Beleggen in water past in duurzaamheidstrend

De toenemende belangstelling voor beleggen in duurzaamheid en de mogelijke toekomstige schaarste trekt beleggers naar het zogeheten blauwe goud: water. Morningstar onderzoekt de mogelijkheden.

Marco Caprotti 05 mei, 2021 | 11:32
Facebook Twitter LinkedIn

Water droplets

Volgens de Verenigde Naties organisatie Food and Agriculture Organization (FAO) is slechts 1% van al het water op de wereld drinkbaar. Toch gaan we met water om alsof het oneindig voorhanden is, waarbij we het bijna achteloos dagelijks letterlijk wegspoelen.

De cijfers zeggen genoeg: onderzoek laat zien dat 10 minuten douchen ongeveer 100 liter water kost en zo'n 5 kilowatt aan energie om het te verwarmen. Als we aannemen dat we één of twee minuten daarvan in de weer zijn met shampoo, dan betekent dat 8 minuten, ofwel 80 liter water die verloren gaat. 

Dat wordt nog erger als we bedenken dat grote delen van de wereldbevolking regelmatig te maken hebben met schaarste aan water. Volgens onderzoek van Unesco uit 2020 leven wereldwijd 3,6 miljard mensen, ofwel bijna de helft van de wereldbevolking, in gebieden waar ten minste één maand per jaar waterschaarste heerst. Dat kan volgens Unesco oplopen naar 5,7 miljard mensen tegen 2050. Wat betekent deze ontwikkeling voor beleggers? 

SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk

Om dit artikel te kunnen lezen, kunt u zich inschrijven als Morningstar Basic Member

Registreer gratis

Morningstar Sustainability Atlas

Read More

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Marco Caprotti

Marco Caprotti  è Giornalista di Morningstar in Italia.

© Copyright 2021 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid