Aannames zijn niet genoeg voor de aandelenbelegger

Een beursgang is bij lange na geen garantie voor snelle koerswinst. De IPO's van de laatste tijd tonen aan dat de bedrijven met een goed verhaal moeten komen: te hoge verwachtingen en onrealistische waarderingen op basis van aannames doen aandelenbeleggers afhaken, zo blijkt uit de voorbeelden van Lyft en Uber.

Robert van den Oever 16 mei, 2019 | 9:52

Het was altijd zowat een garantie voor snelle koerswinst: een beursgang. Geheid steeg de koers in de eerste dagen na introductie een mooi stukje, al was het maar omdat de begeleidende banken de koers doorgaans flink steunen met eigen aankopen.

Maar zulk succes bij een beursgang is geen vanzelfsprekendheid. Dat bewezen de recente grote IPO’s aan de New York Stock Exchange maar weer eens. Op vrijdag 10 mei ging taxi-app Uber naar de beurs, maar het aandeel sloot lager dan de introductiekoers. In de nieuwe week gaat dat koersverlies in nog heviger tempo door, en drijft het aandeel steeds verder van zijn introductieprijs van 45 dollar af.

Een paar weken geleden is Ubers grote rivaal Lyft al naar de beurs gegaan. Na wat aanvankelijk een succes leek, met een koersstijging van dik 20% ten opzichte van de introductiekoers van 72 dollar op zijn eerste dag, dook het aandeel op zijn tweede dag al onder die introductiekoers. Om vervolgens verder te dalen, waardoor het nu al een derde van zijn waarde is verloren sinds de IPO. Beide aandelen dalen veel harder dan de Amerikaanse beurs als geheel.

SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk

Om dit artikel te kunnen lezen, kunt u zich inschrijven als Morningstar Basic Member

Registreer gratis

Over de auteur

Robert van den Oever  Robert van den Oever is research editor bij Morningstar in Amsterdam

Bevestiging bezoeker


Onze website maakt gebruik van cookies en andere technologieën om een op u afgestemde ervaring te kunnen leveren, en te begrijpen hoe u en andere bezoekers onze website gebruiken. Zie 'cookie opties' voor verdere details.

  • Andere Morningstar websites
© Copyright 2018 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.      Gebruiksvoorwaardenen      Privacybeleid.    Cookie toestemming
© Copyright 2020 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Gebruikersovereenkomst        Cookies