'Unilever betaalt te veel voor Alberto Culver'

Unilever bewees eerder de portemonnee te willen trekken voor groei. Voor Alberto Culver betaalt het teveel, vindt Morningstar-analist Lauren DeSanto.

Maarten van der Pas 30 september, 2010 | 8:49
Facebook Twitter LinkedIn

Het Brits-Nederlandse concern met was- en voedingsmiddelen en verzorgingsproducten Unilever maakte maandag bekend dat het de Amerikaanse producent van haarverzorgingsproducten Alberto Culver overneemt. Met de acquisitie is een bedrag van 3,7 miljard dollar (2,7 miljard euro) in cash gemoeid. “Voor de aandeelhouders van Alberto Culver een mooie deal, maar voor Unilever een forse prijs om zijn portefeuille haarverzorgingsproducten te versterken”, oordeelt DeSanto. “Het betaalt een premie van 34 procent ten opzichte van ons koersdoel voor Alberto Culver, ruwweg 2,3 keer de omzet en 14,8 keer het voortschrijdend bedrijfsresultaat (ebitda) over 12 maanden.”

Aanvulling
Unilever-topman Paul Polman is verheugd over de overname. “Deze aankoop is een aanvulling op ons portfolio van haar- en verzorgingsproducenten en zal ons helpen onze wereldwijde sterke positie in deze categorieën verder uit te bouwen', zegt hij in een persbericht.
Alberto Culver is bekend van de (haar-)verzorgingsmerken als TRESemmé, Nexxus en Simple. De jaaromzet bedraagt 1,6 miljard dollar (per 30 juni 2010) en het bedrijfsresultaat (ebitda) meer dan 250 miljoen dollar.
Volgens Unilever draagt de aankoop, exclusief herstructureringskosten, al in het eerste volledige jaar bij aan de winst per aandeel. Het concern verwacht “significante” synergievoordelen.

Teveel
DeSanto erkent dat Alberto Culver een goede aankoop is. “De mogelijkheid voor Unilever om de merken van Alberto op de witte plekken te zetten in zijn productenrange in nieuwe markten maakt de overname waardevol. Alberto is een spaarzaam geleide onderneming met slim management. Het kon de concurrentie met veel grotere spelers als Unilever en Procter & Gamble aan omdat zijn brand managers met hun voeten in de klei staan dicht bij de retailers.”

“Unilever kwalificeer ik niet als zodanig”, oordeelt DeSanto. “De hoge prijs voor Alberto Culver verhoogt onze waardering voor de onderneming niet. Ik vind dat Unilever teveel betaalt voor deze groeiaspiratie.” De analist zet het aandeel Unilever ‘under review’.

Voor Alberto Culver komt na vijftig jaar een einde aan het zelfstandig bestaan. De aandeelhouders en de mededingingsautoriteiten moeten nog instemmen met de overname. DeSanto verwacht dat dat geen problemen oplevert.

Lees ook
Aandelenrapport Unilever
Aandelenrapport Albero Culver

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten