Kunstmarkt op zoek naar jonger koperspubliek

De kunstmarkt zoekt een jonger koperspubliek. Kunstbeurs PAN Amsterdam probeert nadrukkelijk om nieuwe kopers te trekken met een steeds diverser wordend aanbod aan genres. Bovendien zijn jongeren sneller geneigd genres te combineren dan de verzamelaars van vroeger. Fotografie is sterk in opkomst, ook wat prijsontwikkeling betreft.

Robert van den Oever 20 november, 2017 | 0:13

De kunstmarkt stond afgelopen week op zijn kop door het astronomische bedrag dat werd neergeteld voor Salvator Mundi, het schilderij toegeschreven aan Leonardo Da Vinci. Het doek werd voor 450 miljoen dollar afgehamerd bij Christie's. Een absoluut record en een nog nooit vertoonde prijs voor een oude meester.

Zulke bedragen komt de bezoeker van kunstbeurs PAN Amsterdam niet tegen. De beurs opende afgelopen weekend zijn deuren voor het publiek. PAN Amsterdam is als het ware het kleine zusje van Tefaf, de wereldvermaarde kunstbeurs die ieder jaar omstreeks maart plaatsvindt in Maastricht. Tefaf mikt op een wereldwijd publiek, dat niet zelden per privé-jet invliegt. PAN is kleiner van opzet en is meer op het Nederlandse publiek gericht.

En PAN probeert een jonger publiek aan te trekken door het aanbod ieder jaar weer diverser te maken. Zo ook dit jaar, met de komst van nieuwe deelnemers in verschillende genres. Op de beurs zijn galeries met oude meesters, foto's, sculpturen, vintage design, juwelen, zilverwerk, tribal art en kunst uit de klassieke oudheid en Egypte te vinden. Die staan allemaal door elkaar, in tegenstelling tot Tefaf waar genres juist gegroepeerd staan. PAN doet dat heel bewust om het publiek naar eigen inzicht te laten combineren.

SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk

Om dit artikel te kunnen lezen, kunt u zich inschrijven als Morningstar Basic Member

Registreer gratis
TAGS

Over de auteur

Robert van den Oever  Robert van den Oever is research editor bij Morningstar in Amsterdam

Bevestiging bezoeker


Onze website maakt gebruik van cookies en andere technologieën om een op u afgestemde ervaring te kunnen leveren, en te begrijpen hoe u en andere bezoekers onze website gebruiken. Zie 'cookie opties' voor verdere details.

  • Andere Morningstar websites
© Copyright 2018 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.      Gebruiksvoorwaardenen      Privacybeleid.    Cookie toestemming
© Copyright 2020 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookies