We are currently experiencing intermittent difficulty logging in users. We appreciate your patience as we investigate.

Vooruitzicht sector defensieve consumentengoederen: bedrijven met concurrentievoordeel zullen strijd winnen

Producenten van defensieve consumentenproducten proberen matige groei op te vangen door hun concurrentiepositie te versterken. Voor beleggers blijven er selectief kansen bestaan zoals Coca-Cola, Diageo, Unilever, Philip Morris International, Tesco en Procter & Gamble.

Erin Lash, CFA 14 oktober, 2014 | 10:26
Facebook Twitter LinkedIn

In het kort

  • De waarderingen van ondernemingen in de sector defensieve consumentengoederen zijn hoog. Maar er is nog waarde te vinden, vooral onder bedrijven met een sterke concurrentiepositie.

  • Worden bedrijven gefilterd op wie het beste kan profiteren van het groeipotentieel van consumenten in opkomende landen, dan moet naar veel factoren worden gekeken. Elk daarvan is gekoppeld aan de basis van het concurrentievoordeel ('economic moat') van deze bedrijven.

  • Gezien de verdere consolidatie in de retaisector verschuift het krachtenveld tussen fabrikanten van verpakte consumentengoederen en detailhandelaren. Fabrikanten verliezen onderhandelingsmacht.


Hoewel de waarderingen in de sector defensieve consumentengoederen vrij hoog liggen, is er nog wel waarde te vinden. Per saldo lijkt de sector met een gemiddelde koers/fair value (reële waarde) van 1,04 licht overgewaardeerd. De onderliggende factoren voor ondernemingen in deze sector ontwikkelen zich doorgaans echter gunstig als de economie terugloopt, vanwege de concurrentievoorsprong die deze bedrijven hebben. Die blijkt ook uit het feit dat rond twee derde van hen over een ‘narrow’ of ‘wide moat’ beschikt (klein of groot concurrentievoordeel.

Morningstar raadt beleggers die in deze sector willen beleggen aan om te kijken naar ondernemingen met een ‘stable moat’ (stabiele concurrentiepositie), die beschikken over structurele voordelen in hun aanvoer- en distributieketen, schaalvoordelen, voldoende middelen om hun merk uit te bouwen en prijsstellingsmacht om weerstand te bieden aan de lage volumegroei.

SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk

Om dit artikel te kunnen lezen, kunt u zich inschrijven als Morningstar Basic Member

Registreer gratis
Facebook Twitter LinkedIn

Effecten genoemd in dit artikel

Naam effectPrijsChange (%)Morningstar Rating
Coca-Cola Co57,03 USD-0,04Rating
Diageo PLC3.570,50 GBX0,86Rating
Philip Morris International Inc100,09 USD-0,20Rating
Procter & Gamble Co142,23 USD1,97Rating
Tesco PLC233,00 GBX-0,11Rating
United Breweries Co Inc ADR21,26 USD-0,61
Yum Brands Inc131,39 USD0,83Rating

Over de auteur

Erin Lash, CFA  Erin Lash, CFA, is a senior stock analyst with Morningstar.

Bevestiging bezoeker


Onze website maakt gebruik van cookies en andere technologieën om een op u afgestemde ervaring te kunnen leveren, en te begrijpen hoe u en andere bezoekers onze website gebruiken. Zie 'cookie opties' voor verdere details.

  • Andere Morningstar websites
© Copyright 2021 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.      Gebruiksvoorwaardenen      Privacybeleid.    Cookie toestemming
© Copyright 2021 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookies