8 tips om financiële oplichting te voorkomen

Voor je het weet tuin je erin: een ogenschijnlijk lucratief aanbod, een veelbelovend rendement dat je wordt voorgespiegeld. Maar wees alert op oplichterij. Deze 8 tips van Morningstar kunnen daarbij helpen.

Ruth Saldanha 03 juni, 2021 | 11:50
Facebook Twitter LinkedIn

Computer hacker wearing clown mask

 

Beleggers worden nogal eens verleid met aantrekkelijke aanbiedingen en beleggingsproducten die geweldige rendementen beloven. Telefoontjes en e-mails van vaak onbekende en vage partijen zijn aan de orde van de dag. Sommige zijn zo knullig uitgevoerd dat geen serieuze beleggers erin tuint.

Maar soms zijn oplichtingspraktijken minder makkelijk te doorgronden. Bijvoorbeeld als oplichters veel persoonlijke informatie over u hebben weten te bemachtigen, waardoor een aanbod dat ze u per telefoon of e-mail doen er vertrouwenwekkend uitziet. In deze tijden van social media en talloze online-accounts voor van alles en nog wat is er veel informatie over u voorhanden bij partijen waar u niet om gevraagd heeft.

Hoe u te beschermen? Daar kunnen deze 8 tips bij helpen: 

1. Question Everything

Dit is de belangrijkste manier om u te beschermen, niet alleen tegen financiële oplichting, maar tegen alle vormen van fraude. Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het dat meestal ook.

Als u zo'n ogenschijnlijk fraai aanbod tegenkomt, stel dan alle denkbare vragen: waarom biedt de aanbider dit aan? Wat houdt hij of zij er zelf aan over? Als de aanbieder vraagt om nú te reageren, waarom zo'n haast? Wat verandert er als ik en week later reageer? Als u geen goed antwoord krijgt op deze vragen, of de aanbieder wordt boos of antwoordt helemaal niet, dan is dat een levensgrote rode vlag.

2. Review All Accounts and Passwords

Hou u bankafschriften en credit card transacties goed in de gaten. Controleer of alle boekingen kloppen en of u herkent dat u ze zelf uitgevoerd heeft. Maak ingewikkelde wachtwoorden aan en verander die regelmatig.

3. Never Share Personal Information on Social Media

Velen van ons zullen zeggen dat ze nooit, maar dan ook echt nooit, persoonlijke informatie online delen. De corona-pandemie heeft dat in veel gevallen veranderd, omdat ons leven zich door de lockdowns meer online heeft afgespeeld dan ooit. We kopen veel meer online, tot een huis aan toe.

Door al die online accounts en aankopen zwerven onze gegevens steeds breder rond op het internet. Hou daarom goed in de gaten aan welke partij u welke informatie toevertrouwt. Wees kritisch bij online invullen van informatie: is die wel echt allemaal nodig voor het doel of de transactie die u van plan bent? 

4. Protect Your Identity: Track Your Statements

Morningstar’s director of personal finance Christine Benz heeft eerder gewaarschuwd voor de gevaren van identiteitsfraude: “wees alert op deze vorm van fraude door alle boekingen op uw bankrekeningen en credit card te controleren. Heeft u ze wel echt zelf gedaan? Als u iets ontdekt dat niet strookt met uw eigen transactiepatroon, trek dan onmiddellijk aan de bel bij uw bank.”

5. Monitor your Credit

Aankopen doen op andermans credit card kan ook u treffen. Wees er zo snel mogelijk bij als er een transactie opduikt die u niet vertrouwt. Daar zijn geautomatiseerde services voor die u inseinen als er iets ongebruikelijks plaatsvindt.

6. Is it Amazon? Or Amaazon?

Frauduleuze e-mails met kwaadaardige links worden steeds geraffineerder, maar het amateurisme is nog steeds aanwezig. Als u een mail ontvangt die van een gerenommeerd bedrijf afkomstig lijkt te zijn, met logo's en huisstijl en al, maar een letter te veel in de bedrijfsnaam, dan weet u dat het foute boel is. Staat er Google met 3 o's? Of Amazon met 2 a's? Of is het blauw van het LinkedIn logo in een andere tint dan u van ze gewend bent? Gooi de mail dan meteen weg en geef vooral geen persoonlijke gegevens.

7. Love Can Hurt

Oplichters zijn actief op datingsites, niet op zoek naar een partner, maar op zoek naar goedgelovigen die ze geld kunnen aftroggelen. Goedwillende gebruikers die op zoek zijn naar contacten, zijn vaak niet gespitst op de kwaadaardige opzet van anderen. Is er eenmaal contact gelegd en dat lijkt leuk te gaan, en de ander begint plots om geld te vragen, wees dan alert. Veel mensen zijn geneigd om meteen te helpen, maar die ander is wellicht helemaal niet zo hulpbehoevend als hij of zij doet voorkomen.

8. Don’t Send Money to People You Don’t Know

Volgend op tip 7 is deze 8e in praktische zin de belangrijkste. Als u al zo ver bent gegaan dat u iemand die u eigenlijk niet goed kent geld wil sturen, doe dan een stap terug. Wat weet u nu eigenlijk van deze persoon? Stel daarbij alle noodzakelijke vragen. En vraag door. Een bonafide persoon zal daar geen moeite mee hebben, maar als het vervelend wordt, dan weet u dat u de overboeking beter achterwege kunt laten. Want als u het toch doet en achteraf blijkt het mis te zijn, dan kunt u fluiten naar uw geld. 

Meer over fraude en oplichting kunt u beluisteren in Morningstar's The Long View podcast met Christine Benz en Jeff Ptak, Morningstar’s director of manager research: How Not to Get Scammed.

 

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Ruth Saldanha

Ruth Saldanha  is Senior Editor, Morningstar.ca

 
 

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten