Nieuwe strategie en doelen zetten Unilever op juiste weg

Er was een overnamepoging door Kraft Heinz voor nodig, maar nu is Unilever op de goede weg. De nieuwe strategische plannen moeten het gat met de concurrentie dichten. De hogere doelen die Unilever zich stelt, zijn haalbaar en tegelijk hard nodig, vindt Morningstar.

Robert van den Oever 21 april, 2017 | 10:13
Facebook Twitter LinkedIn

Dat de groei en de winstgevendheid van Unilever achterbleven bij die van zijn concurrenten, was voor Morningstar tot dusver reden om binnen zijn branchgenoten niet de voorkeur te geven aan Unilever. Morningstar-analist Phil Gorham maakte dat eerder al duidelijk in een analyse van de sector defensieve consumentengoederen. Lees die sector-overview hier terug:

 

Die relatieve underperformance maakte aandeelhouders ongeduldig en daarom zag Kraft Heinz afgelopen februari zijn kans schoon om een overnamepoging te wagen. Die strandde al heel snel door de weigering van Unilever-topman Paul Polman om te praten. Kraft Heinz trok zijn bod dan ook al enkele dagen later schielijk in.

De avances van de Amerikanen waren een wake-up call voor Unilever en hebben het management ertoe aangezet om het bedrijf kritisch door te lichten. De beste methode om ongewenste aanvallen af te slaan is om het eigen huis op orde te hebben.

Nieuwe doelen
Dat bracht Unilever tot het uitdokteren van een nieuwe strategie met nieuwe doelen, die het deze week bekendmaakte. De nieuwe doelen omvatten onder meer een onderliggende operationele marge van 20% tegen het jaar 2020. Over 2016 was die marge 15%.

Die margeverhoging is volgens Morningstar-analist Gorham het belangrijkste aspect van de nieuwe doelen, en bovendien is het volgens hem haalbaar. Als het lukt, dicht Unilever hiermee grotendeels het huidige gat in winstgevendheid met de concurrentie. Want Kraft Heinz en Rechitt Benckiser halen nu al operationele marges van rond de 20%.

Dividendverhoging en aandeleninkoop
Behalve die operationele verbetering en kostenbesparingen hoopte Gorham ook op een hoger rendement voor aandeelhouders en dat levert Unilever ook via een verhoging van het dividend met 12% en een inkoop van eigen aandelen ter waarde van 5 miljard euro dit jaar.

'Spreads' gaan eruit
De derde resultante van de versnelde herijking dient zich aan al: Unilever gaat zijn margarinedivisie, ofwel 'spreads' verkopen. Ook daar had Gorham op gehoopt. Want spreads mag dan een stabiele kasstroom binnenbrengen, de omzet neemt al een hele tijd zachtjesaan af. Gorham schat de waarde van de 'spreads business' op 6 miljard euro. De analist verwacht nog meer desinvesteringen van food-activiteiten en tegelijk versterking van de activiteiten in persoonlijke en huishoudelijke verzorging.

Cijfers eerste kwartaal
Enkele dagen na de strategie-update kwam Unilever met zijn cijfers over het eerste kwartaal en die tonen volgens Gorham een autonome groei die weliswaar iets boven verwachting was, maar tegelijk onder druk stond omdat prijsverhoging leidden tot volumedalingen in diverse regio's. Met andere woorden: consumenten haken af als de prijsverhoging te fors is in relatie tot bijvoorbeeld de inflatie. Het is voor Unilever lastig balanceren in de mix tussen prijzen verhogen en volume stimuleren. Het is volgens de analist veelzeggend dat beleggers al blij zijn met een autonome groei van rond de slechts 3%.

Fair Value verhoogd
Al met al zijn de nieuwe doelen reden voor analist Gorham om zijn Fair Value calculatie voor Unilever te verhogen van 40 euro naar 50 euro. Het pad dat de Brits-Nederlandse gigant heeft uitgestippeld voor de toekomst, versterkt zijn voorsprong op de concurrentie, ofwel de 'Wide Moat'. De belangrijkste drijfveer die de voorsprong mogelijk maakt is de schaalgrootte van Unilever en zijn positie als marktleider of nummer 2 in veel van zijn markten. 

De kerncijfers, de aandelenkoers en achtergrondinformatie vindt u op onze overzichtspagina van Unilever NV.

Bulls & Bears
Morningstar definieert voor bedrijven de sterke en zwakke punten onder de noemen Bulls & Bears. Voor Unilever zijn dat:

Bulls:

  • Unilever is doordrongen van de noodzaak om kosten te besparen om mee te komen in het aanhoudend sterk concurrerende klimaat waarin het opereert. Het onderneemt actie om de operationele resultaten te verbeteren.
  • Met iets meer dan de helft van de groepsomzet afkomstig uit opkomende markten heeft Unilever binnen zijn industrie een van de grootste 'footprints' in die regio's, en dat is een motor achter toekomstige volumegroei voor de lange termijn.
  • Unilever is breed vertegenwoordigd in vele productcategorieën in de consumentengoederensector en daarmee heeft het zijn plek onomstotelijk verworven op het netvlies van de consument.

 

Bears:

  • Unilever begeeft zich in enkele van de sterkst concurrerende categorieën in de consumentengoederenindustrie waar nieuwe aanbieders niches in de markt vullen met innovaties die beter blijken te scoren dan die van de gevestigde spelers.
  • De supermarktbedrijven die een middenpositie innemen in de markt verliezen marktaandeel aan online retailers en prijsvechters. Zij zijn disruptors van deze industrie, want ze verlagen de drempel voor nieuwe toetreders.
  • De nieuwe strategie waarbij Unilever zijn activiteitenportfolio tegen het licht houdt en opschoont, kan leiden tot waardeverlies, afhankelijk van de prijzen die het weet te bewerkstelligen voor zowel de desinvesteringen als de overnames.

 

Lees meer over aandelen:

- De groei is eruit bij Twitter

- Snap omgeven met grote onzekerheden

- Morningstar introduceert Europese variant van Ultimate Stock Pickers

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Robert van den Oever  Robert van den Oever is research editor bij Morningstar in Amsterdam

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten