Gebrek aan onderdelen speelt Toyota parten

Van de Japanse autoproducenten ondervindt Toyota de meeste impact van de ramp in Japan.

Maarten van der Pas 11 april, 2011 | 13:18
Facebook Twitter LinkedIn

De eigen fabrieken van Toyota zijn relatief onbeschadigd door de aardbeving en tsunami gekomen. Maar de aanvoer keten van de autofabrikant is daarentegen wel flink getroffen. Dat betreft niet alleen toeleveranciers van onderdelen, maar ook de infrastructuur om deze onderdelen te transporten en havens om de auto’s naar overzeese afzetmarkten te verschepen.

Het laatste nieuws van Toyota is dat het de productie in vijf Europese fabrieken in april en mei enkele dagen stil legt vanwege een tekort aan onderdelen. Dat maakte de autobouwer woensdag bekend. Het gaat om assemblage- en motorenfabrieken in Groot-Brittannië, Turkije, Frankrijk en Polen.

Toyota liet eerder al weten dat de productie in de meeste van de veertien fabrieken in Noord-Amerika in april tijdelijk wordt teruggeschroefd. In zijn Japanse fabrieken daarentegen start Toyota de productie vanaf 18 april weer op tot ongeveer de helft van de normale capaciteit. Deze fabrieken gaan wel, zoals gepland, dicht tussen 28 april en 9 mei in verband met een vakantieweek.

Het Japanse autoconcern had alle achttien fabrieken in Japan waar Toyota's en Lexus-auto's worden gemaakt, gesloten na de aardbeving van 11 maart. In twee fabrieken was de productie van hybride auto's op 28 maart langzaamaan weer begonnen. Nu worden nog zo'n 150 soorten benodigde onderdelen niet geleverd, maar Toyota put voorlopig uit voorraden. Na de vakantieweek beslist Toyota hoe het verder moet met de productie.

Waardering
"Ik zie geen reden om de fair value van Toyota te wijzigen", licht Morningstar-analist David Whiston toe. "Ik ga er vanuit dat Toyota de verloren productie en omzet in de tweede helft van dit jaar goed maakt. Een verlaging van de fair value komt wel ter discussie als de yen sterker wordt ten opzichte van de dollar en minder dan 80 yen per dollar noteert. Van de Japanse autofabrikanten heeft met name Toyota last van de een sterke dollar. Dat komt omdat het slechts 67 procent van de auto's die het in de VS verkoopt ook in de VS maakt. Bij Honda ligt dat aantal veel hoger op 87 procent."
Sinds de aardbeving is de yen door ingrijpen van de Japanse centrale bank minder sterk geworden met meer dan 85 yen voor een dollar, hoewel dat nog steeds sterk is. Toyota moet volgens de analist zijn blootstelling aan de dure yen wel beter in balans brengen.

Het is aannemelijk dat Toyota de prognoses voor dit jaar naar beneden zal bijstellen. Dat is voor Whiston echter geen reden om in paniek te raken. Hij blijft optimistisch over het herstel van de auto-industrie en de toename in de wereldwijde vraag naar auto’s zoals die zich voor de aardbeving voordeed. "De vraag naar nieuwe auto’s kan de komende maanden lager zijn door kleinere voorraden van veel modellen. De situatie verslechtert eerst, voordat ze beter wordt. Maar op lange termijn is het vooruitzicht goed.”

Hoewel de aandelen van Japanse autofabrikanten onder druk komen te staan naarmate de productie langer stil ligt is Whiston van mening dat een elke uitverkoop van aandelen een koopmogelijkheid biedt voor de geduldige belegger.

Ondergewaardeerd
Met een koers/fair value-verhouding van 0.67 is het aandeel Toyota momenteel ondergewaardeerd en voordelig geprijsd. Lees het volledige Toyota Aandelenrapport voor een analyse van de concurrentiepositie en bull en bear scenario’s. Bekijk ook de video.




UPDATE 15 april
Toyota laat de productie in zijn Japanse fabrieken tot juni op ongeveer de helft van de normale capaciteit laat draaien tot juni.

UPDATE 20 april
Toyota laat zijn Chinese fabrieken op ongeveer de helft van de normale capaciteit draaien tot begin juni. De Chinese fabrieken hebben een tekort aan onderdelen als gevolg van de zware aardbeving en de tsunami in Japan. Onder extreme omstandigheden kan de productie in China teruggebracht worden tot 30 procent.

UPDATE 22 april
Toyota verwacht dat de wereldwijde productie in november of december weer volledig is hersteld van de natuurrampen in Japan.

UPDATE 22 april
Weer een terugroepactie in de Verenigde Staten voor Toyota. Het automerk roept 308.000 terreinwagens terug naar de garage vanwege een defect aan de sensoren van de airbags. Het gaat om 214.000 RAV4's en 94.000 Highlanders uit de bouwjaren 2007 en 2008. De sensoren kunnen haperen en zonder aanleiding de airbags aan de zijkant en de veiligheidsgordel activeren.

UPDATE 11 mei
Toyota heeft de winst in het afgelopen jaar zien verdubbelen. In het boekjaar dat eind maart eindigde, boekte het een nettowinst van 408,1 miljard yen (3,5 miljard euro). In het jaar ervoor kwam de winst uit op 209,4 miljard yen. Hoewel over het hele boekjaar de winst fors hoger lag, ging die in het vierde kwartaal fors onderuit met 77 procent. Dat kwam onder andere door de sterke yen maar ook door de gevolgen voor de productie van de verwoestende aardbeving en tsunami.


Lees ook
Morningstar analyseert de auto-industrie

Volkswagen: hard op weg om ’s werelds grootste te worden

Fiat is 5 sterrenaandeel met veel winstpotentie

TAGS
Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2022 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings