Toenemende druk van toezichthouders op América Móvil

Niet alleen in Nederland ondervindt América Móvil weerstand. Ook op de Mexicaanse thuismarkt ligt de onderneming onder vuur. Morningstar vergroot de onzekerheid omtrent zijn waardering van de telecomgigant.

Laurent Deckers 09 september, 2013 | 17:19
Facebook Twitter LinkedIn

Naarmate zijn voetafdruk in Latijns-Amerika groeit, voelt América Móvil meer druk van concurrentie en toezichthouders. De dominante positie op veel markten heeft ertoe geleid dat toezichthouders in Mexico en andere landen in de regio de praktijken van de Mexicaanse telecomgigant zijn gaan onderzoeken. Dat leidde tot een drastische verlaging – ongeveer 70 procent- van de tarieven voor mobiele telefonie.

Ook de grote marktpositie in Mexico staat onder druk. In het land is recent een nieuwe hervormingswet getekend die voorschrijft dat het marktaandeel van een onderneming niet groter mag zijn dan 50 procent. Nadelig voor América Móvil dat via dochteronderneming Telcel 70 procent van de markt voor mobiele telefonie in handen heeft en via Telmex 80 procent van de markt voor telefonie via de vaste lijn bezit. De nieuwe toezichthouder IFETEL heeft de opdracht om de greep van América Móvil op de Mexicaanse telecommarkt te verkleinen.

Naast toezichthouders die zijn dominantie willen inperken wordt América Móvil geconfronteerd met aanzienlijke economische, politieke en valutarisico’s, omdat de meeste activiteiten in opkomende markten plaatsvinden, stelt Morningstar-analist Imari Love. Een substantieel deel van de schuld van de onderneming is genoteerd in Amerikaanse dollars, maar de meeste omzet wordt gegeneerd in valuta’s als de Mexicaanse pesos en de Braziliaanse reais. Deze munten zijn recent in waarde gedaald en een aanhoudende depreciatie van zijn operationele valuta kan voor América Móvil leiden tot grotere schuldverplichtingen.

In Brazilië kampt América Móvil met aanhoudende operationele kwesties. De Braziliaanse activiteiten blijven achter bij de verwachtingen door problemen bij de positionering en distributie van zijn merken.
In al zijn markten ziet América Móvil dat klanten hun vaste telefoonlijn opzeggen en inruilen voor mobiele telefonie.

Omdat door bovenstaande ontwikkelingen de voorspelbaarheid van de omzet en winstgevendheid van América Móvil onzekerder is geworden, verhoogt analist Love de ‘Uncertainty Rating’ van de fair value van ‘high’ naar ‘very high’. De fair value is de waarde van de onderneming op basis van de toekomstige, geschatte kasstroom.

Zie in onderstaande figuur het marktaandeel van América Móvil op de Mexicaanse markt voor mobiele telefonie en de omzetverdeling per land


Concurrentievoorsprong
De duurzame voorsprong van América Móvil op concurrenten (narrow moat) is nu belangrijker dan ooit voor de telecommaatschappij om zijn sterke marktpositie te handhaven. América Móvil heeft deze voorsprong bereikt door schaalgrootte, financiële flexibiliteit en kwaliteit van het netwerk en diensten. Door zijn grote schaal heeft de telco zijn operationele kosten aanzienlijk kunnen verlagen, vermijdt het hoge interconnection costs en ontvangt het lagere prijzen voor apparatuur.

Een andere reden voor de voorsprong op concurrenten is, dat América Móvil door zijn efficiënte schaal kleine en relatief dure markten kan bedienen. Denk hierbij aan grote landen met weinig inwoners zoals Chili, Ecuador en Honduras. Op deze markten kunnen slechts een klein aantal telecommaatschappijen effectief opereren, namelijk ondernemingen die de kosten relatief laag kunnen houden.

América Móvil heeft in Mexico een marktaandeel van 70 procent en gebruikt de immense kasstroom die hier wordt gegenereerd om ook in andere landen een positie op de telecommarkt op te bouwen. Door een toenemende vraag naar mobiele diensten in combinatie met een agressieve prijsstrategie heeft América Móvil kunnen uitgroeien tot de grootste aanbieder van mobiele telefonie in Latijns-Amerika met meer dan 260 miljoen klanten. De onderneming gebruikt zijn dominante marktpositie en macht de prijs te zetten om te groeien op kleinere markten.

Hoewel Américan Móvil een nieuwkomer is op diverse markten, kan het door zijn schaalgrootte telecomdiensten aanbieden tegen concurrerende tarieven met nog steeds soliede marges. Deze strategie van lage kosten gecombineerd met kwalitatief goede dienstverlening heeft geholpen om een enorm klantenbestand op te bouwen.

Een gezonde balans geeft América Móvil de financiële flexibiliteit om mogelijkheden te pakken als die zich voordoen. De onderneming heeft een zeer gedisciplineerde overnamestrategie en heeft een soliede track record opgebouwd van het kopen van ondernemingen in problemen en deze transformeren in bedrijven die weer goed presteren. Hiermee heeft América Móvil zijn aanwezigheid in veel landen kunnen uitbreiden terwijl het een goed rendement op zijn investeringen genereert.

De ontwikkeling van de concurrentiepositie (moat trend) van América Móvil is echter negatief. Dat komt door de hervormingsmaatregelen op de Mexicaanse telecommarkt, de operationele problemen in Brazilië, de afname van telefonie via de vaste lijn en de investeringen in segmenten met kleinere marges zoals betaaltelevisie. Ook wordt groei in toenemende mate duurder gegeven de toenemende kosten voor mobiele telefoontoestellen en de daaraan verbonden subsidies (telecommaatschappijen proberen bellers aan zich te binden door telefoons goedkoper aan te bieden).

Schaars
Groeimogelijkheden zijn voor América Móvil in Latijns-Amerika schaars geworden, omdat het inmiddels in de meeste markten actief is. De onderneming heeft zijn oog op telecommaatschappijen in andere landen laten vallen, zoals het Nederlandse KPN. Maar dat is risicovol vindt analist Love, vanwege de verleiding om te veel te betalen voor acquisities om een nieuwe markt binnen te komen.





Met medewerking van Maarten van der Pas

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Laurent Deckers  Morningstar Benelux

© Copyright 2022 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings