Concurrentiedruk krijgt geen vat op Unilever

Opkomende markten zijn opnieuw van levensbelang voor Unilever.

Maarten van der Pas 04 november, 2010 | 14:21
Facebook Twitter LinkedIn

De derdekwartaalresultaten van Unilever bevestigen Morningstar's opvatting, dat de omvang en de kracht van zijn merkenportefeuille het voor de producent van consumentengoederen mogelijk maakt om de druk van een sterke competitieve omgeving te weerstaan. Dat zegt Morningstar-analist Erin Swanson.

De omzet kwam in het derde kwartaal uit op 11,55 miljard euro waarbij de onderliggende omzet toenam met 3,6 procent (de inkomsten zonder effecten van wisselkoersen en de aan- en verkopen van bedrijfsonderdelen). Hogere verkoopvolumes (plus 4,8 procent) waren voldoende om lagere prijzen (min 1,2 procent) te compenseren. De operationele winst bedroeg 1,81 miljard euro, 21 procent meer dan een jaar eerder. De nettowinst kwam uit op 1,35 miljard euro, een plus van 21 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2009.

Opkomende markten
Opkomende markten waren opnieuw belangrijke groeimarkten voor Unilever. De onderliggende omzet in Azië, Afrika en Midden- en Oost-Europa (samen goed voor 40 procent van de geconsolideerde omzet) steeg met 6,8 procent. Dat kwam voornamelijk door een groter verkoopvolume (plus 8,8 procent).

Unilever ging door met forse uitgaven aan marketing en promotie waardoor het zijn volume in meer volwassen markten kon laten groeien waar de concurrentie hevig is. Zo nam de omzet in Noord- en Zuid-Amerika (33 procent van de geconsolideerde omzet) toe met 3,9 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De Europese omzet (27 procent van de geconsolideerde omzet) was nul in vergelijking met het derde kwartaal van 2009. Maar dat is een verbetering ten opzichte van het tweede kwartaal toen de Europese omzet nog 2,2 procent afnam.
Ondanks stijgende grondstofkosten en voortgezette investeringen in promotie nam de operationele marge met 20 basispunten toe tot 17 procent. Dat was dankzij kostenbesparingen door Unilever's efficiëntieprogramma.

Swanson waarschuwt, dat de toegenomen promotie-uitgaven in de totale consumptiegoederensector de Amerikaanse consument gewend maakt aan het huidige prijsniveau. De consument afhouden van lagere prijzen is extra uitdagend als de werkeloosheid op het huidige niveau blijft.  Verder betoogt Morningstar, dat stijgende grondstofkosten vanwegen een groeiende vraag naar grondstoffen in opkomende markten de margegroei van Unilever verder zal beperken.

Aandeelhouders kunnen een (vierde) interim-dividend tegemoet zien van 0,208 euro per aandeel. Op de beurs was het aandeel Unilever een koploper met een stijging van ruim 4,3 procent tot 22,22 euro.

Lees ook het aandelenrapport Unilever.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten