Uitgevers in transitie naar digitale toekomst

De twee grote uitgevers aan de Nederlandse beurs, Wolters Kluwer en RELX (voorheen Reed Elsevier) hebben het de afgelopen tijd erg goed gedaan op de beurs. Ze zijn de beurslievelingen van beleggers geworden. Daardoor zijn de aandelen aan de dure kant geworden. Morningstar analyseert de businessmodellen van beide professionele uitgevers en stippelt een realistisch groeipad uit voor de toekomst. Dat leidt tot een lagere waardering dan de huidige koersen. Beleggers kunnen dus beter even wachten met instappen.

Robert van den Oever 05 november, 2018 | 9:58

De twee grote uitgevers van professionele informatie, Wolters Kluwer en RELX, sinds 2015 de nieuwe naam voor Reed Elsevier) hebben een belangrijke transformatie doorgemaakt: hun businessmodellen zijn volledig gericht op de professionele markt en nagenoeg alle publieksmedia zijn afgestoten. Morningstar-analist Michael Field duikt in de de twee uitgevers en analyseert hun huidige businessmodellen en de waardering die daar bij past.

Wolters Kluwer heeft de activiteiten in professionele juridische en medische informatie geleidelijk opgebouwd, met een grote reeks kleinere overnames vanaf 1998 en verkoop van print-media aan onder andere concurrent Springer en aan private equity partijen.

RELX heeft zich omgevormd door een paar grote stappen te zetten, zowel aan de overname als aan de desinvesteringszijde. Dat begon in 1994 met de overname van data-analyseplatform LexisNexis en een volgende grote stap was de overname van dataverzamelaar ChoicePoint in 2008. De print-activiteiten en de vak- en publiekstijdschriften werden verkocht in 2007 (een grote deal met Harcourt) en in 2009 en 2010.

SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk

Om dit artikel te kunnen lezen, kunt u zich inschrijven als Morningstar Basic Member

Registreer gratis

Over de auteur

Robert van den Oever  Robert van den Oever is research editor bij Morningstar in Amsterdam

Bevestiging bezoeker


Onze website maakt gebruik van cookies en andere technologieën om een op u afgestemde ervaring te kunnen leveren, en te begrijpen hoe u en andere bezoekers onze website gebruiken. Zie 'cookie opties' voor verdere details.

  • Andere Morningstar websites
© Copyright 2018 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.      Gebruiksvoorwaardenen      Privacybeleid.    Cookie toestemming
© Copyright 2020 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Gebruikersovereenkomst        Cookies