rating
Clorox Co167,40 USD0,26Rating
Colgate-Palmolive Co92,94 USD-1,37Rating
Conagra Brands Inc27,74 USD1,84Rating
General Mills Inc65,89 USD1,28Rating
Henkel AG & Co KGaA73,90 EUR-1,47
L'Oreal SA349,70 EUR1,78Rating
Nestle SA ADR85,65 USD-0,17Rating
Procter & Gamble Co170,79 USD-1,74Rating
Reckitt Benckiser Group PLC4.738,00 GBX0,62Rating

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten