"Heineken moet winstgevendheid nog verder kunnen vergroten"

Heineken presenteert goede halfjaarcijfers. Het margerijke biermerk Heineken krijgt momentum in opkomende markten, waar consumenten duurdere bieren gaan drinken. "Heineken moet zijn winstgevendheid de komende jaren nog verder kunnen vergroten."

Maarten van der Pas 20 augustus, 2014 | 12:17
Facebook Twitter LinkedIn

De halfjaarcijfers van Heineken lieten een iets lagere omzet zien dan Morningstar had verwacht, door zwakkere prijzen in Europa dan voorzien, maar het bedrijfsresultaat en de winst waren in lijn met de prognose. Dat bleek uit de cijfers die het bierconcern woensdag bekend maakte. “Ik heb mijn verwachting voor de omzet dit jaar iets naar beneden bijgesteld, maar dat heeft verder geen effect op mijn waardering van Heineken”, licht Morningstar-analist Phil Gorham toe.

Morningstar’s fair value voor de bierbrouwer (de waarde van een onderneming op basis van de geschatte, toekomstige kasstroom) is EUR 54,00 per aandeel. Volgens Gorham bieden de halfjaarcijfers genoeg aanknopingspunten om Heineken een klein concurrentievoordeel (narrow moat) en een zich positief ontwikkelende concurrentiepositie (positive moat trend) toe te kennen, nu het Heineken-merk momentum krijgt in ontwikkelende markten.

Kortweg heeft Heineken in de eerste helft van 2014 meer bier verkocht, maar leverde dat door ongunstige wisselkoerseffecten minder op. Het totale biervolume lag in de eerste jaarhelft 3,1 procent hoger dan een jaar eerder. De verkoop van duurdere bieren in zijn merkenportefeuille steeg zelfs met 6,6 procent. De geconsolideerde omzet daalde daarentegen licht, tot EUR 9,27 miljard. Gecorrigeerd voor onder meer valutaschommelingen was juist sprake van een omzetgroei van 4,8 procent.

De geconsolideerde operationele winst, voor eenmalige posten en afschrijvingen, steeg met bijna 10 procent tot EUR 1,45 miljard. De nettowinst van Heineken nam, gecorrigeerd voor eenmalige posten en afschrijvingen, toe met 14 procent tot EUR 772 miljoen euro.

De omzetgroei werd gestuwd door Noord- en Zuid-Amerika, waar de omzet met 8,3 procent toenam. “Hier was wel sprake van een eenmalig effect van het WK voetbal”, nuanceert Gorham. “Ik verwacht, dat het groeitempo in de tweede helft van het jaar daalt tot 5 procent.”

In opkomende markten presteerde Heineken goed een omzet die 5,3 procent hoger is en een stijging van het bedrijfsresultaat (EBIT) van 16 procent. Gorham: “Heineken staat er goed voor om met zijn premium biermerk Heineken te profiteren van de langetermijntrend in opkomende markten, dat consumenten overstappen naar luxemerken. Het zal zijn marktaandeel vergroten en het rendement op geïnvesteerd kapitaal verbeteren als consumenten meer duurdere bieren zoals Heineken gaan drinken, waarop de brouwer meer winst maakt.”

Efficiëntieprogramma
Heineken is volgens Gorham goed op dreef met zijn efficiëntieprogramma TCM2. Hij verwacht, dat de kostenbesparingen dit jaar Heinekens doel van een verbetering van de operationele marge van 40 basispunten zullen overtreffen. “Voor de periode na 2014 blijf ik vasthouden aan mijn opvatting dat Heineken mogelijkheden heeft om zijn winstgevendheid te laten toenemen. Vooral als de opkomende markten, waar de brouwer hogere marges haalt, blijft groeien met 5 procent. Een operationele marge van 17 procent op middellange termijn moet te halen moet zijn voor Heineken. Dat is pakweg 2,7 procenpunt hoger dan de marge in 2013.”

Heineken, Carlsberg en Anheuser-Busch InBev
De volumes in West-Europa waren in de eerste zes maanden van het jaar sterk. Heineken’s omzet nam in deze regio toe met 5,1 procent en het biervolume met 6,5 procent. Heineken noemde deflatiedruk in de eurozone als reden voor de daling van de omzet per hectoliter. Gorham merkt op, dat Heineken de eerste brouwer is die spreekt over deflatie in de eurozone in tegenstelling tot concurrenten Carlsberg en Anheuser-Busch. Die kwamen respectievelijk ook woensdag en eind juli met cijfers. “Ik ben sceptisch dat deflatie de drankensector breed zal treffen. Maar de consumentenprijsindex in de Eurozone is slechts 0,4 procent en het risico van deflatie blijft een aanzienlijke bedreiging.”

Als dalende prijzen realiteit zijn in de sector consumentengoederen dan adviseert Gorham beleggers om te vluchten in ondernemingen met een sterke concurrentiepositie (wide moat) die wordt geschraagd door sterke merken. Dit type ondernemingen zal het meest waarschijnlijk hun prijszettende macht kunnen blijven inzetten en zo bruto winstmarges te handhaven. In de biersector is Anheuser-Busch InBev een voorbeeld van een dergelijke onderneming.

Uitblinker
Heineken is vandaag met een koerswinst van 6,0 procent uitblinker op het Damrak. De koers noteert rond het middaguur EUR 56,57. Afgezet tegen Morningstar’s fair value voor Heineken van EUR 54,00 is het aandeel van de brouwer nu redelijk tot overgewaardeerd. Het noteert een Morningstar Rating van 3 sterren, op een schaal van 1 tot en met 5 sterren waar 1 ster staat voor maximaal overgewaardeerd en 5 sterren voor maximaal ondergewaardeerd.




Lees ook de aandelenrapporten van Heineken en Anheuser-Busch InBev.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2022 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings