Waardebelegger moet meeveranderen met bewegende businessmodellen

De fundamentele aanpak van waardebeleggen (value investing) betekent het begrijpen van specifieke kenmerken van bedrijven en industrieën. En meeveranderen met bewegende businessmodellen. Met alleen ratio’s zoals koers/winst-verhouding mist de belegger veel mogelijkheden, stelt Isabel Levy van Metropole Gestion: 'Staar je niet blind op een lage koers/winst-verhouding'.

Robert van den Oever 22 maart, 2017 | 9:27

Onderwaardering van aandelen is makkelijk vast te stellen aan de hand van de koers/winst-verhouding of de koers/boekwaarde-verhouding. Als die laag zijn, dan duidt dat op een lage waardering door de markt. Ook de verhouding tussen koers en dividend, ofwel dividendrendement is een indicator. Is die hoog, dan duidt dat ofwel op een sterk dividend ofwel een lage koers. Dat is de traditionele benadering, die de mogelijkheden nogal beperkt, vindt Isabel Levy, Chief Investment Officer en mede-oprichter van Metropole Gestion. Zij sprak afgelopen week tijdens de Morningstar Institutional Conference in Amsterdam.

Onderwaardering vaststellen schuilt namelijk ook in andere factoren, betoogt Levy (foto). Belangrijk is om industrieën en bedrijven goed te kennen en te beoordelen op hun specifieke karakteristieken. Businessmodellen en business-cycli van verschillende sectoren variëren zodanig dat je daar niet één maatstaf op kunt loslaten, zoals de koers/winstverhouding. Sommige bedrijven zijn ook bij een hoge k/w nog ondergewaardeerd. Beoordeel een bedrijf dus ‘in its own right’, stelt Levy.

Waarderen als bij overnamedeal
Daartoe moet je voor elke industrie de parameters apart definiëren: ‘Wat is de gemiddelde winstgevendheid in een bedrijfstak? Dat verschilt. Er is niet één gemiddelde. Wij waarderen bedrijven op een manier die ook wordt toegepast bij overname- of fusiedeals. We analyseren wat de genormaliseerde marge en winst is voor de industrie waarin het actief is. Dan kunnen we vaststellen of een bedrijf daar onder of boven zit en of er potentieel in zit.’

SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk

Om dit artikel te kunnen lezen, kunt u zich inschrijven als Morningstar Basic Member

Registreer gratis

Over de auteur

Robert van den Oever  Robert van den Oever is research editor bij Morningstar in Amsterdam

Bevestiging bezoeker


Onze website maakt gebruik van cookies en andere technologieën om een op u afgestemde ervaring te kunnen leveren, en te begrijpen hoe u en andere bezoekers onze website gebruiken. Zie 'cookie opties' voor verdere details.

  • Andere Morningstar websites
© Copyright 2018 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.      Gebruiksvoorwaardenen      Privacybeleid.    Cookie toestemming
© Copyright 2020 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Gebruikersovereenkomst        Cookies