Volkswagen: hard op weg om 's werelds grootste te worden

Het sterke punt van het Volkswagen-concern met zijn vele merken is dat het zijn technologie kan delen met al die merken.

Maarten van der Pas 07 april, 2011 | 12:08
Facebook Twitter LinkedIn

Een recordjaar juichte Volkswagen februari dit jaar bij de presentatie van de jaarcijfers. De operationele winst groeide naar een recordbedrag van 7,1 miljard euro, meer dan drie keer zoveel als in 2009. De omzet steeg in 2010 ruim 20 procent naar 126,9 miljard euro. De wereldwijde verkoop van Volkswagen en dochtermerken als Audi, Skoda en Seat kwam voor het eerst in de geschiedenis boven de zeven miljoen auto's uit. “2010 Was het beste jaar in de geschiedenis van de Volkswagen Groep'', aldus topman Martin Winterkorn.
Volkswagen heeft de groei voornamelijk te danken aan groeimarkten als China en Brazilië. Het concern verwacht de verkoop en de winst in 2011 verder te verhogen, maar gaf geen verdere prognose.

Het Duitse autoconcern heeft al eerder aangekondigd dat het tegen 2018 Toyota van de troon wil stoten als grootste autofabrikant van de wereld – het is nu al Europa’s grootste autoproducent. Een ambitieus streven, waar serieus werk van wordt gemaakt. Zo gaat Volkswagen de komende vier jaar 51,6 miljard euro investeren in de ontwikkeling van nieuwe modellen. En het gaat zich daarbij vooral richten op hybride en elektrische wagens. De joint ventures in China investeren een bedrag van 10,6 miljard euro. Volkswagen streeft naar een uitbreiding en modernisering van de gehele productlijn. Topman Martin Winterkorn blijft tot 2016 de hoogste baas van Volkswagen. Hij verlengde begin dit jaar zijn contract dat eind dit jaar zou aflopen.

Het sterke punt van het Volkswagen-concern met zijn vele merken is dat het zijn technologie kan delen met al die merken. De merkenportefeuille bestaat uit Seat, Skoda,Volkswagen, Audi, Bentley, Lamborghini en Bugatti). Onderhuids zijn vele componenten van de auto's gelijk. Het bedrijf kan zijn investeringen uitsmeren over grotere aantallen auto's dan de concurrenten en daardoor heeft het een gunstigere kostenstructuur. Die werkwijze wordt de komende jaren verder geïntensiveerd: "Dat zal honderden miljoenen euro's aan synergie extra per jaar opleveren", aldus Winterkorn.

Een ander merk waarop Winterkorn zijn oog heeft laten vallen is Suzuki. De onderhandelingen lopen, maar het gaat langzaam. "Dat komt door de cultuurverschillen", verklaart Winterkorn met een lichte sneer naar zijn Japanse gesprekspartners. "Wij hier in het Westen zijn wat besluitvaardiger".

Probleemdossier
Een probleemdossier voor Volkswagen is nog wel de overname van Porsche. In 2008 waren de rollen nog omgedraaid en wilde de sportwagenfabrikant juist Volkswagen overnemen. Maar toen kwam de financiële en economische crisis het Porsche overspeelde zijn hand. De overname mislukte en de onderneming zat zwaar in de schulden door de leningen die het had afgesloten om aandelen Volkswagen te kopen. Die hingen als een zwaard van Damokles boven Porsche.

Inmiddels heeft Volkswagen een belang van 49,9 procent in Porsche en wil het ook de rest van de aandelen overnemen. Daar is al een prijs van 3,2 mrd euro voor vastgesteld. Maar loopt tegen vertraging op in de vorm van juridische hobbels. Tegen oud-Porsche-topman Wendelin Wiedeking en zijn financiële rechterhand Holger Härter loopt een justitieel onderzoek wegens marktmanipulatie. Hierdoor zou de aandelenkoers van Volkswagen zijn opgejaagd. De twee topmannen wordt nu ook verweten met hun handelswijze het voortbestaan van Porsche op het spel te hebben gezet.
"De kans dat we de overname dit jaar afronden, schat ik op 50 procent", aldus Volkswagens financieel directeur Hans-Dieter Pötsch tijdens de jaarcijferpresentatie. "Uiteindelijk willen we Porsche verschmelzen met Volkswagen."

Japan
Vooralsnog lijkt Volkswagen niet getroffen door de ramp in Japan. Productiestops zijn niet bekend. “Maar ik sluit niet uit dat wellicht later deze maand of in mei een gebrek aan onderdelen ontstaat waardoor de productie stil valt”, verklaart Morningstar-analist Richard Hilgert. “Volkswagen gebruikt elektronische componenten uit Japan en de toeleveranciers daarvan kunnen wel in de problemen zitten.’

Ondergewaardeerd
Met een koers/fair value-verhouding van 0.69 is het aandeel Volkswagen momenteel ondergewaardeerd en voordelig geprijsd. Lees het volledige Volkswagen Aandelenrapport voor een analyse van de concurrentiepositie en bull en bear scenario’s. En voor wat Volkswagen moet doen om de grootste ter wereld te worden, want er is er nog wel een flinke horde te nemen. Bekijk ook de video.





UPDATE 27 April
In het eerste kwartaal verdrievoudigde de winst van Volkswagen tot 1,71 miljard euro. De omzet klom met 30 procent tot 37,5 miljard euro. De winst werd vooral gestuwd door een aanhoudende sterke vraag uit snelgroeiende landen als China, India Argentinië en Rusland. Het Duitse concern verkocht voor het eerst in de geschiedenis twee miljoen auto's in een kwartaal. De grootste autofabrikant in Europa houdt vast aan zijn verwachting van een hogere winst en omzet voor de rest van het jaar door een groeiende vraag uit opkomende markten.


Lees ook
Morningstar analyseert de auto-industrie

Gebrek aan onderdelen speelt Toyota parten

Fiat is 5 sterrenaandeel met veel winstpotentie


Met medewerking van Robert van den Oever.
 

TAGS
Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2022 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings