Ultimate Stock Pickers kiezen blue-chips in derde kwartaal

De Ultimate Stock Pickers zijn in het derde kwartaal weer teruggekeerd naar de grote blue-chip namen, nadat ze in eerdere kwartalen juist in minder bekende namen waren gestapt. Hoge waarderingen blijven de interessante mogelijkheden beperken, maar toch vonden de Ultimate Stock Pickers weer voldoende aantrekkelijk gewaardeerde aandelen.

Robert van den Oever 27 november, 2017 | 11:33
Facebook Twitter LinkedIn

Dat is de conclusie nu ruim 90% van de Ultimate Stock Pickers hun aankopen over het derde kwartaal hebben bekendgemaakt. Uit de data blijkt ook dat de koopactiviteit per saldo wat afgenomen is, net als in de voorafgaande zes kwartalen.

Zoals altijd presenteren we u twee Top 10 lijsten van de Ultimate Stock Pickers. Een met aankopen uit overtuiging, ofwel 'High Conviction Purchases', en een met aankopen die voor het eerst in portefeuille werden opgenomen, de 'New Money Purchases'.

Kijken we om te beginnen naar de lijst met High Conviction Purchases, dan is die aardig gediversifieerd, net als in het tweede kwartaal van dit jaar. Wel is de consumentengoederensector goed vertegenwoordigd, met zowel de cyclische als de defensieve variant.

Op basis van waardering springt er één naam in het bijzonder uit: General Electric. De koers van dit aandeel afgezet tegen de Fair Value die Morningstar berekent, leidt tot een verhouding van 0,70, en dat is veruit het goedkoopst van de hele lijst. Op enige afstand volgen Medtronic en Starbucks met een koers/Fair Value verhouding van respectievelijk 0,82 en 0,86. In de onderstaande tabel vindt u de waardering terug in de kolom Price/FVE:

USP 11 2017 Q2 Top 10 high conviction tabel 1

(klik op tabel voor vergroting)

Er is gedeeltelijke overlap tussen de twee lijsten High Conviction en New Money Purchases. General Electric, Alphabet, Intuit, eBay en Chubb komen op beide lijsten voor:

USP 11 2017 Q2 Top 10 new money tabel 2

(klik op tabel voor vergroting)

Opvallend aan de namen op beide lijsten is dat de Ultimate Stock Pickers in het derde kwartaal voornamelijk kiezen voor bekende grote namen. Daarmee keren ze terug naar de blue-chip aandelen, terwijl ze in het tweede kwartaal juist voor minder bekende namen gingen.

General Electric
General Electric is recent veel in het nieuws geweest vanweg de strategische plannen die de nieuwe CEO John Flannery ontvouwde en de halvering van het dividend die hij aankondigde. Morningstar heeft daar eerder al over bericht:

 

Starbucks
Starbucks logoStarbucks is ook een van de namen op beide lijsten. Het aandeel noteert tegen een korting van 14% ten opzichte van de Fair Value die Morningstar's aandelenanalist R.J. Hottovy voor het bedrijf calculeert. Het aandeel heeft het moeilijk omdat de markt twijfelt aan het groeivermogen van de koffiebrander met zijn hippe winkels. De groei is met 2% voor de Amerikaanse activiteiten inderdaad niet erg geweldig, maar Hottovy is optimistisch voor de toekomst.

Zo is de groei in het bezoek van de winkels volgens de analist bemoedigend. Starbucks haalde 1% is het afgelopen kwartaal. Dat lijkt weinig, maar het is het hoogste cijfer in zes opeenvolgende kwartalen en de concurrenten laten midden-enkelcijferige dalingen zien. Verhoudingsgewijs is die 1% dus zo slecht nog niet.

Hottovy rekent voor de toekomst met een brandbreedte van 3-5% groei qua bezoekers in de Verenigde Staten. Dat is nog altijd minder dan de 7% van de periode 2012-2016.

De uitbreiding van het netwerk aan Starbucks-winkels gaat intussen onverdroten verder. In 2018 zullen er 2.300 nieuwe winkels bijkomen - ongeveer evenveel als in 2017 - en daarvan komen er 1.100 in China en de regio Azië-Pacific. Daardoor wordt China voor Starbucks een op zichzelf staande groeimotor. De verwachte uitbreiding in de regio Americas met 900 winkels en in Europa met 300 is beduidend geringer.

Kroger
Kroger logo 126x81Een andere interessante naam om nader te bekijken is Kroger. Het is de grootste supermarktketen in de Verenigde Staten, gemeten naar jaaromzet. Kroger is bijna dubbel zo groot als de nummer twee Albertsons. Met winkelketens onder verschillende namen heeft Kroger in 98 van de 120 markten waar het actief is marktleiderschap in handen of de nummer 2 positie. Het aandeel noteert tegen een korting van 18% ten opzichte van de Fair Value.

De omvang biedt een schaalvoordeel dat het bedrijf goed weet uit te nutten, vindt Morningstar-analist John Brick. In een nog altijd sterk gefragmenteerd supermarktlandschap weet Kroger het consolidatiespel goed te spelen.

Ook is Kroger goed op weg om technologie in te zetten om het winkelen beter te maken en meer uit zijn klanten te halen. Investeringen in slimme data-analyse geven Kroger een voorsprong op de concurrentie, zeker op de hard discounters zoals Aldi en Lidl die nog lang niet zover zijn.

Verder is de private label strategie belangrijk. Maar liefst 26% van Krogers omzet bestaat uit private label artikelen tegen 18% als branchegemiddelde. Het aanbod gunstig geprijsde artikelen jaagt de omzet aan en zal uiteindelijk via het volume ook de marge opkrikken.

Netflix
Netflix logo 80x80De lijst met New Money Purchases kent één naam die helemaal ingaat tegen de filosofie van Morningstar, want de waardering is enorm hoog: het aandeel Netflix noteert tegen een spectaculaire 141% premie ten opzichte van de Fair Value die Morningstar-analist Neil Macker er aan toekent. Macker komt tot zijn calculatie door onder andere de negatieve kasstroom van Netflix die al vijf jaar in het rood staat. Toch zien de Ultimate Stock Pickers er kennelijk toekomst in. Bij een omzet die amper de helft van die van Starbucks is, komt de marktkapitalisatie wel zo'n 1 miljard dollar hoger uit.

Er zit veel toekomstverwachting in de huidige koers van het aandeel. Het aantal abonnees groeit sterk, en dat is positief, maar vooralsnog verbrandt Netflix vooral geld, en dat wordt zelfs erger: aan vrije kasstroom ging er 1,5 miljard dollar uit in de eerste drie maanden van dit jaar. Over heel vorig jaar kwam dat op 1 miljard dollar negatief.

Netflix is vooral bezig om te investeren in eigen content. De eigen films en series (zoals House of Cards) moeten de dienst aantrekkelijk maken voor nieuwe abonnees en gezien het gestaag groeiend aantal abonnees werkt dat. Echter, Netflix is nog niet in staat om daar geld aan te verdienen, ook niet ondanks de herhaaldelijke prijsverhoging voor zijn abonnementen; al drie keer in de afgelopen drie jaar.

Wie zijn de Ultimate Stock Pickers?
Ultimate Stock Pickers is een door Morningstar ontworpen concept met één eenvoudig doel: ons eigen onderzoek naar en waardering van aandelen vergelijken met de opinies van professionele vermogensbeheerders. Waar de aandelenanalisten bij Morningstar het grootste deel van hun tijd wijden aan de zoektocht naar kwaliteitsondernemingen tegen aantrekkelijke waarderingen, zou het van nonchalance getuigen als we niet onder ogen zouden zien dat een hele groep mensen buiten Morningstar druk bezig is met hetzelfde. Waarom zouden we dan niet profiteren van de vruchten van hun werk en, terwijl we daarmee bezig zijn, tal van juweeltjes ontdekken die van tijd tot tijd in ons eigen universum van 5-sterrenaandelen belanden?

 

Lees meer over aandelen:

YouTube is ondergewaardeerd onderdeel van Alphabet

Akzo Nobel praat met Axalta over fusie als defensieve stap

- Dit zijn de aantrekkelijkste dividendaandelen volgens Ultimate Stock Pickers

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Robert van den Oever  Robert van den Oever is research editor bij Morningstar in Amsterdam

© Copyright 2022 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings