KPN's zakelijke business heeft het moeilijk

De twee divisies van KPN presteren heel verschillend: bij consumenten gaat het goed, maar zakelijk is het lastig. En dat blijft ook dit jaar zo. Kostenbesparingen moeten een handje helpen.

Robert van den Oever 01 februari, 2017 | 15:56
Facebook Twitter LinkedIn

De jaarcijfers van KPN over 2016 laten zien dat de consumentendivisie het goed blijft doen. De zakelijke divisie daarentegen kampt met dalende omzet en lagere marges.

De omzet van KPN over 2016 daalde met 3,4%. Dat is het saldo van 1,4% stijging bij de consumententak en 7,6% daling in het zakelijke segment. De omzetdaling is conform de verwachting van Morningstar's telecomanalist Allan Nichols.

Consumentendivisie groeit
De consumentenbusiness profiteert van de beweging die vaste lijn en mobiel samenbrengt. Klanten willen in toenemende mate beide typen betrekken van één aanbieder en dat betekent mogelijkheid tot groei bij het binnenhalen van zulke klanten. Deze bundels van vast en mobiel zijn inmiddels goed voor 43% van het contractenbestand tegen 33% een jaar geleden.

De bundeling van diensten is een drijfveer voor groei, want ook de eerdere toevoeging van digitale televisie aan het pakket heeft KPN groei gebracht. Daardoor heeft KPN nu 28% marktaandeel op de markt voor digitale televisie in Nederland.

De aanhoudende groei maakt het mogelijk om de marketinguitgaven wat terug te schroeven, zodat de opbrengst per klant zal stijgen, verwacht analist Nichols.

Zakelijke tak onder druk
De zakelijke tak lijdt onder de veranderingen in de vraag vanuit zakelijke klanten. Die kiezen steeds vaker voor gestandaardiseerde oplossingen voor hun telecomdiensten in plaats van maatwerk voor hun specifieke behoefte. Die standaaddiensten leveren voor KPN minder omzet op en ook nog eens minder marge. Dit proces gaat ook in 2017 door, verwacht analist Nichols. Daardoor zal volens hem ook dit jaar de daling van de zakelijke omzet sterker zijn dan de groei van de consumentenomzet, met wederom een daling van de groepsomzet tot gevolg.

Kosten snijden
De druk op de omzet noopt KPN om in de kosten te blijven snijden en dat doet het bedrijf dan ook. De eerste herstructureringsronde is afgerond en dat levert 460 miljoen euro aan jaarlijkse besparingen op. De volgende ronde zal goed zijn voor zo'n 300 miljoen euro aan besparingen en moet tegen eind 2019 voltooid zijn.

Daarmee moet de winstgevendheid sneller stijgen dan de omzetontwikkeling, hoopt KPN. Morningstar heeft het effect van de verwachte besparingen al meegenomen in de analyse voor de lange termijn.

Nichols kent KPN een Narrow Moat rating toe en een Fair Value van 2,90 euro. Momenteel is het aandeel KPN volgens hem fair gewaardeerd.

Meer over de telecomsector:

Analist Allan Nichols liet onlangs ook zijn licht schijnen op de telecombedrijven die met name op de Britse markt actief zijn. In dat concurrentieveld prefereert Nichols het aandeel Vodafone. Bekijk hier de video:

- Voorkeur voor Vodafone in Europese telecomsector

Lees meer over aandelen:

ASML jaarcijfers versterken vertrouwen in succes EUV-technologie

- Dit zijn de aantrekkelijkste Europese aandelen

- Er zit meer in het vat bij Royal Dutch Shell dan u denkt

- Aantrekkelijk instapmoment Anheuser-Busch InBev door koersdruk

- Hoe Morningstar aandelen analyseert en waardeert

TAGS
Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Robert van den Oever  Robert van den Oever is research editor bij Morningstar in Amsterdam

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten