Morningstar zet waarde Facebook op 32 dollar per aandeel

Het enthousiasme voor Facebook is niet misplaatst, maar de markt onderschat enkele uitdagingen op de kort termijn voor de onderneming. 

Maarten van der Pas 14 mei, 2012 | 11:57
Facebook Twitter LinkedIn
UPDATE: de introductieprijs is verhoogd naar een bandbreedte van 34 tot 38 dollar per aandeel. Dat was eerder 28 tot 35 dollar. 

Wordt donderdag 17 mei een gedenkwaardige dag in de financiële wereld. Het is in elk geval de dag waar veel beleggers naar hebben uitgekeken: de beursnotering van Facebook. De aandelen zullen worden aangeboden tegen een koers die tussen de 28 en 35 dollar ligt waarmee de marktkapitalisatie van Facebook op 96 miljard dollar komt.

Met een koersrange van 28-35 dollar wordt het aandeel Facebook verhandeld tegen 59 keer de door Morningstar geschatte winst per aandeel voor 2012 en 61 keerde de geschatte vri

je kasstroom. Morningstar komt voor Facebook op een fair value (de waarde van een onderneming op basis van de toekomstige, geschatte kasstroom) van 32 dollar per aandeel. Dat geeft ruimte voor een beperkte upside ten opzichte van de aanbiedingskoers voor de langetermijnbelegger. Gezien de buzz die er al maanden rond de beursgang heerst zou het niet verbazen als het aandeel boven zijn intrinsieke waarde zal worden verhandeld.

Kortetermijnuitdagingen
Morningstar vindt het enthousiasme over Facebook onder beleggers niet misplaatst, maar vindt wel dat de markt enkele kortetermijnuitdagingen voor de onderneming onderschat. Op het eerste gezicht is een gemeenschap van meer dan 900 miljoen gebruikers per maand alleen al vanwege zijn omvang opmerkelijk. Deze gebruikers zetten hun ‘sociale handtekening’ en creëren nieuwe manieren hoe ze communiceren met vrienden en gegevens uitwisselen. Meer dan de helft van deze gebruikers is dagelijks op Facebook actief.

Adverteerders hebben hun koudwatervrees overwonnen en besteedden vorig jaar meer dan 3,1 miljard dollar op Facebook. “En dat op een platform dat ik zou willen omschrijven als onvolgroeid en nog in de prepuberale fase”, zegt Morningstar-analist Rick Summer. “Veel mediabureaus en marketeers zijn nog niet zeker over hoe het rendement van adverteren op Facebook te meten.”

Facebook vangt gegevens van gebruikers en laat hen het sociale netwerk gebruiken op een allesomvattende manier waar concurrenten alleen maar van kunnen dromen. Summer: “Ik verwacht dat Facebook een groot deel van de online advertentiemarkt naar zich toe weet te trekken terwijl het nieuwe omzetstromen ontwikkelt zoals lokaal adverteren, online betalingen en handel. Hoewel ik bullish ben, verwacht ik dat de omzetgroei zeer variabel zal zijn.”

Concurrentievoorsprong
Facebook heeft volgens Summer een ‘wide moat’ (grote voorsprong op concurrenten) die is gebaseerd op het enorme gebruikersbestand, communicatiemogelijkheden en concurrerende platform voor merken, app-ontwikkelaars en adverteerders. Summer ziet echter wel enkele risico’s: “Er is risico omtrent strengere regelgeving die de privcacy van gebruikers moet garanderen, gebruikers kunnen afhaken uit angst dat hun privacy geschaad wordt en het voortdurende gebrek aan inzicht in de ROI (return on investment) voor adverteerders zijn downside risico’s. Maar aan de upside kant kan Facebook andere advertentiekanalen verstoren zoals adverteren rond zoekmachines en contentdistributie als muziek en video.”

Summer verwacht dat Facebook zijn enorme basis van gebruikers en voordelen op concurrenten op de lange termijn vertaalt in een forse groei in omzet en kasstroom. Maar de mogelijkheid om de huidige gebruikers verder te monetariseren is een aanzienlijke horde die genomen moet worden. “Ondanks deze uitdaging verwacht ik dat het aandeel Facebook na de beursgang flink boven onze fair value van 32 dollar per aandeel zal worden verhandeld, hoewel de focus van beleggers op koerswinst op korte termijn kan leiden tot een koersdaling en daarmee een zeer interessante koopmogelijkheid voor de aandelen Facebook ontstaat op later datum.”

Lees ook
5 Vragen om aan Facebook-ceo Mark Zuckerberg te stellen

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2022 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings