Drie koopkansen in overgewaardeerde consumentensector

In de categorie consumentengoederen vullen defensieve en cyclische aandelen elkaar vaak goed aan. Probleem is alleen dat de meeste aandelen in deze sector nu overgewaardeerd zijn. Maar zoals altijd zijn er ook buitenkansjes: dit zijn drie Top Picks in de defensieve hoek.

Rentsje de Gruyter 14 april, 2021 | 10:18
Facebook Twitter LinkedIn

Wie in consumentengoederen wil beleggen of zijn portefeuille daarin wil uitbreiden, doet er goed aan om zich zowel in de cyclische als de defensieve kant van deze aandelencategorie te verdiepen. Als het goed is, vullen de twee elkaar namelijk aan: op het moment dat er een economische crisis is en cyclische consumentenaandelen het slechter doen dan normaal, blijft de koers van hun defensieve tegenhangers meestal redelijk op peil.

Auto’s gelden bijvoorbeeld als cyclische consumentengoederen, omdat consumenten de aanschaf ervan vaak uitstellen als het niet goed gaat met de economie, of voor een goedkoper model gaan dan in voorspoedige tijden. Defensieve consumentengoederen daarentegen zullen ze altijd blijven kopen: dat zijn de basisproducten die je altijd nodig hebt, zoals de dagelijkse boodschappen. Dat verklaart waarom bijvoorbeeld supermarkten in het hokje defensieve aandelen thuishoren.

Wie van de twee?
Welk van de twee typen consumentengoederen is nu, in deze a-typische tijd van lockdowns en opgepot spaargeld, de beste keus is om te kopen op de beurs? Het antwoord op die vraag is niet zo makkelijk. Voor de hele sector geldt dat het rendement tijdens de eerste drie maanden van dit jaar bescheiden was. Voor cyclische consumentengoederen lag dat op 4,2 procent en voor defensieve op 3,1 procent, versus 6 procent voor de aandelenmarkt in z’n geheel. Een groter probleem is dat de meeste aandelen in beide categorieën consumentengoederen op dit moment overgewaardeerd zijn.

SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk

Om dit artikel te kunnen lezen, kunt u zich inschrijven als Morningstar Basic Member

Registreer gratis
Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Rentsje de Gruyter  Rentsje de Gruyter schrijft freelance voor Morningstar Benelux.

Bevestiging bezoeker


Onze website maakt gebruik van cookies en andere technologieën om een op u afgestemde ervaring te kunnen leveren, en te begrijpen hoe u en andere bezoekers onze website gebruiken. Zie 'cookie opties' voor verdere details.

  • Andere Morningstar websites
© Copyright 2021 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.      Gebruiksvoorwaardenen      Privacybeleid.    Cookie toestemming
© Copyright 2021 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookies