We voeren onderhoud aan de website uit en daardoor kunt u eventueel kleine haperingen ervaren. We vragen uw geduld tijdens deze werkzaamheden.

Aandeel van de week: General Motors

General Motors is geen 'Government Motors' meer, prevaleert in Europa Opel boven Chevrolet en krijgt een nieuwe topvrouw. Het aandeel GM blijft op Morningstar's lijst met aanbevolen aandelen.

Maarten van der Pas 12 december, 2013 | 17:19
Facebook Twitter LinkedIn

General Motors (GM) kan niet langer smalend ‘Government Motors’ worden genoemd. De Amerikaanse overheid verkocht dinsdag zijn laatste aandelen in de autofabrikant. Door de financiële en economische crisis kwam GM in 2008 in de problemen. President Obama besloot de autoreus uit Detroit van de ondergang te redden en pompte USD 50 miljard in de onderneming. In 2010 ging het nieuwe GM naar de beurs en met de verkoop van het laatste belang heeft de Amerikaanse staat USD 39 miljard terugverdiend.

GM maakte recent ook bekend dat het per 2016 in Europa stopt met zijn merk Chevrolet en definitief kiest voor Opel. Eerder sprak CEO Dan Akerson al van onwenselijke overlap tussen de auto’s van Opel en Chevrolet in Europa. Nu zijn er dus spijkers met koppen geslagen. Alleen het topmodel Chevrolet Corvette blijft verkrijgbaar. In Europa had Chevrolet een minimaal marktaandeel van 1,2 procent verkochte auto’s tot en met oktober van dit jaar. Wereldwijd is Chevrolet het grootste merk van GM merk met 5 miljoen verkochte Chevies per jaar.

Morningstar-analist David Whiston juicht dit besluit toe. Er was volgens hem al langer scepsis over de strategie van GM om middenklasser Opel hoger in de markt te positioneren met Chevrolet daaronder. “Gezien de eerdere opmerkingen van Akerson over overlap komt het niet als een verrassing”, aldus Whiston. “Ik denk dat GM Europe een efficiënter onderdeel van GM wordt nu het zijn marketing kan focussen op Opel/Vauxhall en geleidelijk de verkoop van het andere GM-merk Cadillac in Europa te vergroten.”

Topman Akerson stopt zelf ook. Hij wordt per 15 januari 2014 opgevolgd door Mary Barra, die nu nog hoofd productontwikkeling is bij GM. Whiston vindt Barra een goede keus en vindt haar promotie geen verrassing. Ook hier is geen reden om Morningstar’s waardering van GM aan te passen.

Akerson lijkt voor zijn vertrek nog even grote opruiming te houden bij GM. Donderdag maakte GM bekend dat het zijn resterende belang in Ally Financial verkoopt. Dat levert ongeveer USD 900 miljoen op. Ally is nog een restant van het oude GM en Whiston vindt de verkoop een goed idee, omdat het geen kernactiviteit is. Met GM Financial heeft net nieuwe GM zijn eigen financieringsdivisie.

Tegelijkertijd deed GM ook zijn belang van 7 procent in PSA (de fabrikant van Peugeot en Citroën) van de hand. Dat belang was ooit genomen om samen te werken en kosten te besparen. Het levert tond de USD 360 miljoen op. Whiston: "Ik ben altijd van mening geweest dat PSA GM harder nodig heeft dan GM PSA. De verkoop bevestigt deze opvatting. Ik zie er geen aanleiding in om mijn waardering van GM aan te passen."

Aanbevolen aandeel
Morningstar heeft GM op zijn lijst met aanbevolen aandelen staan. Volgens analist Whiston hebben de huidige auto´s van de autofabrikant de beste kwaliteit en ontwerp sinds decennia. GM heeft een concurrerend modellengamma in diverse marktsegmenten in combinatie met een veel lagere kostenbasis als in het verleden. “Daarom is het nieuwe GM een geldmachine als de vraag naar auto’s aantrekt. De winstpotentie is uitstekend omdat het nu eindelijk een gezonde Noord-Amerikaanse divisie heeft en zijn marktinspanningen kan richten op 4 in plaats 8 merken zoals in het verleden.”

De meest kritieke kostenbesparingsmaatregel was volgens Whiston het opzetten van een zogenaamde voluntary employees' beneficiary association voor de kosten voor de gezondheidszorg van gepensioneerde werknemers. Dat bespaart GM USD 3 miljard per jaar en dit bedrag drukte voorheen op de cijfers. “Andere concessies met de machtige vakbond United Auto Workers en het sluiten van fabrieken heeft het break-even punt van GM Nort America drastisch verlaagd tot een verkoop van 10,5 miljoen auto’s.”


Lees ook de gehele analyse van het aandeel General Motors >


Eerdere aandelen van de week:
Shell

eBay

McDonald's

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2022 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings