TMT in nog diepere problemen

Frédéric Lorenzini 17 juli, 2002 | 17:15
Facebook Twitter LinkedIn
Het kan altijd nog slechter, zo blijkt uit de ontwikkelingen in de technologie-, media- en telecommunicatiesector (TMT). De TMT-sector verkeert al twee jaar in de problemen en een herstel lijkt niet aanstaande.

Beurssentiment

Niemand kan zeggen of de markten te ver zijn doorgeschoten. Dat geldt in het bijzonder voor de TMT-sector. Het is niet langer zinvol om de koersen van twee jaar geleden in het achterhoofd te houden. Ook nu is het voor analisten moeilijk om deze ondernemingen een goede waardering te geven.

Kijkend naar telecomoperatoren zijn de problemen niet nieuw. Torenhoge schulden

, het ineenzakken van aandelenmarkten en inaccurate boekhoudingen hebben deze ondernemingen in de misère gebracht. Dankzij Deutsche Telekom, France Télécom, Qwest, Telefonica en WorldCom worden beleggers regelmatig eraan herinnerd deze aandelen te mijden.

Bij mediabedrijven is de situatie niet veel beter. Vivendi Universal, op twee na de grootste communicatiegroep, staat op de rand van ineenstorting en zal ontmanteld worden. Ook hier zorgen schulden en onverwachte financiële berichten voor druk op de onderneming.

Feitelijk gezien zijn de meningen over TMT net zo sterk als twee jaar geleden, zij het dat de richting precies omgekeerd is. Irrationele uitbundigheid heeft plaatsgemaakt voor een vasthoudend pessimisme.

Het valt niet mee om een TMT fonds te vinden dat vanaf vorig jaareinde een positief rendement heeft laten zien. Toch kopen sommige midcap-fondsmanagers TMT-aandelen. Deze managers, die buiten de gebaande wegen gaan, zijn soms zeer succesvol in het identificeren van ondernemingen die een omslag tegemoet gaan.

Vooruitzichten

Het algemene gevoel over TMT-ondernemingen is negatief: slecht nieuws, verdachte winstcijfers en het in de steek laten van ondernemingen door het topmanagement , voeden de pessimistische verwachtingen. Dit sentiment kan gerust nog zes maanden in de markt blijven.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Frédéric Lorenzini

Frédéric Lorenzini  est Directeur de la Recherche de Morningstar France.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten