Als u verder gaat op deze website gaat u akkoord met het gebruik van cookies op uw apparatuur. Lees meer over ons beleid rond cookies en welk soort cookies wij gebruiken door hier te klikken. Accepteer Cookies

YouTube is ondergewaardeerd onderdeel van Alphabet

YouTube als op zichzelf staande business wordt ondergewaardeerd. Het is onderdeel van Google, maar draagt veel meer bij aan moederbedrijf Alphabet dan de markt momenteel onderkent, vindt Morningstar-analist Ali Mogharabi. Daarom duikt hij in de karakteristieken van YouTube om duidelijk te maken hoe belangrijk YouTube voor Alphabet is, en wat er voor de toekomst te verwachten is.

Robert van den Oever 21 november, 2017 | 8:59

Twee dingen zijn buitengewoon belangrijk om de kracht van YouTube te begrijpen. Het enorme netwerkeffect en de verschuiving van kijkgedrag richting online en de advertentiemarkt die daarin mee opschuift. De data die YouTube genereert uit het kijkgedrag van zijn gebruikers is ‘immens waardevol’, stelt Morningstar's aandelenanalist Ali Mogharabi.

De grote hoeveelheid nieuwe content die elke dag weer op het platform wordt geplaatst, trekt steeds nieuwe bezoekers aan. En bezoekers die zoeken op een onderwerp, vinden steeds meer van hun gading; een geweldig sneeuwbaleffect.

Elke dag wordt er 400 uur aan nieuw videomateriaal op het platform geplaatst en er elke dag krijgt het 5 miljard video views. Het aantal gebruikers per maand bedraagt intussen 1,5 miljard, volgens recente uitspraken van YouTube-CEO Susan Wojcicki.

Morningstar schat de advertentie-inkomsten over 2016 op zo’n 12 miljard dollar. Naar verwachting zal dat in 2021 oplopen naar 29 miljard dollar.

Op basis van de huidige staat van YouTube kent analist Mogharabi er een waarde van 102 miljard dollar aan toe. Dat is 15% van de totale marktkapitalisatie van moederbedrijf Alphabet en het is 62 maal de prijs van 1,65 miljard dollar die Google in 2006 neertelde voor de overname van YouTube. Destijds een enorm bedrag voor een bedrijf dat nog net geen twee jaar bestond.

Abonneemodel
Een groeiend deel van de bezoekers is betalend abonnee. Die betalen onder andere om geen advertenties te zien, maar ze betalen ook voor bepaalde content. In het abonnementsmodel mist YouTube dus een stuk advertentie-inkomsten, maar daartegenover staat een constante en groeiende stroom abonnementsinkomsten. Da’s wel zo prettig voor de kasstroom.

Om de abonnees vast te houden, is het zaak om hen relevante content te bieden. Ofwel content is king. En YouTube is de koning, want op het platform is werkelijk alles te vinden. Het begon met eigengemaakte filmpjes (user generated content), maar inmiddels is er ook volop professionele studio-geproduceerde en live content te vinden. Er komt voortdurend aanvullende content bij en dat vliegwieleffect is nog volop van kracht.

De analist verwacht dat YouTube in de toekomst meer eigen content zal gaan produceren. Ook zal het de manier van gebruiken steeds verfijnder gaan segmenteren. Nu al zijn er aparte kanalen voor Music en Gaming die liefhebbers van het betreffende genre optimaal kunnen bedienen met alles wat ze zoeken. Daardoor bindt YouTube kijkers. Die komen niet meer alleen voor één leuk kort filmpje, maar volgen kanalen van hun favoriete artiest of vlogger. Of tv-programma, want steeds meer traditionele netwerken zijn naast hun televisie-aanbod ook met video aanwezig op YouTube, of zelfs met een eigen kanaal voor hun contentaanbod.

Televisie op internet
YouTube probeert ook jongeren aan zich te binden die nauwelijks nog traditioneel televisie kijken. Daarvoor is de abonneedienst onder de naam YouTube TV, vooralsnog alleen verkrijgbaar in de Verenigde Staten. Dat is in feite televisie, maar dan niet via de kabel, maar draadloos via het internet. Het pakket op YouTube TV omvat content van onder meer ABC, Fox, ESPN, National Geographic en Disney.

Daarmee begeeft YouTube zich in een inmiddels drukbezet landschap met aanbieders die de traditionele kabelbedrijven te lijf gaan. In de Verenigde Staten zijn dat onder andere Hulu Live en AT&T Direct TV Now. Morningstar schat de omzet uit YouTube TV voor 2017 op 474 miljoen dollar bij circa 1 miljoen abonnees. In 2021 zal dat groeien naar 4 miljard dollar omzet uit 9 miljoen abonnees, verwacht analist Mogharabi.

Een andere dienst is YouTube Red. Dat abonnement biedt video zonder advertenties en het biedt toegang tot een uitgebreide bobliotheek met films en series, die ook apart opgeslagen kunnen worden om offline te kunnen bekijken. De omzet uit YouTube Red zal in 2017 naar verwachting op 252 miljoen dollar uitkomen en groeien naar 429 miljoen dollar in 2021, zo schat analist Mogharabi.

Digitale advertentiemarkt
YouTube past zijn aanbod dus nadrukkelijk aan aan de veranderende manier van kijken bij de gebruikers. Dat heeft ook invloed op de advertentie-inkomsten.Want de advertentiemarkt verschuift met het kijkgedrag. Er wordt steeds minder traditioneel televisie gekeken en steeds meer video online. Dat heeft invloed op waar er geadverteerd wordt en waar de te besteden advertentiegelden heen gaan. Onderstaande grafiek maakt duidelijk dat de bestedingen aan digitale advertenties die van televisie inmiddels hebben overvleugeld:

(klik op grafiek voor vergroting)

Door die verschuiving in kijkgedrag groeit de digitale advertentiemarkt fors. En dat zal nog wel even doorgaan, verwacht Morningstar. Onderstaande grafiek toont de groei van de wereldwijde digitale advertentiebestedingen en de verwachtingen tot en met 2021. Omdat de bestedingen in absolute zin sterk toenemen, wordt de relatieve groei, uitgedrukt in procenten, sinds 2015 steeds lager:

(klik op grafiek voor vergroting)

Kijken we naar de advertentie-inkomsten voor YouTube, dan verwacht Mogharabi vooralsnog aanhoudende groei, zoals blijkt uit onderstaande grafiek:

(klik op grafiek voor vergroting)

Concurrentie
Voor Alphabet is YouTube dus een heel belangrijk onderdeel. De advertentie-inkosten van YouTube maken Alphabet als geheel minder afhankelijk van de inkomsten uit de zoekmachine Google. Mede daardoor kan het de concurrentie aan met Facebook en Twitter.

Met name Facebook is bezig om nieuwe toepassingen op zijn platform te brengen die meer kijkers moeten aantrekken. Veel live content, zoals sportwedstrijden via overeenkomsten met de grote honkbal en basketbalkampioenschappen.

Twitter is volgens Mogharabi nauwelijks een concurrent te noemen, omdat video daar een andere en veel kleinere rol speelt.

Groei houdt aan
Door de sterke contentbasis en het grote aantal, en groeiend aantal gebruikers zal de groei bij YouTube voorlopig aanhouden. Onderstaande grafiek geeft Morningstar’s verwachtingen voor de omzet uit de verschillende onderdelen weer, plus de operationele marge:

(klik op grafiek voor vergroting)

Het netwerkeffect is een belangrijke component voor de Moat Rating. Als YouTube een zelfstandig bedrijf zou zijn, dan zou Mogharabi het waarschijnlijk een Wide Moat rating geven.

Voor Alphabet zal YouTube steeds belangrijker worden; het draagt in hoge mate bij aan de Economic Moat van het gehele bedrijf. Door de toekomstige groei van aantal gebruikers en inkomsten uit die gebruikers en uit advertenties zal het belang van YouTube alleen maar verder toenemen.

 

Lees meer over aandelen:

- Morningstar verwacht geen break-up van General Electric

Dit zijn de aantrekkelijkste wereldwijde large cap aandelen

Dit zijn de aantrekkelijkste Europese aandelen

Akzo Nobel praat met Axalta over fusie als defensieve stap

Denkt u alles te weten over beleggen? Klik hier om dat te bewijzen met de Morningstar Investing Mastermind Quiz.

Over de auteur

Robert van den Oever  Robert van den Oever is research editor bij Morningstar in Amsterdam