Is het tijd om te investeren in drankaandelen?

Hier zijn de redenen voor de zwakte van de sector en waarom deze aandelen volgens analisten een beleggingskans vormen.

Francesco Lavecchia 10 juni, 2025 | 6:58
Facebook Twitter LinkedIn

Op deze foto-illustratie is een logo van AB InBev (Anheuser-Busch InBev) te zien op een smartphone en een pc-scherm.

Op dit moment noteren de aandelenkoersen in de industrie van alcoholische dranken op het laagste niveau in vijf jaar, in schril contrast met de defensieve consumentensector als geheel, die daarentegen bijna op het hoogste niveau staat sinds eind februari.

Aandelen in de alcoholische drankensector hebben de afgelopen 12 maanden wereldwijd 11% verloren en presteerden bijna 20% slechter dan de sector defensieve consumentengoederen als geheel.

De negatieve kwartaalresultaten, maar vooral de onzekerheid over het Amerikaanse handelsbeleid wogen op de beurskoersen van deze aandelen. Recentelijk is er weer een hoofdstuk toegevoegd aan de belastingsaga, maar dat heeft de bezorgdheid niet helemaal weggenomen. Op 28 mei verklaarde het Amerikaanse Hof de meeste heffingen van de regering-Trump onwettig, maar de Amerikaanse president heeft al gezegd dat hij in beroep zal gaan en er wordt een lang juridisch geschil verwacht.

Wat zit er achter de verkoop van drankaandelen?

Volgens Verushka Shetty, aandelenanalist bij Morningstar, zijn de factoren achter de zwakte van de sector talrijk en sommige zijn al een hele tijd duidelijk. De consumptie van alcohol, en in het bijzonder sterke dranken, is bijvoorbeeld cyclisch en we zitten momenteel in een neerwaartse trend na de hausse tijdens de covidperiode. De daling van de verkoop in de afgelopen jaren heeft daarom de verwachtingen van de markt gelogenstraft, die juist de mogelijkheid verdisconteerde dat bedrijven hun omzet op het niveau van tijdens de pandemie konden houden.

Een andere bepalende factor is de bijzondere zwakte van enkele belangrijke markten zoals China en de VS: “Dit is een probleem voor de industrie. De VS is de meest winstgevende regio voor veel bedrijven in alcoholische dranken, en Chinese consumenten zijn degenen die het meest uitgeven als ze op vakantie gaan,” zegt Shetty, die eraan toevoegt: “Dan is er nog de beslissing van veel kopers in de VS om hun voorraden van de hand te doen, in afwachting van meer duidelijkheid over het accijnsbeleid.

Waarom is de markt te pessimistisch?

De grootste zorg in de markt is volgens Shetty dat mensen minder drinken dan vroeger. Managers van bedrijven in de sector schrijven deze negatieve trend toe aan de toegenomen aandacht van jongeren voor gezondheid en fitness en de andere manier waarop ze met elkaar omgaan, op andere plaatsen dan in cafés en bars. Bovendien wordt gevreesd dat de consumptie van alcoholische dranken door nieuwe regelgeving wordt bestraft. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) stelde onlangs voor om etiketten op alle alcoholische dranken te zetten om consumenten te informeren over het verband tussen alcohol en kanker, zoals al is gebeurd met sigaretten, en Ierland zal het eerste land zijn dat dit vanaf volgend jaar gaat doen. Ierland zal vanaf volgend jaar het eerste land zijn dat dit doet.

“De afname van alcoholconsumptie is eigenlijk een trend die al generaties aan de gang is en veel geleidelijker verloopt dan mensen denken. En om duidelijke effecten op de winstgevendheid van bedrijven te zien, zou de daling van de consumptie veel hoger moeten zijn dan nu. Wat betreft de mogelijke regulering van alcoholetiketten, delen we de mening van veel managers in de sector dat alcoholconsumptie, in tegenstelling tot tabak, geassocieerd wordt met feestelijke gebeurtenissen en gezelligheid. Daarom blijven we optimistisch dat een eventuele regulering geen negatief effect zal hebben op de verkoop,” zegt Shetty.

Er moet ook rekening worden gehouden met de groeiende voorkeur van consumenten voor premiummerken. Deze trend, die zich al voordoet in de ontwikkelde markten, zal volgens de analist ook de opkomende markten betreffen, vanwege de groei van de middenklasse in deze landen, en zal de winstmarges van bedrijven ondersteunen.

De analisten van Morningstar zijn er daarom van overtuigd dat de meeste van deze zwakke factoren na verloop van tijd zullen vervagen. De Amerikaanse tarieven voeden echter de onzekerheid op de korte termijn. Daarom, voegen ze eraan toe, bieden bedrijven die marktleider zijn en een gediversifieerde portefeuille hebben in termen van producten en geografie meer zekerheid aan beleggers die een positie in de sector willen innemen.

Wat zijn de ondergewaardeerde aandelen in de sector?

De sector van producenten van alcoholische dranken als geheel wordt verhandeld tegen een hoge korting ten opzichte van de reële waarde zoals geschat door Morningstar-analisten. Van de 30 aandelen in de sector die door Morningstar-analisten worden gevolgd, hebben er vier een rating van drie sterren, terwijl de overige 26 een rating van 4 of 5 sterren hebben. Hieronder staat het commentaar van de analisten op de Europese aandelen in de sector die worden verhandeld tegen een korting ten opzichte van de reële waarde.

Davide Campari-Milano CPR


De cijfers over het eerste kwartaal toonden een omzetdaling van 4% ten opzichte van vorig jaar, maar Morningstar-analisten zijn ervan overtuigd dat de huidige moeilijkheden van voorbijgaande aard zijn.

“De daling van de verkoop van Campari is ook te wijten aan klanten die hun voorraden afbouwen, die liever geen nieuwe bestellingen plaatsen om te wachten op duidelijkheid over de invoerrechten die de VS heft op alcoholische dranken”, zegt Verushka Shetty.

“We verwachten dat de accijnzen de winstmarges op korte termijn zullen verzwakken, maar de veerkracht van de omzet in het aperitiefsegment, met een daling van slechts 1% in het eerste kwartaal, laat zien dat Campari heeft wat nodig is om de huidige moeilijkheden te doorstaan en de verwachtingen voor de middellange termijn te realiseren.”

Rémy Cointreau RCO


Rémy Cointreau is sinds het begin van het jaar met 19% gedaald en wordt nu verhandeld met een korting van 60% op de reële waarde van €119. Het Franse bedrijf is qua verkoopvolume de op één na grootste cognacproducent ter wereld, goed voor 72% van de omzet en 90% van de EBIT. In de nasleep van de verkoopgolf veroorzaakt door de aankondiging van Amerikaanse invoerrechten, bereikte het aandeel zijn laagste punt in 10 jaar, rond €40, maar analisten hebben er vertrouwen in dat het bedrijf zijn langetermijndoelen zal kunnen halen.

“Het management bevestigde zijn winstgevendheidsdoelstelling voor 2025, met een operationele marge van 21% tot 22%, en herhaalde zijn doelstellingen voor 2030, namelijk een brutomarge van 72% en een operationele marge van 33%. Wij geloven dat deze doelen haalbaar zijn, ook al hangt de onzekerheid van de Amerikaanse heffingen erbovenop”, schreef Shetty in een rapport van 30 april 2025.

Pernod Ricard RI


Met een drankenportfolio van meer dan 240 merken, waaronder Absolut, Beefeater en Chivas Regal, is Pernod Ricard qua verkoopvolume de op één na grootste distilleerder ter wereld, achter het Britse Diageo. Het aandeel is de afgelopen 12 maanden met 34% gedaald in de nasleep van teleurstellende cijfers over 2024, dat werd afgesloten met een omzetdaling van 4%, en wordt nu verhandeld tegen een korting van 25% op de reële waarde van €121.

“Het bedrijf komt in het reine met de zwakke verkoop in belangrijke markten zoals China, Europa en India, maar het management heeft zijn prognoses voor 2025 bevestigd, die wijzen op een omzetdaling van minder dan 5% en een marge die blijvend boven de 20% ligt. Deze prognoses, die in lijn zijn met onze schattingen, houden rekening met de negatieve effecten van invoerrechten. Distilleerders zitten vaak gevangen in het kruisvuur van handelsoorlogen, maar leiders in de sector hebben een bewezen staat van dienst als het gaat om het succesvol verzachten van tariefverhogingen. Daarom verwachten we geen significante impact op de lange termijn,” zegt Shetty.

Diageo DGE


Diageo heeft de afgelopen 12 maanden meer dan 20% verloren en is voor het eerst in vijf jaar onder GBX 2.000 gezakt. Het bedrijf wordt nu verhandeld tegen een korting van 23% ten opzichte van de reële waarde van GBX 2.590.

Ondanks het feit dat de cijfers over het derde kwartaal een omzetgroei van 5,9% lieten zien (na aftrek van wisselkoerseffecten), blijft het management van het Britse bedrijf verwachten dat de winstmarges in de tweede helft van het boekjaar 2025 zullen verslechteren, in lijn met de daling die al in de eerste helft te zien was.

“We verwachten dat deze zwakke punten tijdelijk zijn en voor de komende vijf jaar verwachten we een gemiddelde winst- en omzetgroei van respectievelijk 7,6% en 4,6%”, aldus Shetty.

Heineken HEIA


Hoewel de aandelenkoers van Heineken sinds het begin van het jaar met 12% is gestegen, laat de balans over de afgelopen 12 maanden nog steeds een verlies van 17% zien. Tegen de huidige marktprijzen zijn de aandelen van ‘s werelds op één na grootste brouwer daarom met ongeveer 20% gedisconteerd naar hun reële waarde van €92.

De cijfers over het eerste kwartaal bevestigden de zorgen van analisten over de negatieve invloed op de verkopen als gevolg van de recessie en de volatiliteit van de wisselkoersen, maar verschaften ook interessante inzichten die hun positieve visie op het aandeel ondersteunen: “De afzet per hectoliter steeg met 3,3% op jaarbasis en de daling van de afzetvolumes in het kwartaal werd getemperd door prijsstijgingen die werden ondersteund door het sterke gewicht van de premiummerken binnen de portfolio. Daarnaast zijn we onder de indruk van de uitbreiding van het Heineken merk in opkomende markten, waaronder Vietnam, China en Nigeria, de toename van het marktaandeel in Brazilië en de groei van het verkoopvolume in de regio Azië-Pacific, met een aanzienlijke outperformance in China”, aldus Shetty.

“Ondanks de tariefgerelateerde zorgen heeft het management zijn prognoses voor 2025 bevestigd, die een autonome groei van het bedrijfsresultaat (na wisselkoersen) van 4-8% omvatten. We blijven van mening dat Heineken een van de sterkste premium bierportfolio’s ter wereld heeft en goed gepositioneerd is om marktaandeel te winnen in strategische markten.”


De auteur of auteurs hebben geen positie in effecten die in dit artikel genoemd worden. Ontdek meer over Morningstar's redactionele beleid.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Francesco Lavecchia

Francesco Lavecchia  Francesco Lavecchia is research editor bij Morningstar in Italie.

© Copyright 2025 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten