Waarderingen van luxe-bedrijven torenhoog na sterke comeback

De grote namen uit de luxe-industrie, zoals Burberry, Prada en Hugo Boss, zijn goeddeels al hersteld van de Covid-klap uit 2020. Consumenten verlichten hun coronastress door extra (online) te shoppen, juist als er verder weinig te beleven valt. Maar de huidige torenhoge waarderingen zijn onterecht, vindt Morningstar.

Rentsje de Gruyter 15 november, 2021 | 10:42
Facebook Twitter LinkedIn

De eerste helft van dit jaar is uiterst rooskleurig verlopen voor grote luxegoederenconcerns als Burberry, Hermes, Richemont en Prada, na de grote coronadip vorig jaar. De meeste van hen verkochten bijna evenveel als in dezelfde periode in 2019. Een V-vormig herstel, aldus Morningstar-analist Jelena Sokolova, dus snel opveren na een relatief korte, diepe dip.

Dat is natuurlijk goed nieuws, waar de koersen van de kleding-, horloge-, tassen- en juwelenconcerns vroegtijdig al uitbundig op gereageerd hebben. Met als gevolg torenhoge waarderingen, vaak rond recordstand. Zulke waarderingen zijn in de ogen van analist Sokolova meestal onterecht, gelet op de groei- en winstvooruitzichten. Die liggen volgens haar na de Covid-pandemie van vorig jaar niet structureel hoger dan eerder werd voorspeld. In de luxe-industrie hebben namelijk geen structurele veranderingen plaatsgevonden onder invloed van de corona-periode.

Meeste zijn overgewaardeerd
Vooral de aandelen LVMH (MC) en Hermes (RMS) zijn enorm duur als je hun beurskoersen vergelijkt met de Fair Value die Morningstar aan deze bedrijven toekent – ofwel hun onderliggende, reële waarde. Van de tien luxeconcerns die Sokolova onder de loep nam, zijn er op het moment maar liefst acht overgewaardeerd. Alleen de koersen van Swatch (UHRN) en Burberry (BRBY) liggen nog onder hun Fair Value, waarbij vooral het eerste aandeel nog wat opwaarts potentieel in zich heeft.

SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk

Om dit artikel te kunnen lezen, kunt u zich inschrijven als Morningstar Basic Member

Registreer gratis
Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Rentsje de Gruyter  Rentsje de Gruyter schrijft freelance voor Morningstar Benelux.

© Copyright 2021 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid