Beleggen in aandelen met Morningstar: concurrentievoordeel door immateriële activa (deel 1)

Lees hoe de analisten van Morningstar naar ondernemingen en hun aandeel kijken. En leer hoe je zelf sterke bedrijven en aantrekkelijke aandelen kunt vinden aan de hand van de moat. Deel 1: concurrentievoordeel door merken, octrooien en licenties.

Heather Brilliant, CFA 03 september, 2014 | 17:16 Elizabeth Collins, CFA

Het vinden van concurrentievoordelen of structurele barrières die ondernemingen beschermen tegen concurrentie is de hoeksteen van de aandelenanalyse bij Morningstar. In de Engelstalige economische literatuur wordt die voorsprong op concurrenten 'moat' genoemd, letterlijk vertaald betekent dat ‘slotgracht’. Net zoals kastelen worden beschermd door een slotgracht, hebben goede bedrijven iets dat hen beschermt tegen de concurrentie en dat hen jarenlang een hoog rendement op kapitaal oplevert.

Het nieuwe boek Why Moats Matter. The Morningstar Approach to Stock Investing helpt beleggers om superieure bedrijven te vinden die over een moat beschikken en te bepalen wanneer het juiste moment is gekomen om hun aandelen te kopen met het oog op een maximaal rendement op de lange termijn.

Om de moat van een bedrijf te kunnen bepalen en waarderen, moeten we ons eerst twee vragen stellen:

  1. Is het waarschijnlijk dat het rendement van het bedrijf op het geïnvesteerde vermogen (ROIC of Return on Invested Capital) de gewogen gemiddelde kosten van kapitaal (WACC of Weighted Average Cost of Capital) in de toekomst zal overschrijden? (1)

  2. Heeft het bedrijf minstens één van de vijf factoren voor een duurzaam concurrentievoordeel (immateriële activa, kostenvoordeel, overstapkosten, netwerkeffect, of efficiënte schaal)?


In dit opzicht houdt Morningstars methodolgie om de moat te analyseren en waarderen rekening met zowel kwantitatieve als kwalitatieve factoren: respectievelijk de spread tussen ROIC en WACC, ook wel aangeduid als de economische winst, en de moat-factoren. Een onderneming genereert economische winst wanneer de winst niet alleen groter is dan de boekhoudkundige kosten, maar ook groter dan de alternatieve mogelijkheden voor beleggers. Een bedrijf kan positieve netto-inkomsten of positieve boekhoudkundige winst genereren zonder economische winst te boeken als de aandelenbeleggers niet worden beloond voor het feit dat ze hun geld in het bedrijf hebben gestopt.

Om deze fundamentele vragen over de toekomstige economische winst en duurzame concurrentievoordelen te kunnen beantwoorden, moeten de onderneming en de sector waarin ze actief is zorgvuldig tegen het licht worden gehouden. Bij Morningstar analyseren we eerst de jaarrekening van het bedrijf, we praten met het management, bezoeken indien nodig de werkvloer en lezen publicaties over de sector.

Deze fundamentele analyse is een belangrijk onderdeel om te begrijpen hoe de rentabiliteit en de concurrentievoordelen van een bedrijf er in de toekomst zullen uitzien. Als we denken dat de ROIC waarschijnlijk de WACC zal overschrijden en de onderneming blijkt over één van de vijf factoren voor een concurrentievoordeel te beschikken, dan is het mogelijk dat het bedrijf inderdaad over een klein of groot concurrentievoordeel beschikt (respectievelijk narrow moat en wide moat).

Maar daar houdt het onderzoek niet op. Daarna kijken we naar de mate waarin een bedrijf binnen 10 tot 20 jaar nog positieve economische winst zal kunnen genereren. In een vrijemarkteconomie zullen concurrenten uiteindelijk afbreuk doen aan de bovengemiddelde winst die ondernemingen zonder moat maken. Tijd en kapitaalvereisten bieden immers geen doeltreffende bescherming wanneer we het op de lange termijn bekijken. Sommige bedrijven kunnen vandaag en nog enkele jaren in de toekomst positieve ROIC-WACC-spreads genereren. Maar als hun concurrentievoordelen niet duurzaam genoeg zijn, dan zullen concurrenten langzaam hun bovengemiddelde winst beginnen af te snoepen.

SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk

Om dit artikel te kunnen lezen, kunt u zich inschrijven als Morningstar Basic Member

Registreer gratis

Effecten genoemd in dit artikel

Naam effectPrijsChange (%)Morningstar Rating
Aéroports de Paris SA84,10 EUR0,00
Bayerische Motoren Werke AG54,90 EUR-0,60
Grupo Televisa SAB ADR6,82 USD2,71
iRobot Corp71,60 USD-1,66
Las Vegas Sands Corp44,20 USD-2,26
Sanofi SA87,38 EUR1,13
Starbucks Corp75,79 USD0,17
The Walt Disney Co129,93 USD-0,68
Wynn Resorts Ltd74,10 USD-3,23

Over de auteur

Heather Brilliant, CFA  Heather Brilliant, CFA, is the vice president of Global Equity and Credit Research at Morningstar.

Bevestiging bezoeker


Onze website maakt gebruik van cookies en andere technologieën om een op u afgestemde ervaring te kunnen leveren, en te begrijpen hoe u en andere bezoekers onze website gebruiken. Zie 'cookie opties' voor verdere details.

  • Andere Morningstar websites
© Copyright 2018 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.      Gebruiksvoorwaardenen      Privacybeleid.    Cookie toestemming
© Copyright 2020 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookies