We are currently experiencing intermittent difficulty logging in users. We appreciate your patience as we investigate.

Beleggen in aandelen met Morningstar: concurrentievoordeel door netwerkeffect (deel 4)

Lees hoe de analisten van Morningstar naar ondernemingen en hun aandeel kijken. En leer hoe je zelf sterke bedrijven en aantrekkelijke aandelen kunt vinden aan de hand van de moat. Deel 4: concurrentievoordeel door het netwerkeffect.

Heather Brilliant, CFA 09 september, 2014 | 10:48 Elizabeth Collins, CFA
Facebook Twitter LinkedIn

Het vinden van concurrentievoordelen of structurele barrières die ondernemingen beschermen tegen concurrentie is de hoeksteen van de aandelenanalyse bij Morningstar. In de Engelstalige economische literatuur wordt die voorsprong op concurrenten 'moat' genoemd, letterlijk vertaald betekent dat ‘slotgracht’. Net zoals kastelen worden beschermd door een slotgracht, hebben goede bedrijven iets dat hen beschermt tegen de concurrentie en dat hen jarenlang een hoog rendement op kapitaal oplevert. 

Het nieuwe boek Why Moats Matter. The Morningstar Approach to Stock Investing helpt beleggers om superieure bedrijven te vinden die over een moat beschikken en te bepalen wanneer het juiste moment is gekomen om hun aandelen te kopen met het oog op een maximaal rendement op de lange termijn.

In het eerste deel van deze vijdelige serie zijn fundamentele vragen aan bod gekomen over de toekomstige economische winst en duurzame concurrentievoordelen van een onderneming. Het antwoord daarop bepaalt of er sprake is van een moat. De eerste van de vijf factoren of bronnen die een onderneming een concurrentievoordeel verschaft - immateriële activa zoals een sterk merk, patenten of door de overheid verstrekte licenties - is uitgebreid beschreven. In het tweede deel komt de factor lage kosten aan de orde en het derde deel bespreekt met overstapkosten een apart soort kosten. In deel 4 staat het netwerkeffect centraal.

Netwerkeffect

Het netwerkeffect doet zich voor wanneer de waarde van een bepaald product of dienst voor zowel nieuwe als bestaande gebruikers toeneemt doordat meer klanten er gebruik van maken. Het netwerk is een positieve spiraal die bedrijven helpt om nog sterker te worden en een moat of concurrentievoorsprong te creëeren.

Grote online reisbureaus zoals  Expedia(EXPE) (bekend van booking.com) en  Priceline (PCLN) zijn voorbeelden van ondernemingen waarbij de economische winst wordt beschermd door het netwerkeffect. Zowel reisaanbieders als consumenten worden aangetrokken door grote onlineplatforms van deze reisagentschappen die steeds het grootste aanbod van reizen hebben en deze efficiënt aan de man brengen. Boekingswebsites als Expedia en Priceline krijgen elk jaar voor miljarden dollars aan transacties te verwerken. Daardoor zijn deze platforms voor reisaanbieders die een overzicht van hun diensten willen geven een felbegeerd distributiekanaal. Dit verhoogt dan weer de aantrekkingskracht van de sites voor mensen die willen reizen, waardoor een positieve spiraal ontstaat.

SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk

Om dit artikel te kunnen lezen, kunt u zich inschrijven als Morningstar Basic Member

Registreer gratis
Facebook Twitter LinkedIn

Effecten genoemd in dit artikel

Naam effectPrijsChange (%)Morningstar Rating
Booking Holdings Inc2.178,26 USD-1,63Rating
Core Laboratories NV33,36 USD-0,33Rating
Dassault Systemes SE46,52 EUR1,21Rating
Expedia Group Inc160,87 USD-1,75Rating
Tencent Holdings Ltd479,00 HKD-2,64Rating

Over de auteur

Heather Brilliant, CFA  Heather Brilliant, CFA, is the vice president of Global Equity and Credit Research at Morningstar.

Bevestiging bezoeker


Onze website maakt gebruik van cookies en andere technologieën om een op u afgestemde ervaring te kunnen leveren, en te begrijpen hoe u en andere bezoekers onze website gebruiken. Zie 'cookie opties' voor verdere details.

  • Andere Morningstar websites
© Copyright 2021 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.      Gebruiksvoorwaardenen      Privacybeleid.    Cookie toestemming
© Copyright 2021 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookies