Jaaroverzicht: wat gebeurde er in 2017 in de fondsindustrie?

Traditioneel blikken we aan het einde van het jaar terug op de belangrijkste gebeurtenissen in de beleggingsindustrie van het afgelopen jaar. De branche was weer flink in beweging. Welke opmerkelijke zaken speelden zich af? Wij zetten ze voor u op een rij.

Robert van den Oever 21 december, 2017 | 13:07

De laatste week van het jaar is traditioneel het moment om terug te blikken op wat er allemaal gebeurd is in beleggingsland. Sommige gebeurtenissen trokken de aandacht in de hele beleggingsindustrie, zoals personele wisselingen op hoog niveau bij enkele fondshuizen. In dit overzicht kijken we naar de belangrijkste gebeurtenissen in de fondsindustrie in 2017. Want bij sommige fondshuizen was heel wat aan de hand.

Einde Robeco NV
Een opvallende verandering bij Robeco werd al ingezet in december 2016 met de aankondiging dat het beleggingsfonds Robeco NV ging ophouden te bestaan. Het fonds ging met een aangepaste portefeuillestructuur en een andere samenstelling van het beheerteam per maart 2017 verder onder de naam Robeco Global Stars Equities Fund NV.

Opvallend was het afscheid van fondsbeheerders Mark Glazener en co-manager Dirk Hoozemans. Glazener kreeg een andere plek binnen Robeco en Hoozemans verliet het fondshuis. Jan Keuppens werd hoofdbeheerder van het fonds in zijn nieuwe hoedanigheid. Morningstar-fondsanalist Jeffrey Schumacher plaatst de veranderingen in perspectief:

Om dit artikel te kunnen lezen, kunt u zich inschrijven als Morningstar Basic Member

Registreer gratis

Over de auteur

Robert van den Oever  Robert van den Oever is research editor bij Morningstar in Amsterdam

Bevestiging bezoeker

• Andere Morningstar websites
© Copyright 2020 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.