General Motors is een geldmachine als automarkt herstelt

Het nieuwe GM staat er beter voor dan ooit. Er is een flinke operationele hefboom.

Maarten van der Pas 21 april, 2011 | 10:50
Facebook Twitter LinkedIn

De beursgang van General Motors (GM) medio november 2010 was de kroon op de wederopstanding van het autoconcern. Het was meteen de grootste beursgang in de Amerikaanse historie en grootste van de 'Detroit Three' (naast Ford en Chrysler) zette zichzelf weer op de kaart. Beleggers stonden in de rij voor de aandelenemissie die 20 miljard dollar opleverde. China's grootste autoproducent SAIC Motor kocht voor 500 miljoen dollar aandelen en verwierf daarmee een van bijna 1 procent in GM.

Door de beursgang komt GM voor een deel weer in private handen. De Amerikaanse en Canadese overheden waren de belangrijkste aandeelhouders van het concern, dat in 2009 onder begeleiding van de overheid een herstart maakte na een faillissement.

Opmerkelijk was wel, dat GM op het moment van de beursgang nog maar 3 kwartalen winstgevend was. In het eerste kwartaal van 2010 werd sinds lange tijd weer eens zwarte cijfers geschreven. 2010 Was het eerste winstgevende jaar voor GM sinds 2004. Bij een omzet van 135,6 miljard dollar (98,4 miljard euro) noteerde de autobouwer 4,7 miljard dollar (3,4 miljard euro) winst geboekt. Tussen 2005 en 2009 leed het autoconcern nog verliezen van in totaal 88 miljard dollar.

Opsteker
GM ging ten onder aan een immense schuldenlast en sterk dalende autoverkopen in 2009 als gevolg van de financiële en economische crisis. In 2007 was GM al door het Japanse Toyota van de troon gestoten als 's werelds grootste autofabrikant.
Met een steun van 50 miljard dollar van de Amerikaanse overheid maakte GM in 2009 een nieuwe start. Sindsdien had de Amerikaanse overheid een belang van 61 procent in het concern. Canada bezat 11,7 procent van de aandelen en de vakbond voor werknemers in de auto-industrie UAW 17,5 procent. De rest was in handen van andere geldschieters. In de VS was deze reddingsoperatie omstreden en GN kreeg de twijfelachtige bijnaam 'Government Motors'.

De succesvolle beursgang was niet alleen een belangrijke mijlpaal voor GM zelf, maar ook een overwinning voor de hele Amerikaanse auto-industrie. Het is ook een opsteker voor de regering-Obama die besloot het bedrijf met een financiële injectie van de ondergang te redden.

De Amerikaanse overheid zou inmiddels zo snel mogelijk van zijn resterende belang in GM afwillen en een verlies op de koop toenemen. Dat meldde de Wall Street Journal dinsdag. Voor de Amerikaanse belastingbetalers betekent dit volgens het dagblad "vrijwel zeker'' dat zij opdraaien voor een verlies. Want om quitte te spelen zouden de circa 500 miljoen aandelen die de overheid nog heeft 53 dollar per stuk moeten opleveren. Maar zij staan nu op een koers van 30 dollar. Tegen die prijs zou de regering een verlies lijden van 11 miljard dollar (7,7 miljard euro). President Barack Obama zou dat verlies willen nemen omdat hij af wil van de banden met de autofabrikant.

Donkere wolk
Het nieuwe GM staat er beter voor dan ooit. Morningstar-analist David Whiston: “In Noord-Amerika is het break even punt gedaald naar 10,5 tot 11 miljoen verkochte auto’s. Als Morningstar het herstel van de automarkt juist inschat, met een totale vraag van 16 tot 17 miljoen auto’s in 2014 dan is GM met zijn hoge operationele hefboom een geldmachine als de vraag naar auto’s verder herstelt. En GM maakt auto's die de Amerikanen aanspreken en kan een veel betere prijs voor zijn auto’s vragen dan voorheen. In maart mag Ford dan in de VS meer auto’s dan GM hebben verkocht, op belangrijke opkomende markten als Brazilië en China ligt GM mijlenver voor op Ford.”

Een donkere wolk boven het nieuwe GM blijft zijn Europese divisie (bekend van Opel en voorheen Saab). In Europa heeft GM met Opel en Saab jarenlang geld verloren. Nu wil de autoproducent in Europa zijn productiecapaciteit met 20 procent reduceren en de arbeidskosten met 323 miljoen dollar verlagen. Op het laatste moment heeft GM medio 2010 besloten om Opel te behouden (en niet te verkopen). Saab is begin 2010 wel verkocht: aan het Nederlandse Spyker.
Analist Whiston verwacht dat de positieve gevolgen van de herstructurering niet eerder dan volgend jaar in de cijfers zichtbaar zijn. Opel-directeur Nick Reilly gaat er vanuit dat Opel in 2011 break-even draait en in 2012 weer winst maakt.

Maximaal ondergewaardeerd
Met een koers/fair value-verhouding van 0.62 is het aandeel General Motors momenteel behoorlijk ondergewaardeerd. Het aandeel staat dan ook op 4 sterren. Lees het volledige General Motors Aandelenrapport voor een analyse van de concurrentiepositie en bull en bear scenario’s. Bekijk ook de video.






UPDATE 5 mei
General Motors heeft de winst in het eerste kwartaal verdrievoudigd tot 3,15 miljard dollar (2,12 miljard euro), ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. GM kon vooral profiteren van een sterke vraag naar zuinige auto's. De omzet ging met 15 procent omhoog tot 36,2 miljard dollar.


Lees ook
Morningstar analyseert de auto-industrie

Gebrek aan onderdelen speelt Toyota parten

Volkswagen: hard op weg om ’s werelds grootste te worden

Fiat is een 5 sterrenaandeel met veel winstpotentie

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2022 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings